• امروز : پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 28 March - 2024
کل اخبار 7138اخبار امروز : 0
17

وضعیت بغرنج تسهیلات “صنایع صادرات‌محور” و “طرح رونق تولید”

  • کد خبر : 13679
  • ۱۵ آبان ۱۳۹۶ - ۱۰:۱۶
وضعیت بغرنج تسهیلات “صنایع صادرات‌محور” و “طرح رونق تولید”

علی‌رغم گذشت حدود هشت ماه از سال ۱۳۹۶ تنها ۵۸۰ میلیارد تومان تسهیلات واحدهای تولیدی صادرات‌گرا تعلق گرفته که این رقم معادل ۱۲.۶ کل تسهیلات ۴۶۰۰ میلیارد تومانی در سال جاری است. به گزارش ایسنا، علی‌رغم وعده و وعیدهای مختلف در حمایت دولت از واحدهای تولیدی صادرات‌گرا در سال جاری و با ابلاغ بسته حمایت […]

علی‌رغم گذشت حدود هشت ماه از سال ۱۳۹۶ تنها ۵۸۰ میلیارد تومان تسهیلات واحدهای تولیدی صادرات‌گرا تعلق گرفته که این رقم معادل ۱۲.۶ کل تسهیلات ۴۶۰۰ میلیارد تومانی در سال جاری است.

به گزارش ایسنا، علی‌رغم وعده و وعیدهای مختلف در حمایت دولت از واحدهای تولیدی صادرات‌گرا در سال جاری و با ابلاغ بسته حمایت از توسعه صادرات غیرنفتی که به پیشنهاد قانون برنامه ملی پیشبرد برون‌گرایی اقتصاد (توسعه صادرات غیرنفتی) در ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی به تصویب رسید، تصور بر این بود که در سال جاری اوضاع ارائه تسهیلات به واحدهای تولیدی صادرات‌گرا بهبود یابد. مسئله‌ای که تاکنون و با گذشت حدود هشت ماه از سال ۱۳۹۶ عملی نشده و تنها حدود ۱۳ درصد از تسهیلات مربوطه به این واحدها اختصاص یافته است.

بر اساس تصمیم‌گیری اتخاذ شده در سال جاری ۴۶۰۰ میلیارد تومان تسهیلات برای حمایت از واحدهای تولید صادرات‌گرا در نظر گرفته شده که ۲۳۰۰ میلیارد تومان آن متعلق به صندوق توسعه ملی و مابقی آن متعلق به بانک‌هایی است که با این صندوق مشارکت دارند.

این در حالی است که نرخ سود تسهیلات مربوطه در سال گذشته ۱۱ و ۱۶ درصد بود که در سال جاری با نرخی متوسط ۱۳.۵ درصد به تصویب ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی رسید تا در اختیار واحدهای تولیدی صادرات‌گرا قرار گیرد، علاوه بر این ۲۲۰ میلیارد تومان منابع در بودجه سال آینده برای پرداخت مابه‌التفاوت تسهیلات اعطایی به واحدهای تولیدی صادرات‌گرا در نظر گرفته شده است.

لازم به ذکر است که در بسته حمایت از توسعه صادرات غیرنفتی سه ردیف اعتباری شامل منابع صندوق توسعه ملی، منابع بانکی و منابع بودجه جهت ارائه تسهیلات به واحدهای تولیدی صادرات‌گرا در نظر گرفته و دولت دوازدهم بر نوسازی صنعتی برای صادرات گرا کردن صنعت کشور تاکید کرد.

بنابراین طرح رونق تولید به همراه بسته حمایت از صادرات غیرنفتی در سال جاری نیز کلید خورد و قرار بر این شد تا در طرح رونق تولید در سال ۱۳۹۶، ۳۰ هزار میلیارد تومان به واحدهای صنعتی تعلق گیرد. تسهیلاتی که ۲۰ هزار میلیارد تومان آن جهت پرداخت به ۱۰ هزار واحد صنعتی در راستای بهبود وضعیت فعلی و نیز ۱۰ هزار میلیارد تومان برای پرداخت به ۵۰۰۰ واحد صنعتی کوچک، متوسط و بزرگ به منظور نوسازی و بهسازی صنایع تعریف شد. طرحی که در مورد آن هم باید اعلام کرد با گذشت شش ماه از آغاز سال ۱۳۹۶ تنها ۳.۹۶ درصد از تسهیلات ۳۰ هزار میلیارد تومانی مربوط به آن عملیاتی شده و با توجه به فرصت باقی مانده تا پایان سال نگرانی بسیاری را در ارتباط با محقق شدن پرداخت رقم مذکور ایجاد کرده است.

پرداخت حدود ۱۳ درصدی از تسهیلات ۴۶۰۰ میلیارد تومانی در نظر گرفته شده برای واحدهای تولیدی صادرات‌گرا با گذشت هشت ماه و نیز پرداخت تنها حدود چهار درصد از تسهیلات ۳۰ هزار میلیارد تومانی طرح رونق تولید با گذشت شش ماه از سال جاری نگرانی‌های مختلفی را در مورد محقق شدن وعده‌ها و تصمیمات اتخاذ شده به منظور بهبود وضعیت صنعتی و صادراتی کشور در بخش غیرنفتی ایجاد کرده است.

لینک کوتاه : https://www.iranhim.ir/?p=13679

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.