• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024
کل اخبار 7138اخبار امروز : 0
15

خالقی در گفتگوی تفصیلی با باشگاه خبرنگاران جوان: حمایت خندوانه از تولید ملی، نقش موثری در رونق بازار داشت/ کیفیت کالا، چاشنی اصلی رقابت با خارجی‌هاست

  • کد خبر : 12837
  • ۱۶ مهر ۱۳۹۶ - ۱۰:۴۷
خالقی در گفتگوی تفصیلی با باشگاه خبرنگاران جوان: حمایت خندوانه از تولید ملی، نقش موثری در رونق بازار داشت/ کیفیت کالا، چاشنی اصلی رقابت با خارجی‌هاست

به گزارش خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان،در یکی و دو سال گذشته و بویژه با نام گذاری سال ۹۶ بنام اقتصاد مقاومتی اشتغال و تولید ، بحت مصرف کالای ایرانی بیش از پیش در همه جا مورد بحث و بررسی قرار گرفت. مسوولان و کارشناسان دلایل زیادی را برای توصیه‌های خود به […]

به گزارش خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان،در یکی و دو سال گذشته و بویژه با نام گذاری سال ۹۶ بنام اقتصاد مقاومتی اشتغال و تولید ، بحت مصرف کالای ایرانی بیش از پیش در همه جا مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

مسوولان و کارشناسان دلایل زیادی را برای توصیه‌های خود به مردم برای مصرف کالای ایرانی مطرح می‌کنند که یکی از مهمترین آنها ، کمک به تولید کارخانه‌ها و اشتغال و جلوگیری از بیکاری جوانان این مرزوبوم است.

اخبار نشان می دهد که در چند سال گذشته بسیاری از کارخانه‌ها به‌دلیل اینکه محصولاتشان خریدار ندارد یا مجبور شدند با کمتر از ۳۰ درصد ظرفیت کار و بخش عمده نیروی کار خود را اخراج کنند، به همین دلیل بیکاری به‌ویژه در قشر جوان کشور رشد فزاینده داشته و به‌عنوان بزرگترین مشکل اقتصادی کشور مطرح است، مشکلی که تمام خانواده‌های ایرانی با آن دست و پنچه نرم می‌کنند.

در این میان ضرورت توجه ویژه به دلایل عدم رغبت مصرف کننده داخلی به کالای ایرانی بیشتر مورد توجه قرار می گیرد.

در گفتگویی که با تعدادی از مردم جامعه انجام دادیم ،آنها یکی از دلایل اصلی عدم خرید کالای ایرانی را ناشناخته بودن تولیدات ملی عنوان کرده و معتقد بودند که تبلیغات موثری در رسانه ها برای کالای ایرانی انجام نشده است.

از طرف دیگر ،زمانی که در مورد تبلیغ کالای ایرانی تحقیق کردیم ؛دو دلیل اصلی را موجب ناشناخته ماندن صنعت ملی یافتیم؛اول هزینه های بالای تبلیغات که معمولا تامین آن از عهده شرکت های داخلی برنمی آمد و از طرف دیگر روش های این نوع تبلیغات که عمدتا بر اساس روش های قدیمی و با جذابیت بسیار پایین اتفاق می افتد.

در این میان هستند برنامه هایی همچون خندوانه که توانستند با روش های جذاب و مخاطب شناسی صحیح،مصرف کالای تولید داخل را به درستی تبلیغ کنند و باز این سوال در اذهان شکل می گیرد که چرا دولت بعد از گذشت ۶ ماه از سال اقتصاد مقاومتی تولید و اشتغال ،حتی نتوانسته در حد یک برنامه تلویزیونی از تولید ملی حمایت کند.

در ادامه گفتگویی با آرمان خالقی،عضو هیات مدیره خانه صنعت معدن و تجارت ایران و دبیرانجمن لوازم خانگی را در همین رابطه می خوانید:

در مورد فرهنگ سازی برای افزایش مصرف کالای ایرانی توضیح دهید.

فرهنگ سازی یک امر همه جانبه به حساب می آید و برای حمایت از تولید داخلی،فراهم شدن امکانات مورد نیاز و زیرساخت های لازم که یکی از مهمترین آنها بحث ترویج فرهنگ مصرف کالای ملی است،ضروری به نظر می رسد.آنچه که در جامعه ی ایرانی رواج یافته ،ارجحیت دادن مصرف کالاهای خارجی بر داخلی است.

چه مواردی مصرف کننده داخلی را به سمت خرید کالای تولید داخل سوق دهد؟

اگر بخواهیم کالای ایرانی را در بازار جا بیندازیم،باید همزمان با ارائه کالا با قیمت مناسب ، کیفیت تولیداتمان را ارتقا دهیم تا بتوانند قدرت رقابت با کالای خارجی را پیدا کرده و علاوه برآن در بین مصرف کننده ها،مطلوبیت پیدا کنند.

در صورت افزایش کیفیت و قدرت رقابت پذیری کالای ایرانی،مردم جامعه به سمت خرید تولیدات ملی می روند؟

نه فکر نمی کنم این امر اتفاق بیفتد.مثلا خود شما در شرایط یکسان کیفیت وقیمت یک کالای ایرانی با مشابه خارجی،باز هم تمایل به خرید نوع خارجی داشته و تولید ملی را در اولویت خود قرار نمی دهید و این شاید به دلیل رواج فرهنگ اشتباه فخر فروشی مارک کالای خارجی مصرفی در خانه هر ایرانی باشد.

چگونه باید این فرهنگ غلط را در کشور ریشه کن کنیم؟

تولیدکنندگان داخلی باید درجه کیفی بودن تولیدات ملی را به حدی برسانند که یک ایرانی در مواجهه با کالای ساخت داخل بتواند به طور کامل به آن اعتماد کرده و حتی به خرید تولیدات ملی افتخار کند که برای محقق شدن این امر به زمان طولانی احتیاج داریم.

در حوزه کدام نوع کالاها،بیشتر نیاز به فرهنگ سازی تولیدات ملی داریم؟

خوشبختانه در بخش تولیداتی همچون مواد غذایی نیاز زیادی به فرهنگ سازی نیست و مردم در این سال ها به مصرف این نوع مواد اعتماد و عادت کرده اند، اما در حوزه کالاهایی همچون لوازم خانگی یا نوشت افزار نیاز جدی به ترویج فرهنگ مصرف کالای تولید داخل احساس می شود.

بهترین راهکار شما برای تقویت فرهنگ مصرف تولید داخلی کدام است؟

بدون شک،بهترین راهکار برای بنیادی کردن تفکر مصرف کالای ایرانی،تبلیغات درست و هوشمندانه است و خود بخش خصوصی باید بتواند به درستی مخاطب شناسی کرده، بهترین تبلیغ را انجام دهد و هدف را در ذهن مخاطب به ثمر بنشاند.

چگونه می توان اقدام به تبلیغات موثر کرد؟

مطمئنا تبلیغات در رسانه های جمعی همچون تلویزیون ویا بیلبورد تبلیغاتی ،موثرترین روش است.فقط مشکل اصلی آنجاست که هزینه تبلیغات در این رسانه ها آنچنان سرسام آور است که شرکت های داخلی با بودجه های اندک نمی توانند اقدام به ثبت آگهی در این وسیله های ارتباط جمعی کنند و در مقابل شرکت های خارجی به دلیل داشتن منابع خوب برای تبلیغات،در این رقابت پیروز می شوند.

برای کمک به تولیدکننده داخلی در جهت تامین هزینه های مربوط به تبلیغات چه می توان کرد؟

دولت می تواند یک مزیت مثبت در ارائه کالای ایرانی ایجاد کند و در ازای تشویق تولیدکننده داخلی،به آنها جوایز تبلیغاتی ارزان یا رایگان بدهد مانند استفاده رایگان از بیلبوردهای شهرداری در سطح شهرهای مختلف کشور.

آیا حرکات تبلیغاتی در جامعه برای ترویج مصرف کالای ایرانی را موفق ارزیابی می کنید؟

بله،برخی از اقدامات صورت گرفته هر چند اندک اما خوب درخشیده است، مانند اقدام اخیر برنامه خندوانه که توانست تاثیر مثبتی در راستای ترویج لوازم خانگی ایرانی در جامعه به جا بگذارد.خندوانه یک نمونه موفق بود و برند تبلیغ شده در این برنامه با هوشمندی توانست در عین انتخاب یک ابزار رسانه ای درست که تبلیغاتش آزاردهنده نبود،به اهداف مد نظر خود دست یابد.

منظور شما از تبلیغات آزاردهنده چیست؟

بیشتر اوقات در کشور ما ،تبلیغات آزاردهنده و خسته کننده می شود و باید تلاش کنیم با افزایش جذابیت دیداری و شنیداری رسانه های کشور،مصرف کالای تولید داخل را در ذهن مخاطب ایرانی نهادینه کنیم و بطور حتم هر مشتری در زمان خرید تمایل به انتخاب کالایی دارد که قبلا اسم آن را شنیده و برند آن را دیده باشد.

لینک کوتاه : https://www.iranhim.ir/?p=12837

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.