• امروز : پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 28 March - 2024
کل اخبار 7138اخبار امروز : 1
13

خبرهای خوبی در راه است

  • کد خبر : 11761
  • ۰۷ شهریور ۱۳۹۶ - ۶:۳۱
خبرهای خوبی در راه است

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، مسعود کرباسیان در بیست و هشتمین همایش بانکداری اسلامی اظهار داشت: کارهای خوبی با همکاری سیستم بانکی و بانک مرکزی انجام شده است که جای تشکر از دوستان در این بخش دارد. وی گفت: در آخرین اقدامی که حاصل همکاری سیستم بانکی بود ۸ میلیارد یورو که از کره […]

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، مسعود کرباسیان در بیست و هشتمین همایش بانکداری اسلامی اظهار داشت: کارهای خوبی با همکاری سیستم بانکی و بانک مرکزی انجام شده است که جای تشکر از دوستان در این بخش دارد.

وی گفت: در آخرین اقدامی که حاصل همکاری سیستم بانکی بود ۸ میلیارد یورو که از کره گرفته شد؛ البته خبرهای خوبی هم در این راستا در آینده در راه است. هرچند تمام این مسائل با همکاری و کمک سیستم بانکی عملیاتی می شود.

وزیر امور اقتصادی و دارایی که در تمام سخنان خود اصرار به تأکید بر همکاری و رفاقت دیرینه خود با سیف رئیس کل بانک مرکزی داشت گفت: کسی دنبال حاشیه هم نگردد! من سیف را به عنوان متخصص حسابداری و مالی میشناسم و قبول دارم. لذا استانداردهای گزارشی میان وزارت اقتصاد و بانک مرکزی توافق شده و اجرایی می شود. این هم تنها مربوط به وزیر اقتصاد و رئیس کل بانک مرکزی است و هیچ افراد دیگری دخالت ندارند.

وی با بیان اینکه در دولت یازدهم شاهد کنترل نرخ تورم و افزایش رشد اقتصادی غیرنفتی بوده‌ایم گفت: ثبات‌سازی اقتصاد کلان، بازگشت به قانون، بازگردان خرد و اقتصاد کلان و کنترل انتظارات تورم، کاهش رشد پایه پولی و نرخ رشد نقدینگی، تنظیم بازار غیرمتشکل پولی از جمله موسسات غیرمجاز پولی و بانکی، بهبود فضای کسب و کار، مدیریت بازار هیجانی ارز و مثبت شدن تراز تجاری بدون نفت از جمله دستاوردهای مهم اقتصادی دولت یازدهم بوده است.

وی افزود: توسعه اشتغال و رفع بیکاری خصوصی‌سازی واقعی و مردمی‌سازی اقتصاد و همچنین جذب سرمایه‌گذاریهای خارجی از اقدامات دارای اولویت در دولت دوازدهم خواهد بود.

وی با بیان اینکه بانگه از طریق تخصیص اعتبارات و پرداخت تسهیلات نقش مهمی در ایجاد رونق واحدهای تولیدی دارند گفت: هرگونه توقف و اخلال در روند تسهیلات دهی بانکها به واحدهای تولیدی می‌تواند موجب توقف در رشد و رونق واحدهای تولیدی و اقتصادی شود.

به گفته وی در اصول اقتصاد مقاومتی نظام بانکی مورد توجه قرار گرفته چرا که نظام بانکی با تامین منابع مورد نیازواحدهای تولیدی نقش موثری در تامین نقدینگی و سرمایه در گردش بخشهای مختلف اقتصادی دارند.

کرباسیان با بیان اینکه اصلاح فرآیند واگذاری‌ها و تسهیل مردمی‌سازی اقتصاد با وجود دستاوردهای بسیار ارزشمند جاری، از اولویت های دولت میباشد گفت انتظار استمرار روند بهبود و تسریع در فرایند خروج از رکود از یکسو و از سوی دیگر نمایان شدن آثار رونق اقتصادی در سفره معیشت مردم از سوی آحاد جامعه مطرح می‌شود.

وی افزود تلاش‌های تیم اقتصادی دولت با همکاری متقابل با تمرکز بر حل چالش‌های اساسی اقتصاد ملی در جهت تحقق اولویت‌های اصلی برنامه اقتصادی ریاست محترم جمهوری جناب آقای دکتر روحانی برای، توسعه اشتغال و رفع مشکل بیکاری، جذب سرمایه‌گذاری خارجی وخصوصی‌سازی و مردمی کردن اقتصاد خواهد بود.
به گفته کرباسیان نقش نظام بانکی در این بین بسیار با اهمیت است؛ چراکه نهاد بانک با جذب منابع مالی مازاد جامعه از طریق تجهیز منابع در قالب سپرده‌های بانکی و تخصیص آن به متقاضیان وجوه در قالب تسهیلات بانکی، نقش بی‌بدیلی در تامین مالی واحدهای اقتصادی فعال در بخش‌های مختلف اقتصادی، ایفا می‌نماید. بدیهی است هرگونه کارایی و اختلال در فرایند تامین مالی نظام بانکی بر بازدهی نهایی بخش‌های مختلف بویژه در بخش واقعی از کانال افزایش هزینه تامین مالی اثرگذار می‌باشد. و از این زاویه رشد اقتصاد ملی را متاثر ساخته و به تبع آن سایر متغیرهای کلان اقتصادی دچار خروج از روند برنامه‌ریزی شده قبلی می‌گردند.
وی با بیان اینکه بخاطرِ همین جایگاه و اثرگذاری می‌باشد که در اصول اقتصاد مقاومتی، نظام مالی کشور مورد توجه قرار گرفته است، گفت از جمله ویژگی‌های کلیدی مستتر در منظومه اقتصاد مقاومتی، ارتقای توان تولید در داخل با هدف افزایش درجه تاب‌آوری اقتصاد کشور از کانال انعطاف‌پذیری در حوزه‌های مختلف اقتصادی در مواجهه با شوک‌های برون‌زا و تلاطم‌های احتمالی با منشا داخلی می‌باشد. نظام بانکداری کشور با تامین به موقع و مناسب منابع مالی مورد نیاز بنگاه‌های اقتصادی باعث تسهیل جریان‌های اقتصادی و تامین نقدینگی در بخش‌های اقتصادی می‌گردد. نظام بانکی نقش ممتازی در بهبود فضای کسب و کار، تحکیم و ثبات بخشی به زنجیره ارزش از کانال مدیریت صحیح نقدینگی، کاهش بهای تمام شده پول دارد و می‌تواند زمینه حرکت به سوی تحقق اصول والای اقتصاد مقاومتی و تحقق برنامه‌های ریاست محترم جمهوری و دولت، در این زمینه را ایفا نماید.

کرباسیان گفت محور همایش جاری « نقش نظام اعتباری بانک‌ها در حمایت از تولید و اشتغال (در چارچوب بانکداری اسلامی)» انتخاب شده است. همانگونه که بیان شد، انتخاب محور مذکور از آن جهت دارای اهمیت مضاعف می باشد که جهت حصول به رشد اقتصادی مورد نظر اسناد بالادستی و حرکت در مسیر اهداف مورد نظر چشم انداز ۱۴۰۴، می‌باید شرایطی فراهم گردد تا امکان بهره‌گیری حداکثری از منابع بازار مالی داخلی در فرایند تامین مالی واحدهای اقتصادی فراهم آید. از سوی دیگر در شرایط جاری یکی از مهمترین پارامترهای اثرگذار در فرایند جذب سرمایه‌گذاری خارجی میزان آمادگی نظام بانکی در مسیر تعاملات بین‌المللی می‌باشد که این مهم مرهون افزایش پایدار درجه ثبات و سلامت نظام بانکی و نیز اعمال سیاست‌های تسهیل‌گرایانه در زمینه جذب و انتقال منابع مالی طرف خارجی خواهد بود.

وزیر اقتصاد تاکید کرد، وجود درهم‌تنیدگی بالا و ارتباط متقارن نظام بانکداری اسلامی با بخش حقیقی که بواسطه حرمت ربا ایجاد گردیده است در عمل بستر تخصیص پس‏ انداز جامعه به معامله‌های ربوی وجود ندارد، یگانه راه براى کسانى که قصد کسب درآمد از پس ‏اندازهایشان دارند، درگیر شدن با بخش واقعی اقتصاد خواهد بود. لذا خروجی این نوع نظام بانکداری در صورت اجرای صحیح آن است که منابع موجودِ مالی، به بخش حقیقی اقتصاد عرضه می‌شود و در نتیجه وجوه عرضه‌شده براى سرمایه‏گ ذارى در تمام عرصه‌های اقتصادی با رشد قابل توجهی روبرو می‌گردد.
وی افزود بهره‌گیری از این ویژگی متمایزکننده که ریشه در ماهیت این نوع بانکداری دارد می‌تواند به عنوان عامل کلیدی در مسیر تامین مالی کارای بخش حقیقی قلمداد گردد.
کرباسیان ادامه داد،آسیب‌شناسی عملکرد عقود اسلامی مورد نظر، حذف بسترهای انحراف‌زای تامین مالی در چارچوب اسلامی، حاکمیت معاملات و قراردادهای واقعی در فرایند اخذ تسهیلات و موضوعات از این دست باید به عنوان یک اولویت اساسی در چارچوب تمام سیاست‌گذاری‌ها مورد توجه قرار گیرد.
وی با بیان اینکه نظام بانکداری ایران جزو معدود نظام‌های مالی دنیا است که کاملاً بر مبنای قوانین شرع مقدس اسلام بنا شده است، گفت در مقابل در بسیاری از کشورهای اسلامی و حتی غیراسلامی، بانکداری غیرربوی تنها بخش کوچکی از بانکداری را به عهده دارد و عملاً از ورود به همه عرصه های فعالیت نیز محروم است. این یگانه بودن تجربه در ایران، به نوبه خود فرصت‌ها و پیچیدگی‌هایی را به همراه آورده است.
وزیر اقتصاد تصریح کرد به نظر بنده بانکداری امروز ما با آرمان‌های بانکداری اسلامی ناب فاصله دارد ولی همین امر می‌تواند عزم ما در جهت حرکت در مسیر بهبود قوانین و روش های بانکداری بدون ربا و اسلامی جزم‌تر نماید.

لینک کوتاه : https://www.iranhim.ir/?p=11761

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.