• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024
کل اخبار 7138اخبار امروز : 0
12

ارزش گذاری فناوری‌های پیشرفته در کشور متولی ندارد

  • کد خبر : 33281
  • ۱۷ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۱:۴۲
ارزش گذاری فناوری‌های پیشرفته در کشور متولی ندارد

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، آرمان خالقی در  اولین همایش همایش صنایع فناورانه و پیشرفته ایران اظهار داشت: ارزش گذاری فناوری‌های پیشرفته در کشور متولی خاصی ندارد و حتی اگر هم ارزش‌گذاری شود بانک‌ها، دارایی‌های ملکی را به جای دانش فنی به عنوان وثیقه و آورده می‌پذیرند، اما دانش فنی که قرار است امکانات […]

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، آرمان خالقی در  اولین همایش همایش صنایع فناورانه و پیشرفته ایران اظهار داشت: ارزش گذاری فناوری‌های پیشرفته در کشور متولی خاصی ندارد و حتی اگر هم ارزش‌گذاری شود بانک‌ها، دارایی‌های ملکی را به جای دانش فنی به عنوان وثیقه و آورده می‌پذیرند، اما دانش فنی که قرار است امکانات و تجهیزات را به محصول و ارزش افزوده تبدیل کند، پذیرفته نمی‌شود.

وی افزود: در کشورهای پیشرفته دنیا مراکزی وجود دارند که دانش فنی و فناوری‌های پیشرفته را ارزش گذاری و به عنوان دارایی نامشهود ثبت می‌کنند و حتی بر مبنای این ارزش گذاری، سرمایه گذار در طرح مشارکت می‌کند.

به گفته خالقی، مجلس باید در این باره پیشقدم شود و نهادی را متولی ارزش گذاری دانش فنی و فناوری در کشور قرار دهد. تنها در این صورت است که سرمایه گذار می‌تواند به راحتی وارد سرمایه گذاری در حوزه فناوری‌های پیشرفته شود.

وی با بیان اینکه ارتباط میان صنعت و دانشگاه حلقه مفقوده در کشور است، افزود: دانشگاه‌ها باید در مسیر فناوری‌های کاربردی فعالیت کنند و تحقیقات آنها قابلیت مصرف داشته باشد. دانشگاه و دانشجو نباید مدرک محور و پایان نامه محور باشند. از این رو اگر بتوانیم این دو رکن را به هم متصل کنیم و پایان نامه‌ها بر اساس دغدغه‌های صنعت تنظیم شود شاهد خروجی افراد متخصص و توانمند از دانشگاه ها خواهیم بود که می‌تواند مشکلی از مشکلات کشور را حل کند.

عضو هیات مدیره خانه صنعت، معدن و تجارت ایران ادامه داد: موضوع بعدی ثبت معنوی فناوری‌های پیشرفته در کشور است. اگر چه قانون مالکیت معنوی را در کشور داریم اما این قانون پاسخگوی نیازهای امروز کشور نیست و باید در حوزه قیمت گذاری و معاملات دانش فنی به روز شود. در این باره قوه قضاییه هم باید پای کار بیاید، زیرا افرادی که مالک فناوری بودند به راحتی فناوری آنها کپی برداری و سرقت می‌شود. در نتیجه دعوای مختلفی در این حوزه پیش آمده و خواهد آمد.

* موازی کاری سازمان‌های متولی توسعه فناوری‌های نو

سینا سنجری، دبیر اولین همایش همایش صنایع فناورانه و پیشرفته ایران نیز در این همایش از موازی کاری نهادها و سازمان‌های متولی توسعه فناوری‌های نو در کشور و همچنین عدم ارتباط موثر و هم افزایی آنها با یکدیگر انتقاد کرد.

وی افزود: اگر چه نهادها و سازمان‌هایی مانند معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، مرکز همکاری‌های تحول و پیشرفت، وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی و صندوق‌های متعدد حمایت از نوآوری و پژوهش در موضوع فناوری و توسعه علمی و صنعتی کشور فعال هستند اما به علت اینکه از دستاوردها و طرح‌های یکدیگر اطلاع ندارند مواقعی موازی کاری کرده و مکررا باعث هدر رفت چندین باره منابع مالی، زمان و نادیده گرفتن تجربیات ارزنده قبلی یکدیگر می‌شوند.

وی ادامه داد: برای استفاده بهینه از دانش و فناوری موجود در کشور و اطلاع نهادهای متولی از دستاوردها و طرح‌های جاری و آتی یکدیگر تلاش می‌کنیم نمایندگان هر یک از این نهادها و سازمان‌ها در شورای سیاست گذاری همایش سالانه صنایع فناورانه و پیشرفته ایران حضور فعال داشته باشند.

سنجری با بیان اینکه لزوم استفاده از فناوری‌های روز در رقابت با جهان امروز و بررسی قابلیت‌ شرکت‌های صنعتی کشور در بخش‌های خصوصی، نیمه دولتی و دولتی از اهداف همایش صنایع فناورانه و پیشرفته ایران است، گفت: اولویت در فناوری‌هایی است که برای توسعه کشور در حوزه‌هایی مانند خودرو، پتروشیمی و فولاد مورد نیاز است. از این رو این همایش بنا دارد تریبونی برای معرفی دستاوردهای محققان و شرکت‌های داخلی در حوزه‌های یاد شده باشد.

* امکان همکاری شرکت پتروشیمی با بخش خصوصی فراهم است

شهرام رضایی، مدیر سرمایه گذاری شرکت ملی صنایع پتروشیمی نیز در این همایش گفت: تا زمانی که مطالبه‌گر خوبی از جانب شرکت‌های خصوصی نداشته باشیم شاهد توسعه نخواهیم بود. این شرکت‌ها باید از دولت بخواهند تا در تصمیم گیری‌ها حضور داشته باشند و دیدگاه‌های خود را اعلام کنند.

وی افزود: در حال حاضر امکان همکاری شرکت ملی صنایع پتروشیمی با شرکت‌های دانش بنیان فراهم شده است و وزارت نفت، پارک علم و فناوری ایجاد کرده تا شرکت‌های فناور بتوانند در آن حضور داشته باشند.

* آموزش ادبیات بنگاه‌های اقتصادی در فناوری اطلاعات

محمد رضا طلایی، رئیس کمیسیون فاوای اتاق بازرگانی ایران نیز در این همایش به اهمیت فناوری اطلاعات اشاره کرد و گفت: امروزه شرکت‌هایی که در دنیای فناوری اطلاعات، آینده نگری نمی‌کنند دچار مشکلاتی در حوزه رقابت پذیری می‌شوند و نمی‌توانند در سطح بین الملل حضور یابند، ضمن آنکه بهره وری آنها کاهش و هزینه‌هایشان افزایش می‌یابد.

وی افزوددر آینده ای نزدیک اسناد دیجیتال جایگزین فرایندهای اقتصادی می‌شود و با این شرایط دیگر مشکلات FATF نخواهیم داشیم بلکه با معضلات دیگری تحت عنوان اسناد دیجیتال روبه رو می‌شویم که در آن کاربری هوش مصنوعی در تجارت و کسب و کار و تحلیل داده‌ها پر رنگ می‌شود.

به گفته وی، بنگاه‌های اقتصادی برای گردش اطلاعات خود باید به سمت تولید محتوای دیجیتال بروند و حوزه فناوری اطلاعات نیز باید ادبیات بنگاه‌های اقتصادی را آموزش ببیند. اگر تا پنج سال آینده تجار و بازرگانان در عرصه بین الملل به سمت فناوری اطلاعات نروند حذف خواهند شد.

رئیس کمیسیون فاوای اتاق بازرگانی ایران تاکید کرد: متاسفانه بانک مرکزی آشنایی زیادی با فناوری اطلاعات ندارد و از کنار بانکداری دیجیتال گذر می‌کند که مصداق این امر رعایت نکردن حقوق مصرف کننده و تولیدکننده در فروش‌های آنلاین است.

لینک کوتاه : https://www.iranhim.ir/?p=33281

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.