• امروز : پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 28 March - 2024
کل اخبار 7138اخبار امروز : 1
13

نقدینگی به ۱۴۶۳هزار میلیارد تومان رسید

  • کد خبر : 17469
  • ۲۰ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۰:۱۹
نقدینگی به ۱۴۶۳هزار میلیارد تومان رسید

بر اساس اعلام بانک مرکزی نقدینگی در دی‌ماه به ۱۴۶۳ هزار میلیارد تومان رسید که سهم پول در آن ۱۸۰ هزار میلیارد تومان و سهم شبه پول ۱۲۸۲.۹ هزار میلیارد تومان است. بر این اساس، نقدینگی در دی ۱۳۹۶ نسبت به دی‌ماه ۱۳۹۵ معادل ۲۲٫۳ درصد افزایش یافت. آمارهای منتشر شده از سوی بانک مرکزی […]

بر اساس اعلام بانک مرکزی نقدینگی در دی‌ماه به ۱۴۶۳ هزار میلیارد تومان رسید که سهم پول در آن ۱۸۰ هزار میلیارد تومان و سهم شبه پول ۱۲۸۲.۹ هزار میلیارد تومان است.

بر این اساس، نقدینگی در دی ۱۳۹۶ نسبت به دی‌ماه ۱۳۹۵ معادل ۲۲٫۳ درصد افزایش یافت.

آمارهای منتشر شده از سوی بانک مرکزی نشان می‌دهد: بدهی بخش دولتی به سیستم بانکی در دی‌ماه سال جاری ۲۵۵ هزار میلیارد تومان بوده که نسبت به اسفند ۱۳۹۵ حدود ۱۶.۴ درصد رشد داشته است.

بدهی بخش غیردولتی به سیستم بانکی نیز در دی‌ماه به ۱۰۲۷ میلیارد تومان رسیده که نسبت به اسفند ۱۳۹۵ حدود ۱۲ درصد رشد داشته است.

همچنین آمارهای  بانک مرکزی از رشد ۱۲ درصدی مانده تسهیلات اعطایی از سوی بانک‌ها و مؤسسات اعتباری در دی‌ماه سال جاری نسبت به اسفند سال گذشته حکایت دارد. بر این اساس، مانده تسهیلات اعطایی بانک‌ها و مؤسسات اعتباری کشور از حدود ۹۱۰هزار و ۱۱۰ میلیارد تومان در پایان اسفند ۹۵ به ۱۰۱۸هزار و ۹۸۰ میلیارد تومان در پایان دی‌ماه سال جاری افزایش یافته است.

در این میان، مانده تسهیلات اعطایی از سوی بانک‌های تجاری کشور بیشترین افزایش را تجربه کرده و به ۱۶۲هزار و ۷۲۰ میلیارد تومان رسیده است که نسبت به اسفندماه سال قبل، ۱۹ درصد رشد دارد.

بر اساس این آمارها، از مجموع مانده تسهیلات اعطایی بانک‌ها و مؤسسات اعتباری تا ایان دی‌ماه، حدود ۵۷هزار میلیارد تومان معادل ۵٫۶ از کل تسهیلات اعطایی قرض‌الحسنه بوده است.

بررسی‌ها نشان می‌دهد عقود اسلامی «مشارکت مدنی» با سهم ۳۷٫۸۷درصدی و «مرابحه» با سهم ۲۵٫۷۷ درصدی، بیشترین سهم از کل مانده تسهیلات اعطایی بانک‌ها و مؤسسات اعتباری را شامل شده‌اند.

همچنین آمارهای مربوط به خلاصه دارایی‌ها و بدهی‌های بانک‌ها ئ مؤسسات اعتباری غیربانکی از افزایش ۱۷٫۸ درصدی بدهی آنها به بانک مرکزی نسبت به اسفند ۹۵ حکایت دارد. بر این اساس مجموع بدهی بانک‌ها و مؤسسات اعتباری غیربانکی در دی‌ماه ۹۶ حدود۱۱۷هزار و ۴۸۰ میلیارد تومان بوده است.

آمارهای مربوط به خلاصه دارایی‌ها و بدهی‌های کل بانک‌های غیردولتی و مؤسسات اعتباری غیربانکی نشان می‌دهد رقم بدهی این بنگاه‌ها به بانک مرکزی در دی‌ماه ۹۴ با ۷۶٫۱درصد افزایش نسبت به اسفند سال قبل، به ۶۷هزار و ۳۳۰میلیارد تومان در دی‌ماه ۹۶ رسیده است.

بررسی‌های نشان می‌دهد بدهی بانک‌های غیردولتی و مؤسسات اعتباری غیربانکی به بانک مرکزی در دی‌ماه ۹۴ ۱۲هزار و ۵۵۰میلیارد تومان بوده که با شتابی فزاینده رشد کرده است.

در این میان اما، بدهی بانک‌های تجاری و تخصصی به بانک مرکزی در دی‌ماه سال جاری کاهش یافته و به ترتیب افت  ۴۲٫۳درصدی و ۱۲٫۶ درصدی را تجربه کرده است.

لینک کوتاه : https://www.iranhim.ir/?p=17469

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.