• امروز : پنج شنبه - ۳۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 18 April - 2024
کل اخبار 7150اخبار امروز : 0
15

عدم تخصیص دلار ۴۲۰۰ تومانی به خودروسازان

  • کد خبر : 18486
  • ۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۷ - ۱۴:۱۱
عدم تخصیص دلار ۴۲۰۰ تومانی به خودروسازان

خودروسازان اعلام کردند پول خود را به حساب دولت واریز کرده‌اند، اما دولت، ارز ۴هزارو۲۰۰تومانی را دراختیار آن‌ها قرار نداده است. به گزارش اخبار خودرو ، از اوایل اردیبشهت ماه قیمت دلار دوباره بی‌ثبات شد و سیر صعودی خود را آغاز کرد، این روند تا به امروز ادامه داشته و معلوم نیست تا چه زمانی […]

خودروسازان اعلام کردند پول خود را به حساب دولت واریز کرده‌اند، اما دولت، ارز ۴هزارو۲۰۰تومانی را دراختیار آن‌ها قرار نداده است.

به گزارش اخبار خودرو ، از اوایل اردیبشهت ماه قیمت دلار دوباره بی‌ثبات شد و سیر صعودی خود را آغاز کرد، این روند تا به امروز ادامه داشته و معلوم نیست تا چه زمانی ادامه پیدا خواهد کرد. این در حالی است که یکی از مهم‌ترین تاکیدات دولت در زمینه مدیریت منابع ارزی این بوده است که به تمام نیازهای ضروری تولیدکنندگان ازجمله خودروسازان پاسخ داده خواهد شد. اما در طرف مقابل رضا علیزاده، نایب‌رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس، می‌گوید: «تولیدکنندگان خودرو اعلام کردند که پول خود را به حساب دولت واریز کرده‌اند، اما دولت، ارز ۴هزارو۲۰۰تومانی را در اختیار آن‌ها قرار نداده است.»

از سویی، وی درخصوص تاثیرات افزایش نرخ ارز بر قیمت قطعات خودروی تولید داخل نیز گفت: «افزایش نرخ دلار مسلما اثراتی روی قیمت تمام‌شده خودرو و تامین مواداولیه قطعه‌سازان داخلی دارد و موجب افزایش قیمت آن‌ها می‌شود.»

نایب‌رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی با بیان این‌که باید به‌ منظور رفع مشکل نوسانات ارزی چاره‌اندیشی شود، اظهار داشت: «افزایش نرخ دلار از ۳هزارو۶۰۰ به ۴هزارو۲۰۰تومان قطعا بر قیمت محصولات تاثیرگذار است و مشخص نیست که آیا دولت توان تامین نیاز ارزی تولیدکنندگان را دارد یا خیر.»

به گفته علیزاده، تاکنون دولت در تامین نیاز ارزی قطعه‌سازان و خودروسازان عملکرد خوبی نداشته است.

وی با بیان این‌که اگر دولت نتواند به فرمول ارائه‌شده عمل کند، شرایط بدتر می‌شود، تصریح کرد: «باید تدبیری اساسی درنظرگرفته شود تا قطعه‌سازان و خودروسازان دچار آسیب بیشتر نشده و با مشکل اساسی مواجه نشوند. از سوی دیگر جامعه نیز توان افزایش قیمت محصولات تولیدکنندگان خودروی داخلی را ندارد.»

این نماینده مردم در مجلس با اشاره به برگزاری جلسه‌ای درخصوص مباحث ارزی در کمیسیون صنایع و معادن اذعان داشت: «باید این جلسات مشترک را به منظور دستیابی‌به راه‌کاری مشخص با مسئولان وزارت صنعت، معدن و تجارت ادامه دهیم.»

نایب‌رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس خاطرنشان کرد: «لازم است در جلسات مشترک با وزارت صنعت، معدن و تجارت مشکلات تولیدکنندگان در عرصه صنعت خودرو و توان خرید مردم را درنظر داشته باشیم.»

براساس این گزارش، باید دید در نهایت ارز در چه قیمتی آرام خواهد گرفت، این در حالی است که برخی از کارشناسان معتقدند، این مصرف‌کننده نهایی است که از افزایش قیمت ارز ضرر خواهد کرد. در همین زمینه آرمان خالقی عضو هیات‌مدیره خانه صنعت، معدن و تجارت ایران معتقد است: «افزایش قیمت ارز موجب افزایش هزینه‌های تمام‌شده برای قطعه‌سازان و همچنین مصرف‌کنندگان قطعات یعنی خودروسازان خواهد شد.»

وی افزود: «باتوجه‌به این‌که بخشی از قطعات و تجهیزات به‌کاررفته در خودروها و مواداولیه موردنیاز سازندگان قطعات و مجموعه‌های خودرو وارداتی هستند، وابستگی به ارز به‌طور قطع در صنعت خودرو و قطعه وجود دارد.

وی با اشاره به این‌که افزایش نرخ ارز موجب افزایش قیمت تمام‌شده قطعه و در نهایت خودرو خواهد شد و دست آخر مصرف‌کننده نهایی باید بار افزایش قیمت را به دوش بکشد، ادامه داد: «خودروسازان تا مدتی می‌توانند بار افزایش قیمت را بر عهده گرفته و آن را در قیمت تمام‌شده لحاظ نکنند، اما پس‌از مدتی به علت اجبار قطعه‌سازان ناچار به افزایش قیمت خواهند شد.»

خالقی اضافه کرد: «درحال‌حاضر از یک سو خودروسازان با آگاهی از کاهش قدرت خرید مردم، رغبتی به افزایش قیمت خودرو ندارند و از سوی دیگر قیمت خودروها تحمیلی است و خودروسازان باید افزایش قیمت داشته باشند تا بتوانند هزینه‌هایشان را جبران کنند.»

وی همچنین با بیان این‌که باید منتظر شرایط بازار بود، خاطرنشان کرد: «با وجود دوعامل بازدارنده عدم کشش بازار برای افزایش قیمت و افزایش هزینه‌های تحمیلی به تولید، در نهایت خودروساز اگر بخواهد بازار را حفظ کند باید از سود خود کم کند تا بتواند هزینه‌ها را جبران کند.»

بنابراین گزارش یکی از مهم‌ترین نگرانی‌های این روزهای برخی از کارشناسان این است که خودروسازان تا چه نقطه‌ای تاب و تحمل عدم افزایش قیمت را دارند و باتوجه‌به افزایش نرخ ارزی که رخ داده است، قاعدتا باید قیمت مواداولیه خصوصا در بخش قطعات با افزایش حداقل بین ۱۵ تا ۲۰درصدی روبه‌رو شده باشد. در چنین شرایطی آیا می‌توان انتظار داشت باتوجه‌به وضعیتی که خودروسازان در آن قرار دارند، تقاضای افزایش قیمت را از شورای رقابت نداشته باشند.

لینک کوتاه : https://www.iranhim.ir/?p=18486

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.