• امروز : پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 28 March - 2024
کل اخبار 7138اخبار امروز : 1
13

رییس خانه صنعت، معدن و تجارت ایران:مانور‌های سیاسی در عرصه تولید؛ ممنوع/ گلنگ‌زنی‌های نمایشی دردی از صنعتگران کم نمی‌کند

  • کد خبر : 31256
  • ۱۲ شهریور ۱۳۹۹ - ۱۰:۱۶
رییس خانه صنعت، معدن و تجارت ایران:مانور‌های سیاسی در عرصه تولید؛ ممنوع/ گلنگ‌زنی‌های نمایشی دردی از صنعتگران کم نمی‌کند

با وجود تحریم‌ها علیه کشور و ویروس کرونا و مشکلات ناشی از این دو، پیشبرد طرح‌های ملی بدون توقف ادامه یافته و تحریم کنندگان را ناکام گذاشته است؛ این جملات بار‌ها در اظهارات رئیس جمهور و مردان دولتش شنیده شده است. حالا پس از اعلام عملکرد صد روز نخست امسال مبنی بر آغاز پروژه‌های عظیم […]

با وجود تحریم‌ها علیه کشور و ویروس کرونا و مشکلات ناشی از این دو، پیشبرد طرح‌های ملی بدون توقف ادامه یافته و تحریم کنندگان را ناکام گذاشته است؛ این جملات بار‌ها در اظهارات رئیس جمهور و مردان دولتش شنیده شده است.

حالا پس از اعلام عملکرد صد روز نخست امسال مبنی بر آغاز پروژه‌های عظیم کشاورزی، صنعتی، معدنی، زیربنایی، آب، برق، ورزشی، درمانی، فرودگاهی، ارتباطات، راه و نفت، در استان‌های تهران، فارس، ایلام، کرمان، سیستان و بلوچستان، بوشهر، آذربایجان غربی، اصفهان و خراسان رضوی و … افتتاح و عملیات اجرایی آن‌ها؛ نوبت به طرح‌های ویژه هفته دولت رسید، طرح‌هایی که در هفته گذشته با اطلاع رسانی و تبلیغات هرروز رونمایی می‌شد.

قرار است بر اساس برنامه‌ریزی‌ها ۲۰۰ طرح بزرگ و منتخب در سراسر کشور با اشتغال ۴۱ هزار نفر و سرمایه گذاری ۱۶۹ هزار میلیارد تومان در سال ۹۹ در قالب «پویش ملی تولید، تداوم امید» تکمیل و افتتاح شود.

رئیس جمهور افتتاح طرح‌های بزرگ ملی را پاسخ قاطع ملت و دولت ایران به تبلیغات ضد ایرانی رژیم صهیونیستی و حاکمان کاخ سفید می‌داند و تاکید دارد؛ ایران امروز با وجود تحریم‌ها و فشار اقتصادی آمریکا، به یک کارگاه بزرگ تبدیل شده و ندای جهش تولید در سال ۹۹ همیشه در گوش جان ما است.

گلنگ زنی‌های صوری

امروز افتتاح و کلیدزنی طرح‌های بزرگ صنعتی و معدنی در استان‌های مختلف شاید گواه پویایی در عرصه تولید باشد، اما زمانی پای درد و دل صنعتگران و تولید کنندگان به ماجرای توسعه باز می‌شود مصداق چیز دیگری است!

عبدالوهاب سهل‌آبادی، رئیس خانه صنعت و معدن ایران یکی از پیشکسوتان عرصه تولید از برخی سیاست‌های نابجای دولت‌ها و برخورد‌های قهری با این بخش ابراز گلایه دارد و در گفتگو با اقتصاد ۲۴ گفت: دولت از چندین وزارتخانه تشکیل شده است. یکی از مباحث مهمی که مردم با آن درگیر هستند موضوع معیشت است، در واقع همین وظیفه ذاتی وزاتخانه‌ها باید در راستای تامین نیاز و خواسته‌های مردم اجرایی شود نه اینکه تنها با یدک کشی نام بخواهند موضوع رسیدگی به امور را سرپوش بگذارند.

به گفته سهل آبادی، نیاز امروز کشور به اشتغالزایی و کسب درآمد حاصل از تولیدات داخلی با مانور و افتتاح واحدها، کارخانه‌ها و مراکز تولیدی محقق نمی‌شود بلکه همواره برای رسیدن به مقاصد بالا نیاز به هدف گذاری، برنامه ریزی و در نهایت اجرای آن است.

این پیشکسوت در حوزه صنعت ادامه داد: یک کارخانه را می‌توان با ۵۰ درصد پیشرفت فیزیکی افتتاح کرد، اما مهم راندمان کاری آن است که چطور می‌تواند خط تولید را آغاز و حفظ کند. چرا دولت واحد‌های مسکونی که از واجبات تامین برای مردم است را افتتاح نمی‌کند؟ چون در صورت چنین اقدامی باید به مردم برای استفاده واگذار شود و در حال حاضر چنین کاری از پس دولت بر نمی‌آید.

سهل آبادی یادآور شد: این افتتاح‌ها باید بخشی از مشکلات را حل کند. آیا در طی این سال‌ها شاهد کاهش مشکلات در بخش‌های صنعتی و تولیدی بوده‌اند یا اینکه هر روز بر آن افزوده می‌شود؟

وی تصریح کرد: اما به راحتی از افتتاح و کلنگ زنی‌هایی رونمایی می‌شود که شاید دیگر هیچ موقع در ذهن اذهان عمومی جایی نداشته باشد و به ورطه فراموشی سپرده شود.

سرمایه‌های برباد رفته صنعت

رئیس خانه صنعت و معدن ایران در پاسخ به این سوال که بخش خصوصی در حمایت از تولید چه کرده است؟ گفت: در حال حاضر آمار دقیقی از واحد‌های صنعتی که سرمایه‌های زیادی برای راه اندازی آن صرف شده، اما اکنون در وضعیت راکد و یا نیمه تعطیل هستند، دراختیار نیست؛ از اینرو به دنبال جمع آوری اطلاعات در این خصوص هستیم، موضوعی که مردم را گرفتار کرده و ثانیه شمار بدهی‌های واحد‌های تولیدی به بانک را افزایش داده است.

سهل آبادی با تاکید بر ضرورت احیای واحدهای تعطیل شده صنعتی در کشور ادامه داد: اگر امروز بگویند ۳۰۰ واحد را احیا کرده اند، از راه اندازی واحد‌های جدید بااهمیت‌تر است. چرا باید فقط به دنبال نمایش و موج‌آفرینی بی‌جهت باشند، چرا نمی‌خواهند سرمایه‌های راکد را به جریان بیندازند وبه جای اینکه از کلنگ زنی واحد‌های تولیدی خبر دهند از روشن شدن چراغ بنگاه‌هایی که مدتهاست به حاشیه کشانده شده اند اطلاع رسانی کنند.

وی تاکید کرد: تولید نیاز به سرمایه دارد نه نمایش؛ ما قصد گلایه نداریم فقط هم نمی‌خواهیم به عملکرد دولت انتقاد داشته باشیم، اما این واقعیت است که تولید نیاز به سرمایه و حمایت دارد. همین کارخانه‌هایی که برای افتتاح آن سروصدا به‌پا می‌شود نیاز به سرمایه در گردش دارند نه اینکه بعد از چند سال به لانه کبوتر‌ها و محفلی برای دزدان در و پنجره تبدیل شود.

رئیس خانه صنعت و معدن ایران با تاکید بر اینکه امروز صنعتگران فشار‌های اقتصادی زیادی را متحمل شده اند و به عنوان شهدای گمنام در عرصه صنعت مطرح هستند، ادامه داد: در صنعت اگر کسی سالم کار کند، رانت نداشته باشد و از مواد اولیه خاصی استفاده نکند، هیچ گاه دوام نمی‌آورد و چرخ تولید آن به زودی متوقف می‌شود.

این پیشکسوت عرصه صنعت و معدن یادآور شد: صنعتی که تنها با نمایش و رانت بخواهد صنعتی شود باید فاتحه کل تولید را خواند؛ هرچند جامعه صنعتگر ایران در دوران کرونایی خوش درخشید و تولیداتی که هرگز در کشور صورت نگرفته بود، تولید شد. این‌ها همه عزم صنعتگران و تولید کنندگان ایرانی را نشان می‌دهد پس بهتر است در مقابل چنین قدرت نمایی هیچ گاه تولید را رها نکنند و نگذارند صنعت کشور روز‌های تباهی و نابودی در پیش گیرند.

سهل آبادی در پایان تاکید کرد: برای احیای صنعت کشور باید از هر آیین نمایشی برای افتتاح طرح‌های جدید خودداری شود و تنها با توجه به نیاز اشتغال، معیشت و ارزآوری، تولید کشور را به‌دور از هر مانور سیاسی حمایت کنند نه هدایت به سمت حاشیه نشینی.

لینک کوتاه : https://www.iranhim.ir/?p=31256

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.