• امروز : سه شنبه - ۴ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Tuesday - 23 April - 2024
کل اخبار 7174اخبار امروز : 4
11

افشانی شهردار تهران شد

  • کد خبر : 18554
  • ۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۷ - ۱۲:۴۸
افشانی شهردار تهران شد

امروز محمد علی افشانی، با اکثریت آراء بر صندلی بهشت تکیه زود. او در حال حاضر معاون عمرانی وزیر کشور و رئیس سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور است. افشانی از زمان دولت اصلاحات هم تجربه معاونت وزیر آموزش‌وپرورش و رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور را با خود دارد. محمدعلی افشانی فارغ‌التحصیل کارشناسی […]

امروز محمد علی افشانی، با اکثریت آراء بر صندلی بهشت تکیه زود. او در حال حاضر معاون عمرانی وزیر کشور و رئیس سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور است. افشانی از زمان دولت اصلاحات هم تجربه معاونت وزیر آموزش‌وپرورش و رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور را با خود دارد. محمدعلی افشانی فارغ‌التحصیل کارشناسی مهندسی راه و ساختمان از دانشگاه شیراز و کارشناسی‌ارشد مدیریت اجرائی (MBA) از دانشگاه صنعتی‌شریف. او در رشته مهندسی ساختمان (civil engineering) دروسی مثل مهندسی ترافیک، مهندسی شهرسازی، مهندسی آب و فاضلاب و هیدرولیک و سیستم‌های انتقال آب و همچنین مدیریت سازه‌ها خوانده است و در رشته دیگرش در دانشگاه شریف دروس اقتصادی مثل اقتصاد توسعه، اقتصاد خرد، اقتصاد کلان و اقتصاد مالی را با چاشنی مدیریت خوانده است.

برنامه‌های افشانی چه ابعادی دارد؟

افشانی برنامه‌های خود را در قالب ۱۴ فصل با شعار «شهر زیست‌پذیر، شهروند مشارکت‌پذیر» به شورای شهر ارائه کرده بود و امروز توانست با کسب ۱۹ رأی از رقیب خود یعنی سمیع الله حسینی مکارم دیگر گزینه تصدی شهرداری تهران، پیشی بگیرد.

او درباره برنامه کاری خود گفته است: «قطعاً با بازگشت اعتماد مردم مشارکت افزایش پیدا می‌کند و منابع مورد نیاز شهر به‌دست خود مردم تأمین خواهد شد. مردم باید بدانند هزینه‌ای که می‌دهند در چه پروژه‌ای و چگونه صرف می‌شود. بنابراین برنامه‌ریزی و بودجه‌ریزی در اولویت اقدامات شهری قرار خواهد گرفت. باید دولت و شهرداری ارتباط تنگاتنگی با یکدیگر داشته باشند و شهرداری درراستای تأمین منابع مالی پایدار اقدامات مؤثری را انجام دهد. باید میزان بدهی‌ها، هزینه‌ها و درآمدها به‌طورکامل احصا شود و از طریق برنامه‌ریزی دقیق نسبت به ایجاد تعادل میان هزینه‌ها و درآمدها اقدامات مؤثر را انجام داد.»
در بخشی از برنامه‌های افشانی آمده است: «مهم‌ترین تکیه ما باید به حمل‌ونقل عمومی ریل پایه باشد. امروز در کشور ۱۹ هزار اتوبوس فرسوده داریم که از این تعداد پنج‌هزار اتوبوس فرسوده در تهران تردد می‌کند.»

آسیب‌های اجتماعی و راهکاری برای آن؟
به گفته افشانی آسیب‌های اجتماعی از جمله تکدی‌گری، کودکان کار، کمبود شادی و نشاط، حاشیه‌نشینی و توجه به سازمان‌های مردم‌نهاد از چالش‌های تهران به‌شمار می‌آید که باید به آنها توجه ویژه‌ای کرد.
او در بخشی از برنامه کاری خود آورده است: «پرداختن به آسیب‌های اجتماعی و بافت‌های فرسوده و حاشیه شهر یکی از اولویت‌ها و برنامه‌های اصلی من خواهد بود. با توجه به اینکه مقام معظم رهبری نیز به‌طور جد روی آن تأکید داشته‌اند. در واقع بخش اعظم آسیب‌های اجتماعی در همین بافت فرسوده و ناکارآمد شهری رخ می‌دهد. مشکلات این محلات یکی در حوزه ساختار شهری و امکانات است و یکی وجود تبعیض بین محلات محروم و محلات برخوردار که این فضای عمومی شهر را تبدیل به یک دوگانه کرده است. این موضوع منجر به بروز حس تبعیض و نابرابری در میان شهروندان می‌شود و به همین دلیل، رسیدگی به این محلات و پرکردن این شکاف، بسیار حائز اهمیت است. بر همین اساس، برنامه من طوری طراحی شده که می‌خواهیم در درون همه ۳۵۳ محله تهران، تمام شاخص‌های زیست‌پذیری را تعریف کنیم. بخشی از این شاخص‌ها به این شرح هستند؛ مسکن، حمل‌ونقل عمومی، دسترسی به خدمات و امکانات تفریحی، کار، آب‌وهوا، کیفیت سلامت، التزام مدنی و اجتماعی یا به تعبیری نقش مردم در اداره امور خودشان و… . پس از آن، همه محلات را با هم مقایسه می‌کنیم، ببینیم هر محله‌ای در چه شاخصی وضعیت مطلوبی دارد، در چه شاخصی وضعیت نامناسب یا بدی دارد.»

او در گفت‌وگو با «شرق» در توضیح این ایده گفته است: «آنجا که شاخص مطلوب است، ما هزینه نمی‌کنیم. آنجا که شاخص‌ها ضعیف هستند، هزینه می‌کنیم تا به مرور این فاصله‌ها کمتر شود. با همین هدف در برنامه من که عنوانش هست «شهر زیست‌پذیر، شهروند مشارکت‌پذیر»، پایه اصلی از محله است؛ چون محلات به‌عنوان سلول‌های حیات شهر هستند. این سلول‌های حیات، باید تمام لازمه‌های یک زیست سالم را داشته باشند. با توجه به محدودیت منابع و با توجه به فاصله بسیار زیاد این محلات به لحاظ شرایط زیستی، زمان طولانی طی خواهد شد تا اینها به هم نزدیک شوند؛ اما وظیفه ما این است که با کمک خود مردم برنامه‌ریزی کنیم تا این فاصله‌ها کمتر شود.»

زنان در مدیریت شهری

افشانی درباره استفاده از پتانسیل زنان در امور شهری گفته است: زنان به‌عنوان نیمی از جامعه شهری خاصه الان که به‌لحاظ تحصیلات دانشگاهی و شاخص‌های ارزیابی منابع انسانی، دقیقاً مثل مردان و گاهی هم با مزیت‌ها و امتیازاتی بالاتر در جامعه حضور دارند، بدون تردید از پتانسیل آنها استفاده خواهد شد. به نظر من باید سهم زنان و جوانان با درصدی که از جمعیت هستند، متعادل شود. باید مدیریت ما، ترکیبی باشد از مدیران باتجربه و مدیران جوان، تا این مدیران جوان تربیت شوند و طی زمان،  با مدیران باتجربه قبلی جایگزین شوند. اما باز هم تأکید می‌کنم شاخص ارتقای همه، شاخص‌هایی است که تعریف خواهد شد، به‌ویژه تحصیلات، دانش، تجربه، توانایی‌های لازم برای انجام مأموریت سازمانی تعریف‌شده و سلامتی از هر جهت.»

او یکی از اهداف و برنامه خود را چنین تبیین می‌کند: «یکی از اهداف و برنامه‌های اصلی من در این زمینه بردن شهر به سمت این سبک مدیریت مدرن و آنلاین است چراکه به‌طورکلی، هر چقدر بتوانیم رابطه بین افراد و کارکنان شهرداری را، یعنی رابطه ذی‌نفعان شهر را با کارکنان شهرداری کمتر کنیم، این به بهبود سلامت سیستم کمک می‌کند. به‌صورت مشخص اگر سیستم، به‌صورت الکترونیکی و هوشمند به‌گونه‌ای طراحی شود که شخص نیاز به مراجعه به کارکنان شهرداری نداشته باشد، این مهم‌ترین قدم برای سلامت و کاستن از حجم فساد و تخلف در شهرداری خواهد بود.» به گفته افشانی در این زمینه با استقرار سیستم مدیریت کیفیت و فرایندی‌کردن همه فعالیت‌ها که این فرایندها، از سوی مدیران ارشد از طریق سامانه‌های هوشمند، قابل رصد باشد و مشخص کند که کار در کجا و به چه دلیل و چه مدت‌زمانی متوقف‌شده سلامت سیستم به‌مراتب افزایش پیدا خواهد کرد.

آغاز فعالیت رسمی شهردار جدید تهران پس از ابلاغ حکم وزیر کشور خواهد بود.

لینک کوتاه : https://www.iranhim.ir/?p=18554

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.