• امروز : پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 28 March - 2024
کل اخبار 7138اخبار امروز : 0
14

«آتی مس» قراردادی جذاب برای فعالان بازار و سرمایه گذاران

  • کد خبر : 33604
  • ۲۸ آذر ۱۴۰۰ - ۱۰:۵۶
«آتی مس» قراردادی جذاب برای فعالان بازار و سرمایه گذاران

آرمان خالقی قائم مقام دبیر کل خانه صنعت، معدن و تجارت ایران به قرارداد آتی مس و مزایای راه اندازی آن در بورس کالا اشاره کرد و گفت: با توجه به وجود نوسانات قیمتی دلار در بازار، معاملات آتی به عنوان بهترین فرصت پیش روی فعالان بازار برای پوشش ریسک قیمتی کالاها در آینده تلقی […]

آرمان خالقی قائم مقام دبیر کل خانه صنعت، معدن و تجارت ایران به قرارداد آتی مس و مزایای راه اندازی آن در بورس کالا اشاره کرد و گفت: با توجه به وجود نوسانات قیمتی دلار در بازار، معاملات آتی به عنوان بهترین فرصت پیش روی فعالان بازار برای پوشش ریسک قیمتی کالاها در آینده تلقی می شود و همچنین این ابزار برای سرمایه گذاران که به افزایش عمق معاملات کمک می کنند نیز جذاب خواهد بود.

خالقی در گفت و گو با “کالاخبر” اظهار داشت: مصرف کنندگان می توانند کالا یا مواد اولیه را در معاملات آتی بورس کالا با قیمت فعلی برای چند ماه آینده خریداری کنند که به نوعی با این اقدام و با استفاده از این قرارداد در حال سرمایه گذاری کالایی مشخص برای آینده هستند.

او ادامه داد: همچنین تولیدکنندگان فعالیت خود را با استفاده از قرارداد آتی در مقابل نوسانات قیمتی و افزایش احتمالی قیمت کالایی که از الان برای آینده خریداری می کنند، بیمه خواهند کرد.

عضو هیات مدیره خانه صنعت، معدن و تجارت ایران اظهار داشت: این اقدام به نفع صاحبان صنعتی است که از سرمایه در گردش آزادی برخوردارند و به دنبال خرید مواد اولیه هستند، با استفاده از این قرارداد به جای خرید و دپو کردن مواد اولیه، فقط آن را پیش خرید می کنند و کالای مورد نظر را در زمان تعیین شده دریافت خواهند کرد.

وی با بیان اینکه در وضعیت فعلی اقتصاد کشور استفاده از قراردادهای آتی به عنوان روشی معقول در بین تولیدکنندگان محسوب می شود، گفت: اکنون با بازارهای پرتلاطمی در کشور روبه رو هستیم و سمت و سوی آینده اقتصاد ایران مشخص نیست؛ بنابراین قرارداد آتی مانع از ریسک های احتمالی و خطرات تهدید کننده در آینده می شود و کمک خوبی برای تولیدکنندگانی است که نگران تامین مواد اولیه خود در آینده هستند.

خالقی تاکید کرد: کالاهایی قادر به استفاده از معاملات آتی هستند که از کیفیت های متعارف برخوردار هستند و بیشتر مورد استفاده کالاهایی خواهد بود که از آنالیزم مشخصی برخوردارند.

قائم مقام دبیر کل خانه صنعت، معدن و تجارت ایران خاطرنشان کرد: در ابتدا مشکلی که اکنون در بخش تولید با آن مواجه هستیم وجود بازاری نامتعارف و غیرنرمال است، به همین دلیل خرید و فروش ها در بازار و در وضعیت فعلی، فقط به صورت نقدی صورت می گیرد.

وی با بیان در وضعیت پرنوسان، کمتر با خرید و فروش اعتباری همراه هستیم، گفت: در شرایطی که قیمت ها در بازار در حال افزایش است و در ابزاری همچون قرارداد آتی، امکان پیش خرید یک کالا با قیمت امروز برای تولیدکننده وجود دارد، در واقع یک آسودگی خاطر برای خرید مس در قرارداد آتی ایجاد می شود.

خالقی افزود: قراردادهای آتی علاوه بر جذاب و خاصیت پوشش ریسک قیمتی برای فعالان این بازار، مناسب سرمایه گذاران نیز برای ورود به بازار مالی یک کالا و افزایش عمق آن هستند که به واسطه حضور سرمایه گذاران بازار مالی محصولی همچون مس، از انگیزه واسطه گری در بازار واقعی کالاها کاسته شده و این رویه به سمت ابزارهای مالی سوق داده می شود.

عضو هیات مدیره خانه صنعت، معدن و تجارت ایران در پایان اظهار داشت: این ابزار مورد استقبال فعالان بازار مس و سرمایه گذاران قرار می گیرد چراکه محصولی جذاب و پرنوسان است و معاملات این محصول در بازارهای جهانی نیز همین موضوع را اثبات می کند.

لینک کوتاه : https://www.iranhim.ir/?p=33604

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.