• امروز : شنبه - ۱ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 20 April - 2024
کل اخبار 7158اخبار امروز : 7
9

ماليات بر سپرده ها بانکی آراي يا نه؟

  • کد خبر : 14822
  • ۲۸ آذر ۱۳۹۶ - ۷:۵۴
ماليات بر سپرده ها بانکی آراي يا نه؟

اخذ مالیات از سپرده های بانکی چند سالی است که به عنوان یکی از موضوعات مهم مطرح بوده و در این بین کارشناسان در مخالفت و موافقت با آن صحبت های بسیاری کرده اند؛ موضوعی که البته اجرای آن به نظر می رسد موافقان بیشتری نسبت به مخالفان دارد و بسیاری از کارشناسان و مسئولان […]

اخذ مالیات از سپرده های بانکی چند سالی است که به عنوان یکی از موضوعات مهم مطرح بوده و در این بین کارشناسان در مخالفت و موافقت با آن صحبت های بسیاری کرده اند؛ موضوعی که البته اجرای آن به نظر می رسد موافقان بیشتری نسبت به مخالفان دارد و بسیاری از کارشناسان و مسئولان بانکی معتقدند بعد از کاهش نرخ سود سپرده های بانکی در کشور که مدتی است کلید خورده، بانک مرکزی باید به سمت اجرای آن برود. در حال حاضر در بسياري از كشورهاي جهان از سود سپرده هاي بانكي ماليات اخذ مي شود به طوري كه از بين كشورهاي عضو G20 تنها عربستان است كه از سود سپرده هاي بانكي مالياتي نمي گيرد.

مالیات بر سود سپرده بانکی مالیاتی است که بر سود حاصل از سپرده گذاری در بانک و موسسات مالی اخذ می شود. برای مثال اگر براساس سپرده گذاری در بانک مبلغی به عنوان سود واریز شود این سود می تواند به روش های مختلفی شامل مالیات شود. از این سود می توانند مانند حقوق کارکنان مالیات تکلیفی به صورت درصد مشخص کسر کرد و یا این سود به عنوان درآمدی مشمول مالیات در اظهار نامه سالیانه لحاظ شود. وضع مالیات بر سپرده های بانکی راه حلی است که در اکثر کشورها با هدف افزایش درآمد مالیاتی دولت و حمایت از سرمایه گذاری در بخش واقعی اقتصاد رخ می دهد. بنابراین به اعتقاد کارشناسان در شرایط کنونی کشور که از طرفی دولت نیازمند افزایش درآمده مالیاتی است و از طرف دیگر نیازمند حمایت از سرمایه گذاری در بخش واقعی اقتصاد و ایجاد رونق اقتصادی است، افزودن سود سپرده های بانکی دیگر پایه های مالیات بر درآمد می تواند سیاست مناسبی باشد. همچنين به اعتقاد كارشناسان وضع ماليات بر سپرده هاي بانكي باعث ايجاد شفافيت در سپرده هاي بانكي مي شود كه از لوازم اصلي توسعه اقتصادي و كاهش فشار در جامعه است.

اما این اتفاق چقدر می تواند برای دولت درآمد داشته باشد؟ برای این کار کافی است به آمارهای بانک مرکزی در شهریور امسال نگاهی بیندازیم و با یک حساب ساده به اعداد حدودی این درآمد در سال برسیم. براساس آمارهای بانک مرکزی در شهریور ماه امسال حجم سپرده های مدت دار در نظام بانکی بالغ بر ۱۱۰۰ هزار میلیارد تومان بوده است که با فرض نرخ سود میانگین ۱۵ درصد برای سپرده ها، نرخ سود سالیانه آن ها نزدیک به ۱۶۵ هزار میلیارد تومان خواهد بود. حالا با فرض در نظر گرفتن مالیات بر سود سپرده ها روی عدد ۱۰ درصد براساس حجم فعلی سپرده ها درآمد حاصل از مالیات بر سود سپرده ها بالغ بر ۱۶٫۵ هزار میلیارد تومان خواهد بود که این عدد در مقایسه با درآمد ۱۱۲ هزار میلیارد تومان پیش بینی شده از مالیات در بودجه سال ۱۳۹۶ عدد بسیار قابل توجهی هست و حدود ۱۵ درصد کل درآمد مالیاتی کشور را تشکیل می دهد. همچنین این عدد حدود نیمی از بودجه کل هدفمندی یارانه ها در سال ۱۳۹۷ در لایحه بودجه است.

 البته باید دید که این موضوع چقدر باعث خارج شدن سرمایه از بانک ها می شود و این سرمایه های خارج شده در چه بخش هایی هزینه می شوند؟ آیا جذب تولید و سرمایه گذاری در بخش های تولیدی و صنعتی می شوند و یا اینکه در بازارهایی همچون ارز، سکه، طلا، مسکن و… سرازير و به نوسانات قیمت ها منجر می شوند؟ در بسياري از كشورها از سپرده گذاري هاي خرد يا حداقلي و يا سپرده هاي افراد خاص همچون بازنشستگان، سالمندان، دانشجويان سود سپرده دريافت نمي شود و آن ها از پرداخت ماليات معاف هستند.

لینک کوتاه : https://www.iranhim.ir/?p=14822

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.