• امروز : پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 28 March - 2024
کل اخبار 7138اخبار امروز : 1
9

انتقاد رییس خانه صنعت، معدن و تجارت استان مازندران و انجمن صنایع لبنیات به تبعیض تعرفه ای گمرگی عراق برای فراورده های لبنی ایران

  • کد خبر : 14915
  • ۰۲ دی ۱۳۹۶ - ۷:۵۳
انتقاد رییس خانه صنعت، معدن و تجارت استان مازندران و انجمن صنایع لبنیات به تبعیض تعرفه ای گمرگی عراق برای فراورده های لبنی ایران

 اعضای انجمن صنایع لبنیات ایران نسبت به بالا رفتن تعرفه گمرگی کشور عراق و تبعیض تعرفه علیه ایران نسبت به دیگر کشورهای منطقه انتقاد کردند. به گزارش خبرنگار ایرنا، اعضای این انجمن با حضور جناب دکتر مجتبی رضوی، رئیس خانه صنعت، معدن وتجارت مازندران که در قالب نشست تخصصی میز کشوری توسعه صادرات لبنیات در […]

 اعضای انجمن صنایع لبنیات ایران نسبت به بالا رفتن تعرفه گمرگی کشور عراق و تبعیض تعرفه علیه ایران نسبت به دیگر کشورهای منطقه انتقاد کردند.

به گزارش خبرنگار ایرنا، اعضای این انجمن با حضور جناب دکتر مجتبی رضوی، رئیس خانه صنعت، معدن وتجارت مازندران که در قالب نشست تخصصی میز کشوری توسعه صادرات لبنیات در محل سالن هتل بادله ساری گردهم آمده اند، گفتند: در حالی که سیاست های حمایتی ایران از کشور عراق بسیار پر رنگ مطرح می شود و از سویی ۸۰ درصد صادرات لبنی ایران به کشور عراق صورت می گیرد ،اما شاهد تعرفه سنگین گمرگی و تبعیض تعرفه ای هستیم.
به گفته انان این درحالی است که کشور ترکیه بر اساس تعرفه سال قبل و عربستان با تعرفه صفر ،محصولات لبنی را به کشور عراق صادرات می کنند.
آنان گفتند: توقع داریم اگر جمهوری اسلامی ایران این همه نقش اساسی در بازسازی و ایجاد امنیت عراق به ویژه در حوزه مبارزه با تروریست ها دارد، چگونه این چنین در حوزه اقتصادی علیه ایران اقدام به تعرفه سنگین گمرگی می کند و تبعیض شدیدی را نسبت به دیگر کشورهای منطقه قایل می شوند.
اعضای انجمن صنایع لبنیات ایران مقوله حمل و نقل را از دیگر مشکلات صادرات عنوان کردند و بیان داشتند: در حالی که لبنیات از محصولات فساد پذیر است ،بسیاری از ماشین های حمل و نقل محصولات صادراتی ایران در مرزهای عراق با مشکلات جدی مواجه می شوند.
آنان خاطر نشان کردند: معتقدیم باید کارگروه تخصصی صادرات لبنی برای حل مشکلات گمرگی و بازار عراق با همکاری انجمن صنایع لبنیات و دولت شکل بگیرد.
اعضای انجمن صنایع لبنیات ایران تصریح کردند: در حالی مقوله توسعه صادرات محصولات لبنیات که ۱٫۷درصد از سهم صادرات غیر نفتی کشور دارد را مطرح می کنیم که بر اساس سند بالا دستی سرانه مصرف شیر از۷۰تا ۸۰ کیلو گرم باید به ۱۲۰ کیلو گرم افزایش بیابد.
اعضای انجمن صنایع لبنی ایران گفتند:اکنون وزارت جهاد کشاورزی به عنوان متولی تولید شیر که ماده اولیه تولیدات صنایع لبنی است در تامین شیر، وزارت بهداشت و درمان و آموزش پزشکی در مقوله سلامت و اهمیت آموزش مصرف سرانه شیر و وزارت صنعت، معدن و تجارت در حل مشکلات و موانع گمرگی ، حمل و نقل و بازار هدف همگرا و هم افزایی ندارند.
اعضای انجمن صنایع لبنی ایران در این گردهمایی بر لزوم نشست های تخصصی میز صادرات لبنیات با حضور مسئوولان این وزارتخانه ها با اختیارات ویژه تاکید کردند و گفتند: امروز واحد های لبنی کشور با کمتر از ۳۰ تا ۴۰ درصد ظرفیت کار می کنند.
بر اساس آمار رسمی از انجمن صنایع لبنیات ایران ، پارسال ۴۳۸هزار تن انواع محصولات لبنی به ارزش ۷۷۱میلیون دلار به خارج از کشور صادر شده است.
**محور اقتصادی در روابط بین الملل ایران صفر است
دبیر انجمن صنایع لبنی ایران گفت: محور مذاکرات ایران با کشورهای دنیا مقوله اقتصادی نیست.
رضا باکری افزود: دولت های ایران پس از انقلاب اسلامی به ویژه در دهه اخیر حامی نخست کشورهای سوریه ، عراق و لبنان و دیگر کشورهای منطقه هستند اما این کشورها هیچ گونه همکاری اقتصادی با ایران ندارند.
وی تصریح کرد: بیشترین هزینه در بخش های امنیت و نظامی این کشور توسط ایران صورت گرفته است آنان مدیون کمک های بی دریغ ایران هستند ، اما عربستان بدون تعرفه و ترکیه با کمترین نرخ تعرفه ای در بازار این کشورها حضور دارند.
دبیر انجمن لبنی ایران پیشنهاد کرد که وزیران جهاد کشاورزی و صنعت و معدن و تجارت باید معاونان صادرات را از بین افراد موفق صادر کننده در بخش های مختلف بگمارند تا مشکلات به درستی تبیین و حل و فصل شود.
وی گفت: ایران باید با هر کشوری تعرفه های ترجیحی را در یک رقابت سالم برای صادرات و واردات لبنیات منعقد کند .
باکری با اشاره به اینکه صنعت لبنیات به رشد خوبی رسیده است ، گفت: در تولید شیر خشک سرمایه گذاری سنگینی شده است.
وی با تاکید بر اینکه وزارت جهاد کشاورزی باید تولید شیر را در داخل کشور توسعه بدهد، گفت: اکنون حدود نیمی از هشت میلیون تن شیر تولیدی کشور از دامداری های سنتی است که می تواند به دامداری صنعتی تبدیل شود.
** کارخانجات لبنی فرصت مناسب برای ایجاد اشتغال جدید
اسماعیل خاتمی مقدم رییس انجمن صنایع همگن غذایی و دارویی مازندران در این نشست گفت : حرف و حدیث و اظهارات شعارگونه برای اهمیت مصرف شیر و بالا بردن سرانه مصرف لبنیات در داخل زیاد گفته می شود اما در عمل اتفاقی نمی افتد.
وی با بیان اینکه هر چند امروز شاهد افزایش رقم صادرات لبنیات به لحاظ وزنی و ارزشی کشور را شاهد هستیم، افزود: باور کنیم که توسعه صادرات با همه مشکلات در حالی مورد توجه است که هنوز به اهداف افزایش سرانه مصرف شیر از ۷۰ کیلو گرم به ۱۲۰کیلوگرم در داخل کشور درجا زده ایم.
وی در عین حال بیان داشت: صد البته اگر مشکلات و موانع صادرات و تامین شیر به عنوان اصلی ترین ماده اولیه در تولیدات صنایع لبنی حل و فصل شود، ظرفیت کارخانجات صنایع لبنی به اندازه ای است که به اهداف سرانه مصرف و صادرات آن برسیم.
وی به وجود ۷۱واحد لبنی دارای پروانه با ظرفیت اسمی ۲میلیون ۵۰۰هزار تن در سال در استان مازندران اشاره کرد و ادامه داد: ظرفیت جذب شیر در صنعت لبنیات ایران پنج میلیون تن است که صنایع استان مازندران به تنهایی ظرفیت جذب نیمی ازآن را دارد.
وی با اشاره به اینکه اکنون ۲۴واحدلبنی مازندران از خیلی ضعیف تا خیلی خوب با ظرفیت جذب یک میلیون و ۷۰۰هزار تن شیر فعال هستند، بیان داشت:فقط ۲۰ درصد شیر مورد نیاز این واحد ها در داخل استان تامین می شود و باقی خارج از استان وارد شود.
وی وابستگی ۸۰ درصدی صنایع لبنی مازندران به تامین شیر از خارج استان اشاره کرد و گفت: هزینه حمل و نقل شیر از استان های مختلف به مازندران در سال جاری ۶۰میلیارد تومان برآورد شده است.
وی با بیان اینکه از ۲۰ هزار شغلی که در صنایع غذایی مازندران وجود دارد نیمی در صنعت لبنیات مشغول هستند، گفت: سرانه تولید به ازای هر شغل در صنایع غذایی استان مازندران ۱۴۰ تن است ولی این سرانه در صنایع لبنی ۹۶تن است.
وی ارزش سالانه تولیدات صنایع لبنی استان مازندران را ۲هزارو ۴۰۰میلیارد تومان اعلام کرد و گفت: ۱۱درصد تولیدات صنایع لبنی استان در داخل مصرف و مابقی به خارج استان صادر می شود.
اکنون یک هزار و ۲۰۰ برند لبنی توسط ۴۰۰ کارخانه در کشور تولید و به بازارهای داخلی و جهانی عرضه می شود.

لینک کوتاه : https://www.iranhim.ir/?p=14915

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.