• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024
کل اخبار 7138اخبار امروز : 0
13

مشکلات مالی و تکنولوژیک، مانع اصلی تحرک صنایع اراک

  • کد خبر : 13392
  • ۰۶ آبان ۱۳۹۶ - ۱۱:۰۴
مشکلات مالی و تکنولوژیک، مانع اصلی تحرک صنایع اراک

توسطی، رئیس اتاق اراک می‌گوید: اراک قلب صنعت ایران است؛ در صورت رفع موانع صنعت، خیلی از مشکلات استانی چون بیکاری و مشکلات کارگری برطرف خواهد شد. اراک، شهری است که به گفته ساکنانش، به صنعت زنده است و کوره صنعت ایران‌زمین نیز سال‌هاست که به همراهی و همت برندهای پرآوازه این شهر، همچون هپکو، […]

توسطی، رئیس اتاق اراک می‌گوید: اراک قلب صنعت ایران است؛ در صورت رفع موانع صنعت، خیلی از مشکلات استانی چون بیکاری و مشکلات کارگری برطرف خواهد شد.

اراک، شهری است که به گفته ساکنانش، به صنعت زنده است و کوره صنعت ایران‌زمین نیز سال‌هاست که به همراهی و همت برندهای پرآوازه این شهر، همچون هپکو، آذرآب، آلومینیوم‌سازی، کمباین‌سازی، واگن پارس، ماشین‌سازی و… روشن و گرم مانده است. اراکی‌ها سال‌هاست که شهرشان را «قلب صنعت ایران» صدا می‌زنند؛ اما این قلب، چندماهی است که نظم ضربانش به‌هم‌ریخته و تجمعات کارگران صنعتی در اعتراض به معوق‌شدن چندین‌ماه دستمزد نیز نشانه‌ای از همین سکته ناقص صنعتی بوده است. رئیس اتاق اراک در گفت‌وگو با پایگاه خبری اتاق ایران از موانع و مشکلات صنایع در استان مرکزی و شهر اراک می‌گوید و تلاشی که باید در جهت رفع این موانع انجام شود.

منوچهر توسطی، رئیس اتاق اراک در گفت‌وگو با پایگاه خبری اتاق ایران از برنامه‌های خود می‌گوید: «اتاق اراک به‌عنوان یک مادر تشکل در حوزه صنایع، معادن، بازرگانی و کشاورزی کار می‌کند؛ وظیفه اتاق این است که در تمام حوزه‌های کسب‌وکار و اقتصاد، موانع را شناسایی کرده و در جهت رفع آن‌ها اقدام کرده و زمینه را برای کسب‌وکار فراهم کند.»

توسطی می‌گوید: «اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی اراک در جهت تسهیل زمینه برای تجارت خارجی، بهبود محیط کسب‌وکار و رفع موانع تولید صادرات محور و صنعت استان تلاش می‌کند. این برنامه اصلی اتاق در دوره مدیریت جدید است.»

او با اشاره به‌موقعیت اراک به‌عنوان شهری صنعتی می‌گوید: «استان مرکزی، استانی صنعتی است، اتاق اراک باید بتواند از ظرفیت‌های خود در جهت بهبود فضای صنعت کشور استفاده کند؛ باید از این ظرفیت‌ها در کنار شورای گفت‌وگوی دولت با بخش خصوصی موانع و مشکلات صنعت استانی را طرح کنیم و پیگیر مطالبات این حوزه باشیم.»

او می‌گوید: «اتاق در نظر دارد موانع تولید و صنعت را در ارتباط و همکاری نزدیک با دولت و مجلس برطرف کند. در صورت رفع موانع صنعت، خیلی از مشکلات استانی چون بیکاری و مشکلات کارگری برطرف خواهد شد.»

عضو هیات نمایندگان اتاق ایران معتقد است: «صنعت در اراک با موانع و مشکلات زیادی دست‌به‌گریبان است؛» او به هپکو و آذراب اشاره می‌کند و معتقد است که تکنولوژی حاضر و منابع مالی بانک‌ها نمی‌تواند مشکلات این صنایع را برطرف کند.» او راهکار را جذب سرمایه خارجی می‌داند: «باید بتوانیم کشورهای هدف را شناسایی کرده و برای روابط اقتصادی هدفمند عمل کنیم تا درباره ورود دانش فنی، مواد اولیه و مواد قطعه‌ای به‌موقع و درست عمل کنیم.»

او درباره حضور هیات‌های اقتصادی خارجی در اتاق اراک می‌گوید: «ما ممکن است که هر هیاتی را در اتاق اراک بپذیریم ولی نباید بدون هماهنگی، بدون شناخت و بدون برنامه‌ریزی به هر کشوری هیات تجاری ببریم. باید کارهای خود را هدفمند و با شناخت دقیق پیش ببریم تا بتوانیم سطح روابط خود را ارتقا بخشیم.»

او معتقد است: «به لحاظ منابع مالی، بانک‌های ما نمی‌توانند منابع مالی صنایع سنگین را تأمین کنند. جذب سرمایه‌گذاری در حوزه صنعت از اوجب واجبات است و تلاش می‌کنیم صنایع ما بتوانند در این دوره با شرکای خارجی همکاری نزدیکی داشته باشند و جذب سرمایه خارجی ممکن شود.»

در اراک چه حوزه‌هایی برای جذب سرمایه‌گذاری مناسب است؟ توسطی پاسخ می‌دهد: «در استان حوزه‌های فعالیتی متعددی وجود دارد؛ کشاورزی، صنعت، کشاورزی و معدن پتانسیل بالایی برای همکاری و جذب سرمایه‌گذاری دارد. البته مزیت نسبی استان مرکزی صنعتی بودن آن است. درون صنعت باید به دنبال پتانسیل‌هایی باشیم که صنایع داخلی را تقویت کند. مثلاً باید آلومینیم ما به جایگاه قبلی خود برگردد. ما متأسفانه نزول جایگاه داشتیم. یا اینکه در حوزه ساخت تجهیزات نفت، گاز و پتروشیمی شرکت آذراب و ماشین‌سازی داشتیم، امروز با موانع جدی روبرو شده است. باید راه‌حلی برای رهایی از این مشکلات بیابیم.»

او به شرکت هپکو اشاره می‌کند: «این شرکت اولین شرکت راه‌سازی در استان بود که به دنبال بازارهای بین‌المللی در خاورمیانه می‌گشت، اما الآن مشکلات زیادی دارد. ما باید به‌نوعی با جذب سرمایه‌گذار و اتصال این شرکت‌ها به شرکت‌های خارجی، آن‌ها را برای رهایی از مشکلات فعلی کمک کنیم.»

او درباره اعزام هیات‌های تجاری از اراک به کشورهای خارجی می‌گوید: «اتاق اراک چند هیات به کشورهای خارجی برده است؛ ولی مهم‌ترین آن‌که به نتیجه خوبی رسید اعزام هیات به هلند و برزیل بود ولی بقیه به نتیجه خاصی نرسید.»

او ادامه می‌دهد: «هیاتی از تولیدکنندگان سنگ از محلات به برزیل اعزام‌شده بود، این‌ها توانستند با جذب سرمایه، شریک تجاری و بازار خارجی باهم دیگر همکاری خوبی داشته باشند. انتقال دانش و تکنولوژی یکی از اهداف این سفر بود که درنهایت موفق هم شدند. هیات دیگری هم از محلات در حوزه پرورش گل به هلند اعزام‌شده بود که آن هیات هم بسیار موفق عمل کرده است.»

او می‌گوید: «اتاق اراک باید بتواند در حوزه بهبود وضعیت صنعت این استان، با کمک دولت و بخش خصوصی برنامه منسجمی ارائه کند.»

لینک کوتاه : https://www.iranhim.ir/?p=13392

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 3در انتظار بررسی : 3انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.