• امروز : جمعه - ۳۱ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 19 April - 2024
کل اخبار 7150اخبار امروز : 0
10

بازار عراق، فرصتی که از دست می‌رود

  • کد خبر : 17603
  • ۲۶ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۰:۲۷
بازار عراق، فرصتی که از دست می‌رود

حسین پیرموذن – رییس خانه صنعت، معدن و تجارت اردبیل چند روز گذشته  در قالب یک هیئت تجاری که متشکل از رؤسای اتاق های بازرگانی همجوار با کشور عراق، رؤسای تشکل های صادراتی و فعالان بخش خصوصی در حوزه صدور خدمات فنی و مهندسی، دارویی و تجهیزات پزشکی، نفت، گاز و پتروشیمی، صنعت سیمان، صنایع […]

حسین پیرموذن – رییس خانه صنعت، معدن و تجارت اردبیل

چند روز گذشته  در قالب یک هیئت تجاری که متشکل از رؤسای اتاق های بازرگانی همجوار با کشور عراق، رؤسای تشکل های صادراتی و فعالان بخش خصوصی در حوزه صدور خدمات فنی و مهندسی، دارویی و تجهیزات پزشکی، نفت، گاز و پتروشیمی، صنعت سیمان، صنایع غذایی و گردشگری سلامت به شهرهای بغداد وکربلای عراق سفر کردیم. البته یک هیئت دولتی نیز به سرپرستی وزیر صمت و در ادامه معاون اول رئیس جمهور برای مذاکره با نخست وزیر عراق در این کشور حضور یافت که اهمیت حضور فعالان بخش خصوصی را  در عراق دو چندان کرد.

اما آنچه که مهم است با وجود افزایش روابط سیاسی دو کشور ایران و عراق طی یک دهه اخیر، به همان اندازه روابط تجاری گسترش نیافته است. روابط دیپلماتیک و تعاملی  حاکم میان دو کشور  می تواند بسترساز توسعه و رشد روابط تجاری و اقتصادی باشد. مشکلات بانکی، حمل ونقل و عدم تعرفه های گمرکی یکسان و غیرشفاف شاه بیت مشکلات با کشور عراق است.

حضور نیروهای خارجی و جنگ داخلی متعدد و حضور داعش در این کشور و حمایت های ملت ایران از مردم عراق فرصت مناسبی فراهمکرده است تا از فضای مثبتی که در افکار عمومی این کشور بوجود آمده برای افزایش تجارت و تعاملات تجاری استفاده شود. ولی اگر برنامه ریزی مشخص و منسجمی نداشته باشیم و کمی دیر بجنبیم اعراب و ترک ها سهم بیشتری از این بازار بدست خواهند آورد.

همان طور که بازار روسیه و قطر فرصت هایی بودندکه از دست رفت. بازار عراق نیز در صورت سهل انگاری مدیران و سیاستگذاران می تواند اندک حجم تجارت ما را در این کشور نحیف و ضعیف تر کند. با توجه به مذاکراتی که با بازرگانان بغداد وکربلا داشتیم آنها معتقد بودند چون ایران و ایرانی ها در بحث امنیتی و دفاعی در مقابله با گروه های تروریستی بویژه داعش همکاری مناسبی داشته است افکار عمومی و بازرگانان این کشور آمادگی و پذیرش خوبی در صورت ورود کالاهای ایرانی به بازار عراق خواهند داشت به شرطی که این کالاها از کیفیت مناسبی برخوردار باشد.

امیدواریم دولت های دو کشور در جهت حل مشکلات بازرگانان گام های محکمی بردارند و به افزایش حجم تبادلات تجاری کمک کنند. افزایش حجم مبادلات تجاری درگرو همکاری و سرمایه گذاری های مشترک است. ما نباید فرصت بازار عراق را مانند بازار روسیه و قطر از دست بدهیم بویژه آنکه در این کشور نیروهای دفاعی و امنیتی ما خدمات گسترده ای انجام داده اند.

خدمات فنی و مهندسی، صنعت سیمان، گردشگری سلامت، اقلام کشاورزی، برنج، گندم از مهم ترین کالاهای تجاری است که می تواند باعث افزایش همکاری شود. کمیته مشترک اقتصادی که قرار است با همکاری دو کشور تشکیل شود می تواند در جهت توسعه و تقویت همکاری های تجاری موثر واقع شود.

لینک کوتاه : https://www.iranhim.ir/?p=17603

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.