• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024
کل اخبار 7138اخبار امروز : 0
16

در شانزدهمین همایش تولید ملی – افتخار ملی با محوریت بررسی وضعیت اقتصادی کشور مطرح شد: فقر مصرف‌کنندگان، تولیدکنندگان را نیز فقیر می‌کند

  • کد خبر : 25983
  • ۱۳ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۴:۱۱
در شانزدهمین همایش تولید ملی – افتخار ملی با محوریت بررسی وضعیت اقتصادی کشور مطرح شد: فقر مصرف‌کنندگان، تولیدکنندگان را نیز فقیر می‌کند

شانزدهمین همایش تولید ملی- افتخار ملی همزمان با روز اقتصاد مقاومتی و کارآفرینی، عصر دوشنبه در سالن همایش‌های صدا و سیما برگزار شد. محورهای این همایش، بررسی وضعیت اقتصادی کشور و پیشبرد اهداف سیاست‌های اقتصاد مقاومتی با در نظر گرفتن ظرفیت‌های داخلی، توجه ویژه به صنایع کوچک و متوسط و نیز تحقق شعار سال بود. […]

شانزدهمین همایش تولید ملی- افتخار ملی همزمان با روز اقتصاد مقاومتی و کارآفرینی، عصر دوشنبه در سالن همایش‌های صدا و سیما برگزار شد.

محورهای این همایش، بررسی وضعیت اقتصادی کشور و پیشبرد اهداف سیاست‌های اقتصاد مقاومتی با در نظر گرفتن ظرفیت‌های داخلی، توجه ویژه به صنایع کوچک و متوسط و نیز تحقق شعار سال بود.
در این دوره به مناسبت چهلمین سالگرد جمهوری اسلامی ایران، از ۴۰ واحد برتر صنعتی، معدنی و خدمات فنی و مهندسی با اهدای لوح سپاس و نشان تولید ملی قدردانی شد.

زمان کسب درآمد خوب هم می‌رسد
دادستان کل کشور در شانزدهمین جشنواره تولید ملی- افتخار ملی گفت: نخستین ویژگی یک صنعتگر این است که متخصص باشد.
حجت‌الاسلام محمد جعفر منتظری با اشاره به امانتداری به عنوان دومین ویژگی برجسته یک صنعتگر گفت: گاه برخی مصادیق کم‌فروشی دیده می‌شود که باعث شرمساری است، در حالی که قرآن گفته «وای بر کم‌فروشان»؛ صنعتگران می‌توانند ترویج‌دهنده این فرهنگ در بین همقطاران خود باشند که این کار را انجام ندهند. این تصور که با کم‌فروشی می‌توان به مال افزود، اشتباه است.
منتظری ادامه داد: امروز، در این سنگر و این جبهه باید از برخی امتیازات چشم بپوشید. زمان کسب درآمد خوب می‌رسد. من نمی‌گویم ضرر کنید. کارآفرینان ما باید در تولیدشان درآمد داشته باشند تا چرخ کارخانه را بچرخانند اما برخی امتیازها که در شرایط عادی برای یک تولیدکننده و صنعتگر مجاز است، در شرایط جنگی فعلی این امتیازات برای‌شان جایز نیست. مثل اینکه در جبهه جنگ نظامی بخواهید در سنگر از تختخواب استفاده کنید در حالی‌که جنگیدن با پوشیدن لباس رزم امکان‌پذیر است.
وی ادامه داد: چرا باید وضعیت قاچاق کالا به این شکل باشد؟ قاچاق کالا سم مهلکی برای اقتصاد و تولید کشور، مردم و بازار است. اگر مبازره با قاچاق کالا و ارز آن‌گونه که اقتضائات جنگی می‌طلبید انجام می‌شد شاهد این حجم از کالای قاچاق نبودیم. چرا عده‌ای گوشت مورد نیاز مردم را در گمرک نگه می‌دارند؟ چندین بار با گمرک هرمزگان تماس گرفتم که چرا این‌همه گوشت را در بندر نگه داشته‌اند؟ گفتند یکی از علت‌هایش این است که از معافیت گمرکی استفاده کنند. ۶۰ کانتینر گوشت را آن‌قدر نگه داشتند که مشمول قوانین ضبط و تحویل به اموال تملیکی شده است. هزاران تن دام زنده در اثر برخی کوتاهی‌ها در حال قاچاق از کشور است. امیدواریم مسئولان به این مورد توجه کنند.
حجت‌الاسلام منتظری افزود: به عنوان مدعی‌العموم، انتظارم از جامعه تولیدکننده و صنعتگر این است که شرایط را لمس کنند و خود را با آن انطباق دهند.
این مسئول از تولیدکنندگان و صنعتگران حاضر در آیین خواست هر جا بخشنامه، شیوه‌نامه یا مصوبه‌ای مغایر قانون دیدند که سد راه تولید است، اطلاع‌رسانی کنند تا به‌وسیله دیوان عدالت اداری برای ابطال آن اقدام شود. منتظری اضافه کرد: حدود ۴۵۰ دادستان یا دادگاه بخش در کشور وجود دارد و صنعتگران و تولیدکنندگان می‌توانند با مراجعه به رئیسان کل دادگستری‌ها در استان‌ها و رئیسان دادگستری شهرستان‌ها، چالش‌ها و مشکلات خود را به دستگاه قضا منعکس کنند.

رکود ۲۰ درصدی شهرک‌های صنعتی
معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: ۲۰ درصد واحدهای تولیدی مستقر در شهرک‌های صنعتی در رکود به سر می‌برند و ۳۰ درصد آنها با کمتر از نیمی از ظرفیت خود در حال تولید و فعالیتند.
محسن صالحی‌نیا، در شانزدهمین جشنواره «تولید ملی- افتخار ملی» افزود: ۲۰ درصد دیگر از این واحدهای مستقر در شهرک‌های صنعتی با ۵۰ تا ۷۰ درصد و بقیه با بیش از ۷۰ درصد ظرفیت خود مشغول به فعالیتند.
صالحی‌نیا یادآوری کرد: ۴۳ هزار واحد تولیدی در شهرک‌های صنعتی کشور مستقر هستند که ۴۵ درصد مجموع اشتغال را به خود اختصاص می‌دهند.
مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران اضافه کرد: ۹۷۳ شهرک و ناحیه صنعتی در کشور فعال هستند. وی گفت: تاکنون ۳۶ مرکز خدمات فناوری کسب و کار در کشور به بهره‌برداری رسیده و ۵ مرکز دیگر در دست ساخت هستند. صالحی‌نیا، آموزش را از جمله مسائل مهم در شهرک‌ها و نواحی صنعتی برشمرد و ادامه داد: ۴۳۳ خوشه صنعتی در نقاط مختلف کشور شناسایی شده که تاکنون ۹۴ مورد آن به ثمر نشسته است. وی از صدور ۳ هزار مورد بیمه برای صنایع کوچک و همچنین صدور یک هزار و ۲۱۵ ضمانتنامه به ارزش ۶۵۰ میلیارد تومان از سوی صندوق ضمانت سرمایه‌گذاری صنایع کوچک خبر داد.

تحریم، تولید را هدف گرفته است
فرشاد مقیمی، معاون امور صنایع وزارت صنعت، معدن و تجارت، ضمن تسلیت حادثه تروریستی خاش در شانزدهمین جشنواره تولید ملی-افتخار ملی گفت: در شرایط فعلی، نیازمند این هستیم که با توان تخصصی و اجرایی بخش غیر تولیدی، مشکلات بخش صنعت را دنبال کنیم. در همین زمینه، وزارت صنعت، معدن و تجارت، جلسات تخصصی با انجمن‌ها و تشکل‌های بخش خصوصی برگزار کرده و از چند جنبه نیز مسائل و مشکلات بخش‌های مختلف صنعتی را ارزیابی و بررسی می‌کند. ما هم خواسته‌هایی از این بخش‌ها داریم.
مقیمی با بیان اینکه بخش تولید هدف تحریم‌ها بوده، اظهار کرد: این امر نشان‌دهنده این است که ما هم باید بیشترین اقدامات مقابله با تحریم را در همین بخش انجام دهیم. تامین مواد اولیه مهم‌ترین نکته‌ای است که بخشی به حوزه داخلی و بخشی به حوزه ارزی از خارج از کشور مربوط است. باید ببینیم شرایط را چگونه مهیا کنیم که واحدهای تولیدی ما دسترسی بهتری به مواد اولیه داشته باشند و تولید را ادامه دهند.
وی با تاکید بر اینکه یکی از نکته‌ها در تامین مواد اولیه که شکایت زیادی هم از آن شده، توزیع نامناسب مواد اولیه برای واحدهای تولیدی واقعی است، تصریح کرد: ابلاغیه‌ای را به همه استان‌ها ارسال کردیم که ظرفیت‌ها و پروانه‌های بهره‌برداری در سال‌های اخیر به روز شود تا مواد اولیه به آن دسته از واحدها که نیاز به مواد اولیه دارند، برسد. این در حالی است که گاه مواد اولیه به‌دست کسانی می‌رسد که با مکانیسم‌هایی بازار دوم و سوم را ایجاد می‌کنند یعنی هم موجب افزایش نرخ تمام شده می‌شوند و هم دسترسی به مواد اولیه را در مواردی غیر ممکن می‌کنند.
مقیمی در بخش دیگری از سخنانش گفت: مشکل بعدی به مواد اولیه‌ای که از خارج تامین می‌شود بر می‌گردد. در این زمینه، یکی از اهدافی که در جلسات کارگروه پایش دنبال می‌کنیم این است که آینده بخش‌های مختلف صنعت را در ۴ یا ۵ ماه آینده رصد، ارزیابی و بررسی کنیم تا تصویر بهتری از نیازهای آنها داشته باشیم.
وی با اشاره به موضوع سرمایه در گردش برای حفظ سطح تولید گفت: با توجه به افزایش نرخ ارز لازم است سرمایه در گردش و واحدهای تولیدی را تامین کنیم. وزارتخانه برآورد کرده که ۲۴۴ هزار میلیارد تومان نیاز واحدهای تولید در امسال است، در حالی که براساس آمار بانک مرکزی ۱۳۷ هزار میلیارد تومان تامین شده است. معاون امور صنایع وزارت صنعت، معدن و تجارت در ادامه افزود: چند مصوبه به پیشنهاد وزارت صنعت، معدن و تجارت در جلسه هیات دولت تصویب شد که واردات مواد اولیه واحدهای تولید در مناطق آزاد و مناطق ویژه اقتصادی بدون ثبت سفارش انجام شود. در این راستا ۳۲۴۳ تعرفه اعلام شده که فقط مواد اولیه، ماشین‌آلات و تجهیزات مورد نیاز واحدهای تولیدی را شامل می‌شود. در کنار این ۲ مصوبه، موضوع استفاده از ظرفیت مرزنشینان و ملوانان برای واردات مواد اولیه مطرح است.
مقیمی در ادامه تاکید کرد: مدیریت واردات هم می‌تواند وضعیت آینده صنعت را تحت تاثیر قرار دهد. همچنین دولت باید هرچه زودتر تعرفه‌های سال ۹۸ را پیشنهاد بدهد تا با کمک تشکل‌ها مبنای فعالیت‌های اقتصادی و تولیدی این سال قرار گیرد. در این‌ زمینه، جلسه‌هایی تشکیل و پیشنهادهایی داده شده است و از پیشنهادهای بخش خصوصی استقبال می‌کنیم.
وی افزود: در بخش ستاد تسهیل و رفع موانع تولید، فرصت و ابزارهایی در اختیار این وزارتخانه است و از جمله مهم‌ترین سیاست‌ها، رفع موانع تولید با هدف کاهش فعالیت‌های اقتصادی است. با همکاری بخش خصوصی، ۳۵ مشکل با فراوانی بالا در حوزه گمرک شناسایی شد.
وی همچنین عنوان کرد: همین‌جا اعلام می‌کنم که جلسه بعدی ما درباره مسائل و مشکلات بخش تولید در حوزه بانکی است. درخواست می‌کنم حتی مشکلات ریز و جزئی که درباره مسائل ارزی و ریالی یا سرمایه در گردش و ثابت دارید را به ما اعلام کنید.

معرفی مهم‌ترین عوامل موثر بر کسب و کار
رئیس کمیسیون ویژه حمایت از تولید ملی در مجلس شورای اسلامی نیز در این آیین گفت: امروز مشکلات صنعت و تولید کشور نرم‌افزاری و سخت‌افزاری یا کمبود مهندسان و نیروی انسانی متخصص نیست بلکه بیشتر ناشی از مسائل اقتصادی است.
حمیدرضا فولادگر بیان کرد: نتیجه پایش ۳ ماهه پاییز و تابستان امسال واحدهای تولیدی و صنعتی در زمینه کسب و کار نشان داد که بی‌ثباتی قیمت‌ها، تصمیم‌گیری‌های مکرر و تغییر شیوه‌نامه‌ها، در عمل بیشترین تاثیر منفی را بر فعالان اقتصادی می‌گذارند.
نماینده اصفهان در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: نقدینگی و مسائل بانکی که در ۵ سال گذشته جزو عوامل اصلی تاثیرگذار در زمینه کسب و کار بود، این بار در رتبه‌های سوم و چهارم قرار گرفت.
فولادگر یادآوری کرد: لازمه تحول در نظام اقتصادی دولت محور، تصویب اصل ۴۴ قانون اساسی در مجلس هفتم و نظارت بر آن در مجلس هشتم بود.
تصویب قانون بهبود فضای کسب و کار و قانون حمایت از تولید داخلی و قانون بیشترین استفاده از تولید داخلی و کالای ایرانی (که به‌تازگی مصوب شده) و همچنین تقویت و توسعه نظام استاندارد، برنامه‌های منسجمی بودند که برای حمایت از تولید داخل انجام شده‌اند.

 


قوانین دیگری وضع نکنید
عبدالوهاب سهل‌آبادی، دبیرخانه صنعت و معدن ایران نیز در شانزدهمین همایش تولید ملی-افتخار ملی خطاب به فولادگر، نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی و یکی از سخنرانان این همایش گفت: خواهش می‌کنیم قوانین دیگری وضع نکنید بلکه مدت باقیمانده را به قوانینی که وضع کردید و اجرا نمی‌شود، بپردازید.
وی افزود: در تولید داخلی، مهم‌ترین اصل کیفیت است اما نمی‌توانیم رقابت کنیم. ما نمی‌دانیم در مسائل اقتصادی چه جوابی به مردم بدهیم. مالک یکی از بهترین برندهای مواد غذایی در زندان اراک در حال کور شدن است و نگران سلامتی‌اش هستیم. دکتر فولادگر در مجلس شورای اسلامی مصوب کنند که در تسهیلات بانکی نیاز به یک تنفس و استراحت داریم. شما تصویب کردید که ۲۰ تا ۳۰ درصد از محل یارانه‌ها را به صنعت بدهند اما مگر تا حالا یک ریال به این بخش پرداخت شده است؟ اگر در پرداخت ارزش افزوده کوتاهی کنیم واکنش‌ها را می‌بینیم.
وی ادامه داد: آقای مقیمی! کار برخی از همکاران با یکی دو تا تلفن حل می‌شود. کد اقتصادی که می‌خواهند را نمی‌دهند و بدهی ارزی، بسیاری از همکاران ما را از هستی ساقط کرده است. تولیدکننده درحال‌حاضر نمی‌داند تکلیفش چیست. ما نمی‌توانیم به آنها قول صادرات بدهیم زیرا قوانین به طور دائم در حال تغییر هستند و با هر جایی قرارداد بستیم دچار مشکل شدیم.
سهل‌آبادی در ادامه خاطرنشان کرد: صنعتی که باید محصولاتش را با چک ۸ ماهه بفروشد نباید هر ۳ ماه ارزش افزوده بپردازد. دولت۱۸۰۰ میلیارد تومان به سازمان تامین اجتماعی بدهکار است. نمی‌خواهید این بدهی را که متعلق به ما است بگیرید؟ وزارت کار مصوبه‌ای داشته که شب عید به واحدهایی که بحرانی بوده‌ و حقوق کارگر را نداشته‌اند بدون بهره پول می‌داده، این مصوبه کجا رفته است؟ باید ترتیبی اتخاذ شود که همه وزارتخانه‌ها و دستگاه‌های مسئول به وزارت صنعت، معدن و تجارت کمک کنند چون ستاد تسهیل و کارگروه مواد قضایی، موضوعی را تصویب می‌کند اما اجرا نمی‌شود.

تولیدکننده، خائن و اختلاس‌گر نیست
سیدمحمدرضا مرتضوی، دبیر کل خانه صنعت و معدن ایران در شانزدهمین جشنواره «تولید ملی- افتخار ملی» با ابراز امیدواری از اینکه سال آینده، سال خوبی برای تولیدکنندگان باشد گفت: تولیدکنندگان فرق عمده‌ای با دیگران دارند و آن اینکه با کارگران‌شان زندگی می‌کنند. برخی‌ها تاجرند و هر وقت تجارت صرف نکند تجارتخانه‌شان را می‌بندند و کار نمی‌کنند اما ریشه صنعتگر در آب و خاک این مملکت است و باید در کنار کارگرانش در هر شرایط سخت و آسانی بایستد و تحمل کند.
وی افزود: ما تولیدکنندگان قصد نداریم از سنگر تولید حتی یک گام عقب‌تر برویم بنابراین به کمک همگی نیاز داریم. مرتضوی با بیان اینکه بزرگ‌ترین مشکل امروز ما این است که سیاست‌های نادرست اقتصادی و فشارهای اهریمنی امریکا و دشمنی‌ها با کشور، خریداران کالاهای ما را فقیر کرده، گفت: فقر مصرف‌کنندگان ما تولیدکنندگان را نیز فقیر می‌کند.
وی افزود: چند روز پیش، یک استرالیایی مهمان من بود و می‌گفت هر کیلو گوشتی که در استرالیا تولید و کشتار می‌شود و آن را با هواپیما به ایران می‌فرستیم با دلار۴۲۰۰ تومانی، ۵ دلار و ۸۰ سنت است یعنی ۲۵هزار تومان اما مصرف‌کننده ایرانی آن را ۸۰ تا ۱۰۰ هزار تومان می‌خرد. این فرد می‌گفت در کشور شما چه خبر است؟ چه اتفاقی افتاده است؟
وی با بیان اینکه هر آنچه بخش خصوصی اختیارات گرفته بود را از آن پس گرفته‌اند، تصریح کرد: بارها گفته‌ام هر زمانی که بخش خصوصی کنار گذاشته شده و از میدان بیرون شده این اتفاق‌ها رخ داده و هیچ دلیل دیگری ندارد. فرق بخش خصوصی با سایر بخش‌ها این است که در یک رشته تخصص دارد و مجبور است درست کار کند. ما مهمان جیب خودمان هستیم نه مردم پس ناچاریم درست فکر کنیم.
دبیر کل خانه صنعت و معدن ایران ادامه داد: باعث ناامیدی است که اشخاص باسابقه‌ای مانند ما به ناچار دنبال اثبات اهلیت باشیم. از شخصی مثل من که ۳ نسل است در این شغل هستم خواسته بودند اهلیتم را ثابت کنم. کدام‌یک از ما بخش خصوصی‌ها به کشور خیانت کردیم؟ چه زمانی در اختلاس‌هایی که پول‌ها و دلارها را فله‌ای از کشور خارج می‌کنند، دست داشته‌ایم؟ اینها معلوم است چه کسانی هستند.
مرتضوی افزود: رهبر معظم انقلاب می‌فرمودند: از جایی رد می‌شدم که دیوار بلندی با ارتفاع زیادی دیدم. پرسیدم: برای چه کسی است؟ گفتند: برای فلان شخص که مالک فلان بانک است. آسانسور این خانه ۵ میلیون دلار است. این پول‌ها چون به زحمت دست می‌آید در بخش تولید این‌گونه خرج نمی‌شود.
وی با بیان اینکه کشور ما «مال» می‌خواهد چکار؟ گفت: چه نیازی است بزرگ‌ترین مال خاورمیانه یا دنیا را بسازیم؟ می‌خواهیم کالای بنجل خارجی و چینی بفروشیم؟ ما کارخانه، کار و شغل می‌خواهیم. آنهایی که می‌خواهند اهلیت ما را بررسی کنند، نروند گوشت ۲۵هزار تومانی وارد کنند و ۱۰۰هزار تومان بفروشند چون ظلم است.
وی ادامه داد: به نظر من اگر ما و دستگاه دولت و قضا همت نکنیم، کنار هم نایستیم و دست به‌دست هم ندهیم یک عده بی‌وطن، این مملکت را غارت می‌کنند. چاره، تولید است و اینکه به هم رحم کنیم.
وی همچنین افزود: ما در خانه صنعت و معدن تلاش کردیم و امضاهای طلایی جمع کردیم اما همه زحمت‌ها از بین رفت. ما آرد را ۱۲۰ هزار تومان می‌فروختیم و کشور اداره می‌شد. توزیع آرد را در یک شبکه دولتی آوردند و به یکباره ۳۶۰ هزارتن تقاضا ایجاد شد.
مرتضوی ادامه داد: سازمان تامین اجتماعی ۴۰ سال از من حق بیمه گرفته و اگر یک ماه حق بیمه ندهم دفترچه کارگر مرا مهر نمی‌زند و از طرف دیگر دنبال ۵۰۰ هزار آدم بیکار می‌گردد تا پول ما و کارگر ما، بیمه‌اش کند. ما و کارگران راضی نیستیم. بانک‌ها نیز می‌بینند که بخش تولید این‌قدر گرفتاری دارد پس بهتر است کنتور بهره‌ را کمی پایین بیاورند و حتی مدتی آن را متوقف کنند. وی خاطرنشان کرد: از دستگاه قضا متشکریم که به دستور رهبر معظم انقلاب به ما کمک کرد تا کارخانه‌ها را بی‌دلیل تعطیل نکنند.
وی ادامه داد: افرادی که اموال این کشور را از راه‌های نامشروع به حساب‌های بانکی خود برده‌اند مطمئن باشند که اجازه نمی‌دهیم این پول‌ها را از مملکت خارج کنند و از حلقوم‌شان بیرون می‌کشیم و به کارگران‌مان می‌دهیم.

بیانیه شانزدهمین جشنواره تولید ملی – افتخار ملی

به نام پروردگار صانع

 بیانیه پایانی شانزدهمین جشنواره تولید ملّی ـ افتخار ملّی

 

ما فعالان اقتصادی و اعضای خانه های صنعت، معدن و تجارت سراسر کشور که به مناسبت شانزدهمین جشنواره تولید ملّی ـ افتخار ملّی و همزمان با چهلمین سالگرد انقلاب شکوهمند اسلامی و در روز اقتصاد مقاومتی و کارآفرینی و مصادف با شانزدهمین سالگرد اعلام موجودیت این تشکل گرد هم آمده ایم، با اعتقاد و باور راسخ به اهمیت و محوریت توسعه اقتصادی و نقش بی بدیل آن در توسعه فراگیر و پایدار کشور و تعامل سازنده و ماندگار در روابط بین الملل و ارتقای عزتمندی و رفاه و آسایش در خور شأن و جایگاه ایران و ایرانیان عزیز، با اعلام مجدد اشتیاق و آمادگی بخش خصوصی برای نیل به این هدف بزرگ ولی دست یافتنی، با توجه به شرایط روز و توانمندی ها  و مشکلات بخش تولید کشور، این بیانیه هر چند با محتوایی تکراری را خطاب به ملت شریف ایران، مسئولین ذی ربط و فعالان اقتصادی تقدیم مینماییم. باشد که گوش هایی شنوا، چشمانی بینا، دستانی یاریگر و دل هایی سترگ و تپنده به عشق عظمت ایران عزیز، یاریگرمان باشد. انشاء الله.

  • شرایط و دشواری های تحریمهای ظالمانه حرکت بر مدار تحقق اقتصاد مقاومتی را ضرورتی اجتناب ناپذیر کرده است که مستلزم تغییر نگرش ها و عملکردها با هدف مقاوم سازی اقتصاد با محوریت تولید ملی از سوی یکایک افراد جامعه ایرانی به ویژه مسئولین و فعالان عرصه اقتصادی است.
  • بیماری مزمن اقتصاد و ابتلای ان به تورم مستمر، سقوط ارزش ریال و تغییر مستمر قیمت ها و تورم لجام گسیخته سال جاری، امکان برنامه ریزی و کار و تولید را به عملی بسیار دشوار و پرریسک تبدیل کرده است، انتظار داریم که دولت با اصلاح رفتارهای مدیریتی، تمام توان خود را در رفع این معضل بزرگ به کار گیرد.
  • اتخاذ تصمیمات غیرکارشناسی، متناقض و خلق الساعه بدون مشارکت ذینفعان بخش خصوصی، عدم تعهد و پایبندی برخی مسئولان به این امر مهم را خاطر نشان می سازد. موکدا انتظار داریم که تمکین به قانون و دوراندیشی و صداقت، سرلوحه قولی و فعلی کلیه مدیران کشور قرار گیرد.
  • اخبار منتشره از مفاسد کلان اقتصادی از قبیل: اختلاس، ارتشاء، رانتخواری، قاچاق و پولشویی نشان از ابتلای اقتصاد کشور به بیماری مزمن و خطرناک داشته و تداوم آن می تواند امنیت ملی با خطر مواجه نماید. مبارزه جدی با فساد، با همکاری و اهتمام جدی و واقعی قوای سه گانه ممکن خواهد شد. ایجاد شفافیت و دقت در انتشار درست و به موقع اطلاعات، یکی از گامهای اصلی و اساسی در این مسیر تلقی می گردد.
  • همگان به خوبی مطلعند که فشارهای طولانی مدت و کمرشکن اقتصادی چه مصائبی بر سرتولید آورده و بسیاری از بنگاههای اقتصادی در بازپرداخت بدهی و اقساط بانکی درمانده و از نظر نیاز به نقدینگی در مضیقه و فشار قرار دارند.

عدم تمکین سیستم بانکی در برابر قانون جهت اعمال بخشودگی جرایم و دیرکرد بدهی این قبیل بنگاه ها به هیچ نحوی توجیه پذیر نیست. از قوای سه گانه موکدا انتظار داریم که زمینه و راه های محاسبه و دریافت جریمه و دیرکرد تسهیلات بانکی را که بهره مرکب نیز محسوب می گردد، مسدود و با این اجحاف آشکار مقابله نمایند.

  • فراهم کردن رفاه، آسایش، سلامت و آموزش افراد شاغل در بنگاه های تولیدی را امری واجب و مهم میدانیم و با تمامی توان تلاش مینماییم با توجه به شأن و جایگاه و شخصیت کارکنان و کارگران ، از این سرمایه های انسانی ارزشمندکشور صیانت نماییم.
  • اگر به این باور برسیم که در جنگ اقتصادی به سر می بریم و باید متناسب با آن عمل کنیم، دیگر شاهد کم کاری، اهمال ، افساد و دیوانسالاری دولتی نخواهیم بود. مدیریت شرایط جنگی نیازمند بروز ویژگی ها و مؤلفه هایی نظیر مسئولیت پذیری، تفکر خلاق، قاطعیت و هوشمندی در تصمیم گیری و سرعت و شجاعت در عمل است.
  • بر این باوریم که تجمیع وظایف مدیریت تولید و تجارت در کشور در قالب تشکیل وزارت صنعت، معدن و تجارت گامی روبه جلو برای چابک سازی و کوچک کردن بدنه اجرایی دولت بوده و این دستاورد مهم را نباید با اسیر شدن در فضاسازی های مقطعی و احساسی ناشی از مشکلات روز، به سادگی و با تفکیک مجدد به دو وزارتخانه و توسعه بروکراسی اداری و بازگشت به عقب از دست داد.
  • کوچک و چابک سازی دولت ، امر مهم مغفولی است که شناسایی و واگذاری تصدی های قابل واگذاری دولت به بخش خصوصی و با اولویت تشکل های تخصصی از ارکان اساسی آن محسوب می شود.. تحقق این موضوع را مجدانه از وزارت صنعت، معدن و تجارت و سایر وزارتخانه های مؤثر بر محیط کسب و کار خواهانیم.
  • تعیین تکلیف و اصلاح قوانین مهمی مانند: تجارت، مالیات بر ارزش افزوده، کار، بانکداری و سایر قوانین مرتبط با تولید و تجارت با رویکرد تحقق اقتصادی مقاومتی، تقویت تولید ملی و محصولات ساخت ایران و بهبود محیط کسب و کار، همچنان خواسته اکید فعالان اقتصادی است.

 

تهران ـ مرکز همایش های بین المللی صدا و سیما ـ ۲۹/۱۱/۱۳۹۷

تقدیر از چهل واحد برتر در شانزدهمین جشنواره تولید ملی- افتخار ملی

در شانزدهمین جشنواره تولید ملی- افتخار ملی به مناسبت چهلمین سالگرد جمهوری اسلامی ایران از ۴۰ واحد برتر صنعتی، معدنی و خدمات فنی و مهندسی با اهدای ‘لوح سپاس و نشان تولید ملی’ قدردانی می شود.

گروه صنعتی و پژوهشی زر
شرکت فرش شیخ صفی اصفهان
پاکشوما
شرکت سام الکترونیک
هلدینگ سرمایه گذاری اسفرورین
شرکت نوین زعفران
شرکت جهان صنعت کرمانشاه
شرکت تولیدی صنعتی گاز سوزان
شرکت شیر پاستوریزه پگاه گلپایگان
شرکت صنایع ریخته گری اصفهان
شرکت مهرتاش سپاهان
شرکت مهندسی بین المللی فولاد تکنیک
شرکت آرد ستاره کردان
شرکت چرخشگر
شرکت صنایع شیشه آذر
شرکت گروه صنعتی درب معتقد
شرکت پارس حیان
شرکت سارا لعاب میبد
شرکت فولاد آلیاژی ایران
شرکت مجتمع صنایع لاستیک یزد
خاک چینی ایران
گروه آموزشی نرم افزاری هوشمند
شرکت تولیدی بازرگانی ملورین
شرکت تولیدی تک ماکارون
دسترنج رضا بافت
شرکت صنعت پلاست آبیار
شرکت توسعه صنایع چاپ و بسته بندی کرمانشاه
شرکت کابل باختر
شرکت تهیه و تولید مواد معدنی ایران (مجتمع طلایی موته)
گروه شرکت های هفت الماس
شرکت صنایع کیمیا چوب گلستان
شرکت پالایش قطران ذغال سنگ
شرکت لوله گستر خادمی
گروه تولیدی و صنعتی پارسیان ترمز
شرکت تولیدی حباب کف توس
شرکت سیمان خاش
شیرین آفرینان خورشید(مرداس)
شرکت خودرو سازی کارمانیا
شرکت صنعتی خزر الکتریک
شرکت عالیفرد (سهامی خاص)
شرکت کاشی مرجان

نسبت ظرفیت تولید یک ساله منتهی به سال ۱۳۹۶ و مقایسه آن با دوره پیش از آن، اشتغال ایجاد شده، میزان صادرات و رشد آن و همچنین ابتکارها و نوآوری‌ها از شاخص‌های انتخاب واحدهای برتر به شمار می‌رود.
ثبت در بانک‌های اطلاعاتی، داخلی سازی خطوط تولید، همکاری با دانشگاه‌ها، توجه به تحقیق و توسعه و تعداد شاغلان در این بخش، برخورداری از آزمایشگاه تخصصی و به روز، ارائه محصولات جدید، کاربرد اقتصادی تحقیقات، توسعه، تعمیر، بازسازی و به روزرسانی واحدها، کاهش مصرف انرژی، نظام مشارکتی، توجه به محیط زیست و ورزش، مسئولیت‌پذیری اجتماعی، تحقق استانداردهای داخلی، بین‌المللی و کیفیت، ارائه خدمات رفاهی به کارکنان، ثبت اختراع و همچنین حضور در سازمان‌های مردم نهاد و تشکل‌های مردمی از دیگر شاخص‌های در نظر گرفته شده است

 

لینک گزارش تصویری:

گزارش تصویری از شانزدهمین جشنواره تولید ملی – افتخار ملی

 

فیلم

 

 

 

 

 

لینک کوتاه : https://www.iranhim.ir/?p=25983

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.