• امروز : سه شنبه - ۲۸ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Tuesday - 16 April - 2024
کل اخبار 7144اخبار امروز : 0
14

پیروزبخت:نقص های زیادی در مقوله کیفیت ساخت و سازها داریم

  • کد خبر : 14123
  • ۳۰ آبان ۱۳۹۶ - ۱۰:۴۰
پیروزبخت:نقص های زیادی در مقوله کیفیت ساخت و سازها داریم

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایرنا، «نیره پیروزبخت» روز سه شنبه در مراسم روز ملی کیفیت در محل مرکز همایش های بین المللی صدا و سیما افزود: با اینکه در زمینه طراحی مهندسان خوبی با برخورداری از آموزش های مناسب آکادمیک داریم و استانداردها، آیین نامه ها و مقررات فنی خوبی هم پیش بینی شده است، […]

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایرنا، «نیره پیروزبخت» روز سه شنبه در مراسم روز ملی کیفیت در محل مرکز همایش های بین المللی صدا و سیما افزود: با اینکه در زمینه طراحی مهندسان خوبی با برخورداری از آموزش های مناسب آکادمیک داریم و استانداردها، آیین نامه ها و مقررات فنی خوبی هم پیش بینی شده است، اما همچنان در کیفیت ساخت و سازها با مشکلات عدیده ای مواجه ایم.
این مقام مسئول اظهار کردک: در ساختمان های قدیمی یا روستایی نقص در پایه ریزی اولیه است، اما امروز به سمت فناوری های نوین ساخت و ساز رفته ایم.
وی یادآور شد: در فرآیند ساخت عوامل متعددی از جمله سرمایه، مصالح ساختمانی، نیروی انسانی، ماشین آلات و شیوه های ساخت و تولید دخیل هستند که مهمترین آنها نیروی انسانی و برخورداری آنها از آموزش است.
پیروزبخت ادامه داد: مهندسان ما فقط از آموزش آکادمیک برخوردارند و کارگران بخش های مختلف ساختمانی از آموزش ها و گواهی نامه های مختلف برخوردار نیستند.
وی تصریح کرد: اگر در حوزه ساختمان و آموزش و پرورش توجه کافی به مقوله کیفیت داشته باشیم، جای امیدواری است که بسیاری از مشکلات برطرف شوند.
معاون رئیس جمهوری با تکذیب برخی ادعاها درباره بی کیفیت بودن مصالح ساختمانی، گفت: مصالح ساختمانی موجود در بازار از کیفیت لازم برخوردارند، اما همه مولفه های موثر در حوزه ساختمان بویژه منابع انسانی نیازمند ارتقای کیفیت هستند.
وی خواستار آن شد که تمرکز اصلی روز ملی کیفیت بر صنعت ساختمان سازی باشد که در آن نه فقط از تولیدکننگان کیفی برتر، بلکه از ناظران، بازرسان، طراحان و محاسبان برتر ساختمان ها نیز تقدیر شود.
پیروزبخت با اشاره به آموزش به عنوان یک اصل بنیادین اجتماع، خاطرنشان کرد: امروز شاهد تغییرات گسترده ای در جهان هستیم که مستلزم کنار گذاشتن رویکردهای سنتی گذشته بویژه در مقوله استاندارد است.
وی اضافه کرد: در این پیوند باید به بسط و توسعه شناخت خود در حوزه های مختلف بپردازیم و نسبت به تغییر در آگاهی هایمان اهتمام داشته باشیم.
رئیس سازمان ملی استاندارد ایران با اشاره به ارزیابی کیفی واحدهای آموزشی در مراسم امسال روز ملی کیفیت و تجلیل از واحدهای برتر کشور، تصریح کرد: با حرکت جدیدی که در نظام آموزش و پرورش آغاز کرده ایم، بطور قطع و یقین تحولاتی بویژه در زمینه «آگاهانه تغییر دادن» را شاهد باشیم.
وی با تاکید مجدد بر لزوم استقرار کیفیت در نظام آموزشی، اظهار داشت: این نظام باید به سمت یک نظام یادگیرنده حرکت کند.
پیروزبخت همچنین با اشاره به پیگیری سازمان ملی استاندارد برای استقرار راهبرد ملی کیفیت و تعریف آن برای کالاها، خدمات و فرآیندهای مختلف، تصریح کرد: رویکرد جدید این سازمان بر صدور گواهی محصول برپایه استاندارد و کیفیت است؛ در این زمینه فقط به علامت استاندارد بسنده نکرده و به دنبال گواهی محصول و کیفیت هستیم.
وی گفت: امروز بسیاری محصولات و تولیدات شرکت های دانش بنیان نتوانسته اند، نشان استاندارد بگیرند که در این زمینه نیز پیگیر بوده و این شرکت ها را به همین صورت رها نخواهیم کرد.

** تندیس فروشی کیفیت
همچنین «جهانبخش سنجابی شیرازی» دبیر جایزه ملی کیفیت ایران در این مراسم افزود: همه ساله جوایز و تندیس های متعددی در کشور در حوزه کیفیت کالاها و تولیدات ارائه می شود، اما مردم نباید فریب این تندیس ها را بخورند.
به گفته این مقام مسئول، مطابق مصوبه ای که در یکصد و هفتمین اجلاس شورای عالی استاندارد در ۲۳ اسفند ماه سال ۹۳ به تصویب رسیده، اعطای هرگونه جایزه در این زمینه ممنوع است، اما به دلیل نبود و ضعف قوانین و مقررات، همچنین لابی های شرکت ها، این مصوبه اجرایی نشده و کماکان شاهد برگزاری مراسم هایی از این دست و اعطای تندیس ها و جوایز هستیم.
وی تصریح کرد: اکنون بجز جایزه تعالی و سرآمدی سازمان ملی بهره وری، جایزه ملی کیفیت، نشان روز ملی صادرات و واحدهای نمونه کشوری استاندارد، هیچ جایزه و تقدیرنامه ای از سوی سازمان ملی استاندارد به رسمیت شناخته نمی شود.
سنجابی شیرازی خاطرنشان کرد: یکی از رویکردهای نوین ارزیابی کیفیت، ارزیابی استاندارد و ارزیابی کیفی کالاهای دانش بنیان است که در بند ۲ سیاست های اقتصاد مقاومتی مورد تاکید ویژه قرار گرفته است.
به گزارش ایرنا، در این مراسم ابلاغ تصویب اعطای گواهی نامه محصول و پروانه کاربرد نشان دانش نماد ویژه کالاهای دانش بنیان میان سازمان ملی استاندارد ایران و معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری به امضا رسید.
همچنین در این مراسم و با حضور مسئولان گواهی نامه اهتمام به کیفیت به ۱۱ شرکت و مدارس نمونه کشور و تقدیرنامه اشتهار به کیفیت یک تا چهار ستاره به ۱۶ شرکت اعطا شد.

لینک کوتاه : https://www.iranhim.ir/?p=14123

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.