• امروز : جمعه - ۳۱ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 19 April - 2024
کل اخبار 7150اخبار امروز : 0
14

راه اندازی سامانه نظرسنجی الکترونیک و میز خدمت/ آموزش همگانی از طریق وسایل نوین ارتباطی در دستور کار قرار گرفت

  • کد خبر : 15102
  • ۰۶ دی ۱۳۹۶ - ۶:۱۱
راه اندازی سامانه نظرسنجی الکترونیک و میز خدمت/ آموزش همگانی از طریق وسایل نوین ارتباطی در دستور کار قرار گرفت

نصب و راه اندازی سامانه نظرسنجی الکترونیک، ایجاد میز خدمت، ارایه آموزش همگانی به مردم در زمینه حقوق و تکالیفشان از طریق وسایل نوین ارتباطی از جمله مهمترین اقدامات وزارت صنعت، معدن و تجارت در راستای صیانت از حقوق شهروندی بوده است. به گزارش شاتا، کمیته صیانت از حقوق مردم با حضور معاونت توسعه مدیریت […]

نصب و راه اندازی سامانه نظرسنجی الکترونیک، ایجاد میز خدمت، ارایه آموزش همگانی به مردم در زمینه حقوق و تکالیفشان از طریق وسایل نوین ارتباطی از جمله مهمترین اقدامات وزارت صنعت، معدن و تجارت در راستای صیانت از حقوق شهروندی بوده است.

به گزارش شاتا، کمیته صیانت از حقوق مردم با حضور معاونت توسعه مدیریت و منابع(رییس)، مدیرکل دفتر مدیریت عملکرد (دبیر)، رییسِ سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان، رؤسای مراکز حراست، نوسازی و تحول اداری، دفاتر حقوقی و امور مالی وزارت صنعت، معدن و تجارت، به‌منظور ایفای وظایفی از جمله تعیین مصادیق اختصاصی حقوق متقابل مردم و دستگاه، تهیه برنامه عملیاتیِ صیانت از حقوق مردم، بازنگری در قوانین و مقررات در جهت ثبت حقوق مردم در ستاد و تمام واحدهای تابعه و وابسته به این وزارتخانه تشکیل شده است.

در همین راستا دبیرخانه این کمیته (دفتر مدیریت عملکرد) اقداماتی همچون انجام بازرسی میدانی در حوزه صیانت از حقوق شهروندی و برگزاری دوره‌های آموزشی مرتبط با پیشگیری از فساد و صیانت از حقوق مردم را نیز انجام داده است.

اقدامات تخصصی و عمومی

معاونت‌ها و دفاتر تخصصی این وزارتخانه بر اساس وظایف ذاتی، برنامه‌هایی با اولویت اصلاح قوانین، دستورالعمل و رویّه‌ها و سامانه‌ای کردن امور را عملیاتی کردند که اهمّ این اقدامات در حوزه تجارت و بازرگانی، صنعت و تولید و معادن ارایه می‌شود. ضمن اینکه واحدهای عهده‌دار وظایف عمومی (منابع انسانی و مدیریت، روابط‌عمومی، فرهنگی و حقوقی) نیز عملکرد متنوعی در این حوزه داشته‌اند.

سنجش رضایتمندی

این موضوع با نصب و راه اندازی سامانه نظرسنجی الکترونیک انجام پذیرفته و همچنین در تمامی ساختمان‌های حوزه ستادی در محل ورودی بر روی دیوایس‌های مربوطه نصب شده است و نتایج سالیانه اجرای طرح نظرسنجی از ارباب رجوع در واحدهای تابعه وزارت صنعت، معدن و تجارت نیز انجام پذیرفته است.

در این راستا فرم‌های مورد عمل متناسب با انواع فعالیت و خدمت دستگاه اجرایی تدوین شد و در دسترس مراجعین در پورتال این وزارتخانه قرار گرفت و تمامی فرآیندها و خدمات به همراه فرم‌ها و شناسنامه مصوب خدمات با کلیه اطلاعات برای بازدیدکنندگان قابل دسترسی است.

بررسی، بازنگری و اصلاح مستمر فرآیندهای اداری و حذف رویه های زاید یا مخل در خدمت رسانی مطلوب و روان به مراجعین از ابتدای سال، برنامه ریزی ها و روند جریان کاری مشخص شده و بنا بر ضرورت در بروز رسانی شناسنامه خدمات و اصلاح فرآیندهای مرتبط با خدمات وزارتخانه با همکاری معاونت های حوزه ستاد، موسسات و سازمان های تابعه، بررسی شناسنامه و اصلاح فرآیند ها در حال انجام و پیگیری است.

بهبود فضای کسب و کار و رفع موانع

اقداماتی همچون ، اصلاح ضوابط، مقررات، فرایندها و دستورالعمل ها ،کاهش تعداد مجوزهای کسب و کار ، صدور مجوزها ، بررسی نتایج هیات مقررات زدایی و تسهیل مجوزهای کسب و کار(وزارت صنعت ، معدن و تجارت به عنوان دستگاه برگزیده در دومین همایش ملی بهبود محیط کسب و کار معرفی و مورد تقدیر قرار گیرد ) ، رسیدگی به موضوعات حقوقی ، تشکیل کارگروه های تسهیل و رفع موانع تولید انجام پذیرفته است .

ایجاد میز خدمت با رعایت الزامات مندرج در دستورالعمل اجرایی

میز خدمت با هدف تکریم ارباب رجوع و دستیابی آسان و سریع به خدمات دولتی در عمده ساختمان‌ها و ورودی سازمان‌های وابسته ایجاد شده است .

ارایه آموزش همگانی به مردم در زمینه حقوق و تکالیفشان در ارتباط با دستگاه اجرایی از طریق وسایل ارتباط

در جهت ارایه آموزش به کارکنان دولت مجوز برگزاری دو دوره حقوق شهروندی و حقوق شهروندی در نظام اداری برای ستاد ، استان‌ها و واحدهای وابسته از کمیته سرمایه انسانی دریافت شده است که این موضوع برای اجرا به استانها و دستگاه های وابسته ابلاغ و برای برگزاری ستاد در دستور کار قرار گرفته است .

در رابطه با آموزش مردم دو سامانه نرم افزار موبایل شاتا نیوز و نرم افزار موبایلی اطلاع رسانی خدمات بر روی بستر تلفن همراه راه اندازی شده است.

نرم افزار موبایل شاتا نیوز همانند سامانه شاتا نیوز کلیه اخبار تخصصی وزارت بر روی بستر موبایل نمایش می دهد و نرم افزار موبایلی اطلاع رسانی خدمات تمامی مراحل خدمات قابل ارایه در بخش‌های صنعتی ، معدنی و تجاری به همراه مراحل و الزامات جهت اطلاع شهروندان معرفی می‌کند.

ایجاد دسترسی آسان به اطلاعات مورد نیاز و درخواست شده از سوی مردم

با معرفی نماینده وزیر در حوزه پاسخگویی و دسترسی آزاد به اطلاعات ، داده های مورد نیاز در اختیار خدمت گیرندگان وزارت در سامانه پاسخگویی قرار گرفته و به منظور معرفی نمایندگان معاونت های حوزه ستادی و سازمان‌های استانی مکاتبات لازم انجام که برای نمایندگان معرفی شده در سامانه پاسخگویی به سوالات شهروندان نام کاربری تعریف شده است .

نقطه نظرات پیشنهادی به سازمان اداری و استخدامی کشور پیرامون تصویبنامه حقوق شهروندی در نظام اداری ارسال شده و تاکید بر تعامل بین دستگاههای اجرایی و ارایه تجارب موثر این اداره کل در خصوص نقطه نظرات اصلاحی اعلام شده است.

برای تحقق حقوق شهروندی باید به عوامل فرهنگی، مذهبی، تاریخی، سیاسـی و اقتصـادی در جامعـه توجـه شود.مشخص کردن گستره حقوقی، حقوق شهروندی ، افزایش سطح آگاهی عمومی نسبت به حقوق و مسئولیت های شهروندی، توسعه دانش و مهارت شهروندی، شناسایی و پذیرش تفاوت ها، توسعه نگرش شهروندی، قانون مداری، مسؤولیت پذیری، انتقادگری و انتقادپذیری، تشریح قیدهای کلی در برخی از فصول قانون اساسی و فراهم آوردن زمینه ها و حمایت های لازم از فعالیت نهادهای مدنی، گروه ها، تشکل ها، انجمن ها و … از آن جمله هستند.

تقویت شیوه های همکاری و کار گروهی، تصمیم گیری به شیوه شورایی، توانمندسازی افراد برای استدلال و نقد کردن، تقویت مهارت های موثر ارتباطی، مدیریت مشترک فعالیت ها و کارهای محلی، حضور فعال در کارها و فعالیت های محلی و ارتقاء فرهنگ گفتمان و دفاع از ایده ها و مواضع دیگر روش ها و راهکارهای ایجاد و تقویت مهارت شهروندی هستند.

لینک کوتاه : https://www.iranhim.ir/?p=15102

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.