• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024
کل اخبار 7138اخبار امروز : 0
9

معاون وزیر صمت در نشست بررسی مشکلات واحدهای صنعتی شهرستان خمین عنوان کرد:صادرات صنعتی کشور امسال ۸۰ درصد رشد یافت/ ۱۰ هزار هکتار زمین به وسعت شهرک‌ها و نواحی صنعتی کشور افزوده می‌شود

  • کد خبر : 32883
  • ۲۶ خرداد ۱۴۰۰ - ۹:۲۲
معاون وزیر صمت در نشست بررسی مشکلات واحدهای صنعتی شهرستان خمین عنوان کرد:صادرات صنعتی کشور امسال ۸۰ درصد رشد یافت/ ۱۰ هزار هکتار زمین به وسعت شهرک‌ها و نواحی صنعتی کشور افزوده می‌شود

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: صادرات صنعتی کشور امسال ۸۰ درصد رشد یافت، درحالی‌ که کرونا در سال گذشته موجب توقف صادرات در کشورهای مختلف شد. به گزارش شاتا از روابط عمومی سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران، علی رسولیان با بیان این مطلب در نشست بررسی مشکلات واحدهای صنعتی شهرستان خمین […]

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: صادرات صنعتی کشور امسال ۸۰ درصد رشد یافت، درحالی‌ که کرونا در سال گذشته موجب توقف صادرات در کشورهای مختلف شد.

به گزارش شاتا از روابط عمومی سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران، علی رسولیان با بیان این مطلب در نشست بررسی مشکلات واحدهای صنعتی شهرستان خمین افزود: با وجود تمام فشارهای ناشی از تحریم‌های ظالمانه و تهدیدات کرونا، پارسال صنعت کشور هشت درصد رشد داشت که این موفقیت را می‌توان حاصل حمایت از تولید داخل، اقتصاد مقاومتی و رشد صنایع داخلی بیان کرد.

وی شهرک‌های صنعتی را یکی از افتخارات نظام جمهوری اسلامی دانست و اضافه کرد: ایجاد شهرک‌های صنعتی یک اقدام مدبرانه و عقلایی بود که از سال ۱۳۶۲ تا کنون ثمرات بی‌شماری را در فرآیند توسعه صنعتی کشور موجب شد.

رئیس هیأت مدیره و مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران ادامه داد: از ابتدای انقلاب اسلامی تا کنون بیش از ۸۲۸ شهرک و ناحیه صنعتی، آماده واگذاری به سرمایه گذاران و فعالان اقتصادی برای استقرار واحدهای تولیدی شده است.

رسولیان یادآور شد: بیش از ۴۷ هزار و ۵۰۰ واحد تولیدی نیز در شهرک‌ها و نواحی صنعتی کشور مستقر هستند و نزدیک به ۹۵۰ هزار نفر به‌صورت مستقیم در این واحدها اشتغال دارند.

وی بیان کرد: نزدیک به ۳۰ میلیارد ریال پارسال در زیرساخت‌های شهرک‌ها و نواحی صنعتی کشور سرمایه گذاری شد.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت هزینه هر مترمربع ایجاد زیرساخت در شهرک‌های صنعتی را سه میلیون و ۱۳۰ هزار ریال بیان کرد و گفت: هدف اصلی تأمین زیرساخت‌هاست، چرا که تولید بدون زیرساخت متوقف است و تأمین آب، برق و گاز اولویت شهرک‌های صنعتی است.

رسولیان با اشاره به این‌که مجلس شورای اسلامی در سال جاری برخلاف محدودیت‌های بودجه، منابع قیر رایگان را تأمین کرده است، اعلام کرد: پنج هزار میلیارد ریال نیز برای تأمین برق شهرک‌های صنعتی مصوب و در تبصره (۱۸) قانون بودجه آورده شده است.

وی اظهار داشت: افزودن ۱۰ هزار هکتار زمین به شهرک‌ها و نواحی صنعتی در سال جاری برنامه‌ریزی شده است و پارسال نیز ۲ هزار هکتار به شهرک‌ها و نواحی صنعتی کشور افزوده شد.

رئیس هیأت مدیره و مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران با بیان این‌که حمایت‌ها از صنایع کوچک سه برابر شده است، افزود: حمایت از واحدهای تولیدی را به سمت صادرات محوری و برند محور شدن حرکت خواهیم داد.

رسولیان اضافه کرد: جذب سرمایه خارجی، کنسرسیوم‌های صادراتی، تأمین مالی، دوره‌های آموزشی، ایجاد برند، دفتر خارج از کشور، حضور در نمایشگاه‌های خارجی و صدور ضمانت نامه از جمله این حمایت‌هاست که به پنج برابر نیز افزایش پیدا می‌کند.

وی ادامه داد: قدرت بازاریابی صنایع کوچک کمتر است و اما این واحدها توانمندی حضور در نمایشگاه‌های بین‌المللی را برای پیدا کردن بازار فروش دارند.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به این‌که شهرستان خمین دارای یک شهرک و دو ناحیه صنعتی است اعلام کرد: توسعه و افزایش سطح اراضی و برنامه زمان بندی ایجاد زیرساخت متناسب با نیاز و شمار متقاضیان در شهرک‌ و نواحی صنعتی این شهرستان انجام می‌شود.

رسولیان گفت: به منظور تخصیص و انتقال آب به شهرک صنعتی خمین آمادگی مشارکت با پتروشیمی این شهرستان و آب منطقه‌ای استان مرکزی وجود دارد.

وی با تأکید بر خریداری و انتقال پساب شهرها برای استفاده در شهرک‌های صنعتی افزود: برای خرید هر لیتر آب در سال جاری، ۱۱ میلیارد و ۷۰۰ میلیون ریال پرداخت شده است.

رئیس هیأت مدیره و مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران اضافه کرد: مشارکت بخش خصوصی در شهرک‌ها و نواحی صنعتی پیشنهادی است که به دولت بردیم، چرا که باید به سمت شهرک‌های صنعتی خصوصی حرکت کرد.

رسولیان ایجاد شهرک‌های صنفی برای کسب و کارهای کوچک با واگذاری زمین به اصناف را از دیگر برنامه‌های سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی در سال جاری بیان کرد.

وی توضیح داد: بسته تشویقی در سال جاری برای واگذاری زمین به شرکت‌های دانش بنیان در بهترین نقاط شهرک‌های صنعتی با اقساط بلند مدت ارائه شده و ایجاد یک‌ هزار کارگاه تولیدی در سراسر کشور با اولویت شرکت‌های دانش بنیان برنامه‌ریزی شده است.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت تأکید کرد: امسال ۴۰۰ هکتار از زمین‌های واگذار شده که واحد تولیدی در آن‌ها ایجاد نشده، پس گرفته می‌شود.

رسولیان ادامه داد: در دستورالعمل امسال آورده شده که تا زمینی به بهره برداری نرسد، اجازه فروش ندارد و فروش زمین حتی با دیوار کشی ممنوع شده است.

وی همچنین از آمادگی سازمان متبوع خود برای ایجاد ناحیه صنعتی صنایع پایین دستی پتروشیمی خمین با همکاری سایر دستگاه‌های اجرایی ذیربط خبر داد.

رئیس هیأت مدیره و مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران تصریح کرد: به منظور جلوگیری از بلاتکلیفی سرمایه گذاران در واگذاری زمین، راه اندازی سامانه الکترونیکی در دستور کار است تا متقاضی زمین بتواند در هر زمان و هر مکان، زمین مورد نظر خود را خریداری کند.

رئیس مجمع نمایندگان استان مرکزی در مجلس شورای اسلامی نیز در این نشست گفت: افزایش قیمت زمین در شهرک صنعتی خمین که یک شهر نوپا است، توجیه ندارد.

علیرضا نظری افزود: واحد پتروشیمی خمین به‌زودی بهره‌ برداری می‌شود و برای صنایع پایین دستی این واحد زمینی درنظر گرفته نشده است.

وی اضافه کرد: در سال پشتیبانی و مانع زدایی از تولید، عدم تعیین قیمت جدید زمین در شهرک‌های صنعتی سبب سرگردانی سرمایه گذاران شده است.

نماینده مردم خمین در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: فرآیند طولانی تصمیم گیری برای صدور مجوز تأمین خوراک واحدهای صنعتی نیاز به بازنگری دارد.

نظری اصلاح ورودی‌ها و جاده شهرک صنعتی خمین را مطالبه واحدهای تولیدی مستقر در شهرک صنعتی خمین بیان کرد و اظهار داشت: با راه اندازی پتروشیمی این شهرستان، هر روز تانکرهای سوخت باید به این واحد وارد شوند و سبب ترافیک جاده‌ای می‌شود.

وی با اشاره به واحدهای تولیدی راکد در شهرک صنعتی خمین بیان کرد: از ۲۸۵ زمین واگذار شده فقط ۱۵ واحد فعال شدند و زمین‌های راکد باید تعیین تکلیف شوند. همچنین واگذاری زمین‌ها باید بر اساس انگیزه و توانمندی متقاضیان انجام شود و کسی‌ که توان سرمایه گذاری ندارد، زمین از او گرفته شود.

در ادامه این نشست، فرماندار شهرستان خمین نیز اظهار داشت: از سال ۱۳۸۵ اقدامات صنعتی مناسبی در این شهرستان انجام شده، اما کافی نیست.

احمد طهرانی افزود: این شهرستان قطب کشاورزی است و کمتر مورد توجه صنعتی قرار گرفته است و دولت “تدبیر و امید” با قرار دادن زادگاه امام راحل در مناطق کم برخوردار و تعریف مشوق‌های مالیاتی، بستر توسعه صنعت را در این شهرستان ایجاد کرد.

وی انتقال و تخصیص آب به واحدهای صنعتی نظیر پتروشیمی، محل دفن پسماندهای صنعتی و تسریع در تکمیل پست ۴۰۰ ولت را مهمترین مطالبات واحدهای صنعتی خمین بیان کرد.

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان مرکزی نیز وسعت شهرک صنعتی خمین را ۹۴۲ هکتار بیان کرد و گفت: ۳۱۹ هکتار فاز عملیاتی و ۲۰۶ هکتار زمین صنعتی است.

طیب میرزائی افزود: ۱۶۸ هکتار از این اراضی در شهرک صنعتی خمین واگذار شده و ۳۸ هکتار قابل واگذاری است.

وی اضافه کرد: ۱۱۹ قرارداد منعقد شده و ۶۴ قرارداد در مرحله تخصیص زمین، ۳۰ قرارداد در مرحله دیوار کشی، ۲۵ قرارداد در مرحله نصب سوله و ۹ قرارداد در مرحله نصب ماشین آلات است.

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان مرکزی ادامه داد: ۱۱۹ واحد به بهره برداری رسیده و از این شمار ۹۸ واحد فعال و ۲۱ واحد غیرفعال است.

میرزائی تصریح کرد: سه هزار و ۸۳ میلیون ریال سرمایه گذاری در این شهرک صنعتی سبب ایجاد اشتغال برای یک‌ هزار و ۹۰۸ نفر شده است.

معاون وزیر و مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران در جریان سفر یک روزه به شهرستان خمین، از یک واحد تولیدی چینی در شهرک صنعتی خمین بازدید کرد و در بیت تاریخی امام خمینی(ره) نیز حضور یافت.

استان مرکزی با دو هزار و ۹۰۰ واحد صنعتی به قطب چهارم صنعت کشور شهره است.

لینک کوتاه : https://www.iranhim.ir/?p=32883

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.