• امروز : پنج شنبه - ۳۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 18 April - 2024
کل اخبار 7150اخبار امروز : 0
14

صنعت به پژوهش به عنوان یک سرمایه‌گذاری نگاه کنند

  • کد خبر : 33646
  • ۰۸ دی ۱۴۰۰ - ۱۲:۰۳
صنعت به پژوهش به عنوان یک سرمایه‌گذاری نگاه کنند

/تمیزی، استاد دانشگاه: صنعت به پژوهش به عنوان یک سرمایه‌گذاری نگاه کنند/ صنایع مشکلات خود را احصا کنند و در اختیار دانشگاه قرار دهند یک استاد اقتصاد دانشگاه یکی از دلایل اصلی پیوند نه چندان مطلوب صنعت و دانشگاه را عدم شناخت دو طرف از چالش‌ها و ظرفیت‌های یکدیگر عنوان کرد و گفت که باید […]

/تمیزی، استاد دانشگاه:
صنعت به پژوهش به عنوان یک سرمایه‌گذاری نگاه کنند/ صنایع مشکلات خود را احصا کنند و در اختیار دانشگاه قرار دهند

یک استاد اقتصاد دانشگاه یکی از دلایل اصلی پیوند نه چندان مطلوب صنعت و دانشگاه را عدم شناخت دو طرف از چالش‌ها و ظرفیت‌های یکدیگر عنوان کرد و گفت که باید مشکلات صنعت احصا شود و برای کارهای پژوهشی و رفع آن در اختیار دانشگاه‌ها قرار بگیرد.
دکتر علیرضا تمیزی در گفت‌وگو با پایگاه خبری خانه صنعت، معدن و تجارت ایران، اظهار داشت: در تحریم توقع این بود که دانشگاه‌ها بتوانند بسیاری از مشکلات صنعت و اقتصاد کشور را به صورت ریشه‌ای حل کنند که این مهم رخ نداد.
وی با بیان اینکه پیوند مطلوب هنوز بین دانشگاه و صنعت برقرار نشده است، ادامه داد: در دانشگاه‌ها، اساتید مبنا را بر پژوهش قراردادند و مقالات خارجی را به عنوان مقاله پایه انتخاب می‌کنند وکار پژوهشی و پایان نامه و… بر آن مبنا صورت می‌گیرد در صورتی که نقطه ضعف این روش این است که آن مقاله خارجی شاید مشکل کشور ما نباشد و خروجی آن پژوهش برای صنعت و اقتصاد و … ایران کاربردی نباشد.
رئیس دانشگاه پیام نور مرکز اسکو تصریح کرد: دانشگاه‌های ما باید در عمل ارتباط خود را با صنعت بیشتر کنند و راه آن این است که صنایع مشکلات خود را طبقه‌بندی و احصا کنند و در اختیار دانشگاه‌ها قرار دهند؛ دانشگاه‌ها و اساتید بر اساس علاقه و تخصص خودشان موضوعات را انتخاب کرده و به دنبال بررسی و راهکار و برون‌رفت از موضوع بروند.
این اقتصاددان تاکید کرد: نکته مهم این است که پژوهشگر در حین پژوهش وقتی به صنعت مراجعه می‌کند نباید با اطلاعات طبقه‌بندی شده و محرمانه مواجه شود و اطلاعات ناقص در اختیار او قرار گیرد، چرا که در این صورت این پژوهش راه به‌جایی نخواهد برد.
تمیزی گام مهم دوم را نگاه صنعت به پژوش به عنوان یک سرمایه‌گذاری و نه هزینه عنوان کرد و گفت: هر وقت صنعت، از هزینه کردن در پژوهش نترسد و آن را هزینه اضافی نداند، می‌تواند افق روشنی برای ارتباط موثر و دوسویه صنعت و دانشگاه متصور بود.
این استاد دانشگاه همچنین از وزارت علوم و دانشگاه‌ها خواست که قوانین و آئیین نامه‌های مربوط به کسب امتیازات پژوهشی توسط اساتید بازنگری کند و خاطر نشان کرد: اگر استادی با یک پژوهش توانست مشکلی را در صنعت حل کند باید امتیازی ویژه برای او قائل بود و اساتید صرفا به سمت نوشتن و چاپ مقاله‌ها در مجلاتی که خروجی کاربردی برای کشور ندارد نروند و خوب است بدانیم که کشورهای همسایه در این موارد از ما جلوتر هستند و البته رشد خوب شرکت‌ها دانش بنیان دلگرمی‌های جدی برای پیوند دانشگاه و صنعت ایجاد کرده است.

لینک کوتاه : https://www.iranhim.ir/?p=33646

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.