• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024
کل اخبار 7138اخبار امروز : 0
13

قائم مقام وزیر صنعت:صنایع با ارزش افزوده بالا حمایت می شوند

  • کد خبر : 16555
  • ۱۵ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۱:۵۹
قائم مقام وزیر صنعت:صنایع با ارزش افزوده بالا حمایت می شوند

«رضا رحمانی» امروز (یکشنبه) در گفت وگو با خبرنگار اقتصادی ایرنا اظهار داشت: شناسایی صنایع با ارزش افزوده بالا و تمرکز بر تولید این کالاها می تواند آهنگ رشد تولید ناخالص داخلی را سرعت بخشد و این موضوع بویژه برای کشورهای در حال توسعه که اهداف آنها رسیدن به مرحله توسعه یافتگی و بازنماندن از […]

«رضا رحمانی» امروز (یکشنبه) در گفت وگو با خبرنگار اقتصادی ایرنا اظهار داشت: شناسایی صنایع با ارزش افزوده بالا و تمرکز بر تولید این کالاها می تواند آهنگ رشد تولید ناخالص داخلی را سرعت بخشد و این موضوع بویژه برای کشورهای در حال توسعه که اهداف آنها رسیدن به مرحله توسعه یافتگی و بازنماندن از قطار پرشتاب اقتصاد جهانی است، حیاتی بوده و باید به دنبال گذار از این مرحله و دستیابی به توسعه اقتصادی بود.
وی با اشاره به برنامه ریزی و سیاستگذاری مناسب کشورهای درحال توسعه ای که در حال گذر از این مرحله اند، تاکید کرد: کشورهایی مثل مالزی، ترکیه و مکزیک تمرکز برنامه های خود را بر تولید کالاهای با ارزش افزوده بالا قرار داده اند و شاخص مشترک اغلب این کشورها، سرمایه گذاری های گسترده در صنایع برق، الکترونیک، خودرو، نساجی و پوشاک و بازیافت است.
این مقام مسئول افزود: صنایع تولید مواد و محصولات شیمایی، صنایع مواد غذایی، فلزات اساسی، تولید وسایل نقلیه موتوری و تریلر و محصولات کانی غیرفلزی نزدیک به ۶۶ درصد ارزش افزوده بخش صنعت کشور را به خود اختصاص داده اند و برای نیل به اهداف رشد اقتصادی در کشور، باید با مدیریت صحیح و بستر سازی مناسب به منظور ارتقای بنگاه ها و دستیابی به صنایع با ارزش افزوده بالا تلاش کرد.
قائم مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به سهم ۳۱٫۱ درصدی سرمایه ثابت ناخالص بخش صنعت و معدن در اقتصاد کشور، گفت: روند سرمایه گذاری در بخش صنعت و معدن از سال های میانی دهه ۸۰ دچار رکود و افت شد و در برخی سال ها حتی دچار کاهش و رشد منفی شده بود.
وی ادامه داد: این کاهش در نرخ سرمایه گذاری در بخش ماشین آلات که مهمترین جزء سرمایه گذاری در بخش صنعت محسوب می شود، در ۲ مقطع سال های ۸۴ و ۸۵ و دیگری در سال ۹۱ رخ داده است.
رحمانی اضافه کرد: میزان سرمایه گذاری در بخش ماشین آلات در سال ۹۱ به قدری کاهش یافت که میزان آن حتی از سال های ابتدایی دهه ۸۰ نیز پایین تر آمد، بر این اساس کاهش مداوم سرمایه گذاری در این حوزه و رشد فزآینده فناوری تولید در جهان به روزآوری ماشین آلات صنعتی را بیش از پیش ضروری کرده است.
وی تاکید کرد: کاهش تشکیل سرمایه بویژه در حوزه ماشین آلات موجب کاهش رشد تولیدات صنعت و در نتیجه کاهش شدید ارزش افزوده شده و با توجه به تاثیرات بلند مدت نوسانات تشکیل سرمایه، ضرورت دارد برای جلوگیری از ادامه تاثیر منفی بر رشد تولید و ارزش افزوده، نسبت به ایجاد فضای مساعد برای جلب سرمایه گذاران داخلی و خارجی برنامه ریزی کرد.
رحمانی خاطرنشان کرد: سیاست وزارت صنعت، معدن و تجارت بر این است که با تسهیل در سرمایه گذاری و حمایت از صنایع تولیدی کشور بتواند گام مهمی در راستای ارتقاء و حرکت به سمت توسعه یافتگی اقتصاد کشور بردارد و در این خصوص اقدام های قابل توجهی در چند سال گذشته انجام شده که می توان با استمرار بر آن قدم های محکم و تاثیرگذاری در این حوزه برداشت.
به گزارش ایرنا، طی سال‌های گذشته، وضعیت رو به وخامت بخش صنعتی و تولیدی کشور موجب شد تا «طرح‌های حمایت از تولید» به یکی از اصلی‌ترین برنامه‌های وزارت عریض و طویل صنعت، معدن و تجارت تبدیل شود.

لینک کوتاه : https://www.iranhim.ir/?p=16555

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.