• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024
کل اخبار 7138اخبار امروز : 0
11

جهانگیری خبر داد؛ تابستان ۷۹۵ هزار فرصت شغلی جدید ایجاد شد

  • کد خبر : 13102
  • ۲۵ مهر ۱۳۹۶ - ۷:۴۹
جهانگیری خبر داد؛ تابستان ۷۹۵ هزار فرصت شغلی جدید ایجاد شد

معاون اول رئیس جمهور با بیان اینکه در فصل بهار امسال ۷۰۳ هزار شغل ایجاد شد، گفت: این شاخص در تابستان سال جاری به ۷۹۵هزار شغل رسید. به گزارش خبرنگار مهر، اسحاق جهانگیری در همایش گرامیداشت روز ملی استاندارد با تاکید بر اینکه حرکت بنگاه های اقتصادی ایران به سمت جهانی شدن یک الزام است […]

معاون اول رئیس جمهور با بیان اینکه در فصل بهار امسال ۷۰۳ هزار شغل ایجاد شد، گفت: این شاخص در تابستان سال جاری به ۷۹۵هزار شغل رسید.

به گزارش خبرنگار مهر، اسحاق جهانگیری در همایش گرامیداشت روز ملی استاندارد با تاکید بر اینکه حرکت بنگاه های اقتصادی ایران به سمت جهانی شدن یک الزام است و تولید کالاهای با قیمت و کیفیت مناسب برای عرضه در بازارهای بین المللی از اهمیت بالایی برخوردار است، گفت: رمز بقا و استمرار حیات بنگاه های تولیدی این است که در فضای رقابت بین المللی حضور داشته باشیم و حتی برای ورود به بازار داخل نیز نیازمند کیفیت و رقابت هستیم. اینکه فکر کنیم هر کالایی با هر کیفیتی تولید کنیم و مردم مجبور به خرید آنها هستند، دوره آن گذشته است.

وی با بیان اینکه کشوری که ۵۰ میلیارد دلار صادرات غیرنفتی دارد، یعنی این کشور و بنگاه های آن در بازارهای بین المللی حضور دارند، گفت: امیدوارم بتوانیم در سال های آینده از نظر درآمدهای ارزی به جایی برسیم که کشور را با صادرات غیرنفتی اداره کنیم.

معاون اول رئیس جمهور ادامه داد: البته سال گذشته تراز تجاری کشور بدون در نظر گرفتن فروش فرآورده های نفتی مثبت بود ولی باید این تراز تجاری منهای نفت خام در سال های آینده نیز مثبت باقی بماند.

جهانگیری اقتصادی کشور را در مسیر صحیح دانست و تصریح کرد: ارزیابی که از اقتصاد می شود به این صورت نیست که هر فردی دو تا ۱۰ بنگاه را ببیند و اگر خوب بود بگوید خوب است و اگر بد بود بگوید اقتصاد کشور بد است. متاسفانه فضای رسانه ای این گونه است که افراد با دیدن ۱۰ بنگاه می گویند اقتصاد و صنعت به هم ریخته است، انگار درباره یک جامعه روستایی حرف می زنند. ما چندصدهزار بنگاه اقتصادی در کشور داریم که با دیدن تعدادی از آنها نمی توان نسبت به همه تصمیم گیری کرد. در کشورهای تولیدکننده و توسعه یافته گاهی در برخی سالها چند ده هزار بنگاه ورشکست می شوند، کسی نمی گوید اقتصاد آنجا نابود شده است.

معاون اول رئیس جمهور با تاکید بر اینکه اقتصاد کشور در مسیر خوبی است، اظهار داشت: اجرای سیاست های اقتصاد مقاومتی اثر خوبی بر اقتصاد گذاشته است، ما به اقتصاد مقاومتی باور داریم و با جدیت در مسیر آن حرکت می کنیم.

وی ادامه داد: دیروز در جلسه ستاد اقتصاد مقاومتی سازمان برنامه و بودجه درباره شاخص های کلان اقتصادی کشور مانند ارز، پول، نقدینگی، بیکاری و … گزارش مفصلی ارائه کرد. مهمترین دستاورد ما رسیدن به ثبات اقتصادی کشور است.

جهانگیری افزود: در سال گذشته نیز این مسئله را مطرح کردم که باید اقتصاد به گونه ای باشد که فعال اقتصادی بتواند آینده و ریسک بازار را پیش بینی و ارزیابی کند. مسائلی همچون نرخ ارز، نرخ سود سپرده های بانکی، نرخ سود تسهیلات و امثال اینها؛ در شرایطی که یک روز نرخ ارز جهشی بالا برود یا روز دیگر ناگهانی سقوط کند، فعال اقتصادی نمی تواند کار کند.

معاون اول رئیس جمهور در بخش دیگری از صحبت های خود اظهار داشت: من کاری به این ندارم که بگویند دنیا ۷۷میلیارد دلار یا ۵۰ میلیارد دلار یا ۲۰ میلیارد دلار در ایران سرمایه گذاری کرده، ما در مقطعی ۲۲ میلیارد دلار در یک کشور دوست سرمایه گذاری کرده بودیم و از آنها خواستیم به ما ۱۸ میلیارد دلار فاینانس بدهند، کدام کشور چنین کاری می کند که پول خود را در کشور دیگری بخواباند، اما امروزه به جایی رسیده ایم که با یک برگه درخواست فاینانس با امضای وزیر اقتصاد می توانیم فاینانس بگیریم بدون آنکه پولی سرمایه گذاری کنیم.

وی تاکید کرد: تا به حال ۲۵ میلیارد دلار خط فاینانس به امضا رسیده، برخی می گویند اینها الکی است، چرا این گونه حرف می زنند. یک مقام ارشد وزارت اقتصاد این آمار را ارائه داده است، آنها باید با اطلاع حرف بزنند.

جهانگیری ادامه داد: همچنین تا به حال چند میلیارد دلار برای فاینانس در ایران با کشورهای دیگر تفاهم نامه داشته ایم که ما رقم تفاهم نامه ها را تا زمان امضای قرارداد اعلام نمی کنیم. همچنین چند مورد فاینانس نیز در حال مذاکره با کشورهایی از اروپا، چین، کره، ژاپن و … هستیم که می خواهند با ایران کار کنند.

معاون اول رئیس جمهور خاطرنشان کرد: در بخش نفت و گاز شرکت های بزرگ مایل به همکاری با ایران هستند، ما ۲۵ میلیارد دلار با توتال قرارداد امضا کرده ایم.

وی با اشاره به صادرات سال گذشته ایران با رقمی بالغ بر چهل  میلیارد دلار افزود: رشد اقتصادی سال گذشته ما بر اساس گزارش بانک مرکزی بیش از ۹ درصد، طبق آمار مرکز آمار بالای ۱۲ درصد و طبق آمار بانک جهانی بیش از ۱۲ درصد بود که بالاترین نرخ رشد اقتصادی در دنیا محسوب می شد. برخی می گویند سهم نفت در رشد اقتصادی ایران بالا بود، قبول؛ اما چرا رشد اقتصادی ما در سه ماهه نخست امسال به ۷.۷ درصد رسید؟ رشد اقتصادی کشور در سه ماهه پایانی سال گذشته بالای ۶ درصد بود. از سال گذشته تا به حال روند تک رقمی شدن تورم ادامه دارد، سال گذشته بیش از ۶۰۰ هزار شغل ایجاد شد، در فصل بهار امسال ۷۰۳ هزار شغل ایجاد شد و روز گذشته به من اطلاع دادند که در فصل تابستان ۷۹۵ هزار شغل ایجاد شده است.

جهانگیری افزود: در هیچ کشوری ندیده ام که صاحبنظری بدون آمار رسمی و بر اساس داده های ذهنی خود اقتصاد یک کشور را تحلیل کند. این آماری که ارائه کردم بر اساس اطلاعات مرکز آمار ایران است که یک مرکز رسمی محسوب شده و در برخی سالها حتی آمار رشد منفی را نیز ارائه داده اند.

وی با اشاره به اختصاص ۱۸ هزار میلیارد تومان در سال گذشته برای حمایت از صنایع کوچک و متوسط خاطرنشان کرد: در نظر داریم امسال این رقم را به ۳۰ هزار میلیارد تومان برای حمایت از SME ها اختصاص دهیم. مدیران استانی باید این مبالغ را به واحدهای کوچک و متوسط که از فعالیت مانده اند یا واحدهای نیمه تمام بخش خصوصی که بالای ۶۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارند، اختصاص دهند. حمایت از اقتصاد و صنعت یعنی این، ما راه دیگری جز این بلد نیستیم.

معاون اول رئیس جمهور گفت: تولیدکننده باید بتواند به بازار و منابع مالی دسترسی آسان داشته باشد و در پی آن کالای رقابتی تولید کرده و به بازار ارائه دهد.

جهانگیری خاطرنشان کرد: در پنج سال گذشته دو شوک بزرگ به اقتصاد ایران وارد شد، شوک نخست بهای نفت بود که در ابتدای دولت یازدهم بشکه ای بالای ۱۰۰ دلار می فروختیم، اما در مقطعی از دولت گذشته بهای نفت به بشکه ای کمتر از ۳۰ دلار رسید. از آنجایی که نفت منبع مهم درآمدی کشور است، باید با این کاهش ناگهانی همه شاخص ها تغییر می کرد، اما آیا کسی احساس کرد که نرخ ارز و تورم تغییر کند؟ پس اقتصاد ما مقاوم شده است.

وی شوک دوم را تبلیغات اخیر برخی رسانه های غربی درباره اظهارات رئیس جمهور آمریکا عنوان و اظهار کرد: چند ماه است که می گویند رئیس جمهور آمریکا می خواهد علیه ایران کاری انجام دهد، معمولا چنین اظهاراتی درباره هر کشور دیگری بود، هم در سطح جهانی اثرگذار بود و هم آن کشور را دچار نوسان می کرد، در داخل هم عده ای گفتند قرار است برجام پاره شود یا آتش زده شود، یا تحریم ها برگردند و اقتصاد آسیب می بیند اما دیدیم که ترامپ با سخیف ترین و رکیک ترین کلمات ممکن که یک مقام ارشد هر کشوری می تواند صحبت کند، علیه ایران حرف زد. آیا کسی آن را پذیرفت؟ چرا اقتصاد کشور تکان نخورد؟ چرا ارز به رقم نجومی نرسید؟ چرا بازار سرمایه اثر نپذیرفت؟

وی ادامه داد: دو دلیل دارد، یکی آنکه ملت ایران به آینده کشور امیدوار است و می داند کشور مدیرانی دارد که در شرایط سخت کشور را اداره می کنند به همین دلیل کسی نرفت پول خود را از بانک دربیاورد و ارز و سکه بخرد. حتی در سطح جهانی هم اعتنایی به اظهارات رئیس جمهور آمریکا نشد. این سخنرانی قاعدتا باید قیمت نفت را تغییر می داد، اما حتی یک سنت هم قیمت نفت جابه جا نشد. ما از ایران چنین چهره ای به نمایش درآوردیم.

معاون اول رئیس جمهور در ادامه به بحث استاندارد اشاره و تصریح کرد: توجه به استاندارد و انتخاب معیار کیفیت برای کشور و جهان ضرورت است، نه تنها برای صنعت، بلکه برای اقتصاد، علم، فرهنگ و سیاست کشور.

جهانگیری با تاکید بر اینکه هر عاملی که باعث پیشرفت کشور است به استاندارد نیاز دارد، گفت: آگاهی مردم از اهمیت استاندارد برای دفاع از حقوق خودشان ضروری است و باید از درجه کیفیت کالاها خبر داشته باشند. توسعه از نظر من یعنی ارتقای کیفیت آحاد زندگی ملت، اگر این کار اتفاق افتاد و کیفیت تصمیمات را در همه بخش ها بالا بردیم، توانسته ایم در زندگی مردم کیفیت را ارتقا دهیم.

وی در پایان خاطرنشان کرد: اینکه کمی به موضوعات نگاه کنیم و بگوییم ۱۰ جلسه شورای استاندارد یا شورای توسعه صادرات یا ۵۰ جلسه مجلس یا ۱۰۰ جلسه قوه قضائیه برگزار کرده ایم، چندان اهمیتی ندارد. برای مردم برون‌داد جلسات مهم است که چه اتفاقی افتاده است، به همین دلیل در دنیا واژه حکمرانی خوب رواج یافته که به این معناست که حاکم کشور را با چه هزینه ای اداره می کند.

لینک کوتاه : https://www.iranhim.ir/?p=13102

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.