• امروز : پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 28 March - 2024
کل اخبار 7138اخبار امروز : 1
9

راه هست-۳| دخالت دولتی‌ها و سود بالای بانکی مهمترین مشکلات تولید/ به سراغ شریک و بازار سرمایه رفتیم

  • کد خبر : 32657
  • ۰۶ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۹:۴۰
راه هست-۳| دخالت دولتی‌ها و سود بالای بانکی مهمترین مشکلات تولید/ به سراغ شریک و بازار سرمایه رفتیم

رئیس خانه صنعت و معدن ایران با بیان اینکه دخالت دولتی‌ها در صنعت و نرخ بالای سود بانکی مهمترین مشکلات تولید به شمار می‌روند، گفت: تولیدکنندگان برای تامین مالی به سمت یافتن شریک و بازار سرمایه‌ رفتند. عبدالوهاب سهل‌آبادی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی  خبرگزاری فارس، در برابر این پرسش که به نظر شما مهمترین مشکل […]

رئیس خانه صنعت و معدن ایران با بیان اینکه دخالت دولتی‌ها در صنعت و نرخ بالای سود بانکی مهمترین مشکلات تولید به شمار می‌روند، گفت: تولیدکنندگان برای تامین مالی به سمت یافتن شریک و بازار سرمایه‌ رفتند.

عبدالوهاب سهل‌آبادی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی  خبرگزاری فارس، در برابر این پرسش که به نظر شما مهمترین مشکل تولیدکننده در حال حاضر چیست و راه‌حل کدام است،‌گفت: مهمترین بحث این است که دولت و سازمان‌ها کاری به کار تولیدکنندگان نداشته باشند، تولیدکنندگان ایرانی قوی، با علم و دارای شعور هستند و کسانی که در این شرایط سخت تحریمی توانسته‌اند، روی پا بایستند بسیار باانگیزه هستند. در شرایطی که تولید با بحران مواجه بوده راه‌های صادرات بسته است، بانک‌ها، گمرک و حتی راه صادراتی بسته است، اما تولیدکننده همچنان تولید می‌کند و حتی صادرات هم دارد.

وی گفت:‌ تولیدکنندگان در ابتدای سال ۹۹ که بیماری فراگیر کرونا آمد کاری کردند کارستان و کسی از آنها تشکر نکرد، بسیاری از خطوط تولید تغییر پیدا کرد و در خدمت سلامت جامعه قرار گرفت، تولید ماسک و مواد ضدعفونی‌کننده کردند، شرکت‌های دانش‌بنیان آمدند و خطوط تولید قدیمی را تغییر دادند و در خدمت سلامت جامعه محصولات سلامت‌محور تولید کردند. البته کارگران هم نقش خیلی خوبی داشتند و از جان و دل مایه گذاشتند، اما دولت از کارگران حمایت نکرد، باید بیمه بیکاری به کارگران بیکار شده می‌داد یا از واحدهای تولیدی حمایت می‌کرد، در حالی که علیرغم همه وعده‌ها حتی ریالی به واحدهای تولیدی کمک نکرد. به کارگران غیربیمه‌ای هم کمک نشد.

رئیس خانه صنعت و معدن ایران گفت: در حالی که برخی کارگران به خاطر کرونا و تعطیل شدن خطوط تولید وقفه‌ای در بیمه تأمین اجتماعی آنها صورت گرفت، کسی به کمک کارگران نیامد.

سهل‌آبادی گفت: با وجود همه مشکلات تولیدکنندگان به ادامه کار پرداختند، به ویژه در صنعت پتروشیمی، فولاد و مصالح ساختمانی بسیار موفق بودند، همچنین تأمین ماشین‌الات و تعمیر بسیاری از قطعات و دستگاه‌ها توسط صنعتگران داخل انجام شد، اما بانک‌ها در طرف دیگر بیشترین آسیب را به تولید وارد کردند.

به گفته وی، بانک‌ها با بهره‌های آنچنانی به تولید لطمه وارد کردند، به این گونه که تولیدکننده‌ای که به خاطر مشکلات با اقساط عقب‌افتاده بانک مواجه شده بود بانک‌ها دیون آنها را به روز کرده و نرخ سود بانکی یکباره از ۱۴ درصد به ۱۸درصد و یا ۲۴ درصد افزایش یافت و در حالی که بانک‌ها اعلام می‌کردند، تسهیلات به تولیدکنندگان پرداخت کرده‌اند، اما تسهیلات جدیدی نبود فقط اقساط معوق واحدهای تولید را با نرخ‌های بالا به روز کردند.

وی همچنین با انتقاد از سازمان تأمین اجتماعی در مورد کارگران بیکار شده از کرونا گفت:‌ در حالی که تأمین اجتماعی حق ندارد، دفترچه بیمه کارگران را بی‌اعتبار کند، اما به محض عدم دریافت حقوق از سوی کارگاه‌ها بیمه کارگران قطع می‌شد و کارگران از نظر درمانی دچار مشکل می‌شدند.

رئیس خانه صنعت و معدن ایران گفت: سازمان مالیاتی در بدترین شرایط تولید در سالی که به نام جهش تولید نامگذاری شده بود و باید همه تغییر پیدا می‌کردند تا به تولید کمک کنند، آنها تراکنش‌های مالیاتی و ارقام مالیاتی سنگین برای تولیدکنندگان در نظر می‌گرفتند، مانند این است که بیماری که مشکل قلبی حاد دارد هر روز شوک جدیدی به او وارد کنیم بنابراین شوک‌هایی که از سوی تأمین اجتماعی و مالیات و همچنین بانک‌ها به تولید وارد می‌شد تولید را با مشکل مواجه می‌کرد.

وی در عین حال گفت‌:‌ تولید کنندگان داخلی در جنگ سخت اقتصادی با وجود اینکه هیچ کمکی از دولت دریافت نکردند، اما خوشبختانه جانانه ایستادند و به ادامه تولید پرداختند، قرار بود ۳۰درصد از منابع هدفمندی یارانه‌ها برای کمک به تولید اختصاص پیدا کند با وجود اینکه این قانون وجود دارد، تا کنون ریالی از منابع هدفمندی به تولید نداده‌اند و تولیدکننده حق دارد، شکایت کند.بنابراین هیچکس به تولیدکننده کمک نکرد، در حالی که تولیدکنندگان ما بیشتر از زمان جنگ تحمیلی ایستادند و خطوط تولید را سرپا نگه داشتند.

وی گفت:‌بسیاری از کالاهای تولیدکنندگان داخلی در گمرک بود و اجازه ترخیص داده نمی‌شد، اما با هزار زحمت مواد اولیه و کالاها ترخیص می‌شد.

سهل‌آبادی همچنین در برابر این پرسش که آیا تحریم داخلی بر تولید اثر منفی گذاشت یا تحریم‌ها و قوانین داخلی که وی گفت: مگر می‌شود، بگوییم تحریم اثر نداشته مشکلات زیادی برای تولیدکننده به وجود آورد، اما تولیدکنندگان ما به عنوان رزمندگان عرصه اقتصاد و تولید تحمل کردند و با مشکلات مبارزه کردند اما طی دو سه سال اخیر آئین‌نامه‌های مختلف از طرف وزارت صنعت صادر می‌شد که تولیدکنندگان را دچار سردرگمی می‌کرد.

رئیس خانه صنعت و معدن تصریح کرد: به عنوان مثال رئیس‌جمهور در یک سخن بدون مطالعه یکباره گفت معادنی که نیمه‌کار مانده‌اند را به کسانی دیگر بدهیم، مگر می‌شود افرادی که در معادن سرمایه‌گذاری کرده‌اند، ساختمان ساخته و تجهیزات وارد کرده‌اند، اما به دلیل اینکه ماشین‌آلات دچار مشکل شده و در حال حاضر حتی ماشین‌آلات دست دوم با چندین میلیارد تومان باید تهیه شوند، در حالی که بانک‌ها کوچک‌ترین تسهیلاتی نمی‌دهند ما معادن را از دست افراد بگیریم و به دیگری بدهیم.

وی گفت:‌ معدنی که مشکل داشته باشد حتی اگر به افراد جدید بدهیم، مشکل معدن حل نمی‌شود، در حال حاضر بانک‌ها محل کار و معدن را به عنوان وثیقه وام قبول نمی‌کنند، بنابراین حتی اگر بهره‌بردار معدن عوض شود باز مشکل حل نمی‌شود. ما باید مسائل را به صورت ریشه‌ای حل کنیم.

سهل‌آبادی همچنین گفت:‌ دولت برای بهره‌برداران معدن یکباره حق مالکیت و حقوق دولتی معادن را ۳۰۰ درصد افزایش داد، یعنی سه برابر کرد در حالی که برای ماشین‌آلات معدنی هیچگونه تسهیلاتی نمی‌دهد و اکثر ماشین‌آلات معدنی فرسوده هستند.

رئیس خانه صنعت و معدن ایران گفت: اخیراً معدن‌کاران دیدند که بانک‌ها به کمک آنها نمی‌آیند، دور هم جمع شده تا خودشان مشکلات را حل کنند، بنابراین تصمیم گرفتند، از طریق بازار سرمایه اقدام به تأمین مالی کنند.

وی گفت: کدام واحد تولیدی می‌تواند سود ۳۰ درصدی داشته باشد تا بتواند هزینه بهره بانکی را با جرائم و دیرکرد که بیش از ۳۰ درصد می‌شود، را پاسخ دهد.

وی در مورد اینکه بسیاری از کارگاه‌های تولیدی زیر ظرفیت کار می‌کنند، گفت: الان خانه‌های صنعت و معدن، واحدهای راکد و کم‌کار را شناسایی می‌کند، دنبال این هستیم از طریق بازار سرمایه برای این واحدها شریک پیدا کنیم و تأمین مالی صورت گیرد و مشکل برخی از واحدهای صنعت و معدن از طریق مراجعه به بازار سرمایه و پیدا کردن شریک حل می‌شود، همچنین درصدد هستیم واحدهای تحقیق  و توسعه در بنگاه‌های تولیدی را راه‌اندازی کنیم و از محل تحقیق و توسعه به تولید کمک کنیم.

لینک کوتاه : https://www.iranhim.ir/?p=32657

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.