• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024
کل اخبار 7138اخبار امروز : 0
13

رئیس‌ خانه صنعت و معدن ایران: رئیس‌جمهور در یک سخن بدون مطالعه درباره معادن، تولیدکنندگان را سر درگم کرد

  • کد خبر : 32668
  • ۰۷ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۰:۱۸
رئیس‌ خانه صنعت و معدن ایران: رئیس‌جمهور در یک سخن بدون مطالعه درباره معادن، تولیدکنندگان را سر درگم کرد

رئیس ‌خانه صنعت و معدن ایران، دخالت دولتی‌ها در صنعت و نرخ بالای سود بانکی را مهم‌ترین مشکلات تولید دانست. عبدالوهاب سهل‌آبادی در گفت‌وگو با فارس، در برابر این پرسش که به نظر شما مهم‌ترین مشکل تولیدکننده در حال حاضر چیست و راه‌حل کدام است،‌گفت: مهم‌ترین بحث این است که دولت و سازمان‌ها کاری به […]

رئیس ‌خانه صنعت و معدن ایران، دخالت دولتی‌ها در صنعت و نرخ بالای سود بانکی را مهم‌ترین مشکلات تولید دانست.

عبدالوهاب سهل‌آبادی در گفت‌وگو با فارس، در برابر این پرسش که به نظر شما مهم‌ترین مشکل تولیدکننده در حال حاضر چیست و راه‌حل کدام است،‌گفت: مهم‌ترین بحث این است که دولت و سازمان‌ها کاری به کار تولیدکنندگان نداشته باشند، تولیدکنندگان ایرانی قوی، با علم و دارای شعور هستند و کسانی که در این شرایط سخت تحریمی توانسته‌اند، روی پا بایستند بسیار باانگیزه هستند.
وی افزود: با وجود همه مشکلات تولیدکنندگان به ادامه کار پرداختند، به ویژه در صنعت پتروشیمی، فولاد و مصالح ساختمانی بسیار موفق بودند، همچنین تأمین ماشین‌آلات و تعمیر بسیاری از قطعات و دستگاه‌ها توسط صنعتگران داخل انجام شد، اما بانک‌ها در طرف دیگر بیشترین آسیب را به تولید وارد کردند. به گفته وی، بانک‌ها با بهره‌های آنچنانی به تولید لطمه وارد کردند، به این گونه که تولیدکننده‌ای که به خاطر مشکلات با اقساط عقب‌افتاده بانک مواجه شده بود بانک‌ها دیون آنها را به‌روز کرده و نرخ سود بانکی یکباره از ۱۴ درصد به ۱۸درصد و یا ۲۴ درصد افزایش یافت و در حالی که بانک‌ها اعلام می‌کردند، تسهیلات به تولیدکنندگان پرداخت کرده‌اند، اما تسهیلات جدیدی نبود فقط اقساط معوق واحدهای تولید را با نرخ‌های بالا به‌روز کردند.
وی همچنین با انتقاد از سازمان تأمین اجتماعی در مورد کارگران بیکار شده از کرونا گفت:‌ در حالی که تأمین اجتماعی حق ندارد، دفترچه بیمه کارگران را بی‌اعتبار کند، اما به محض عدم دریافت حقوق از سوی کارگاه‌ها بیمه کارگران قطع می‌شد و کارگران از نظر درمانی دچار مشکل می‌شدند. رئیس‌ خانه صنعت و معدن ایران گفت: سازمان مالیاتی در بدترین شرایط تولید ارقام مالیاتی سنگین برای تولیدکنندگان در نظر ‌گرفت!
سهل‌آبادی همچنین در برابر این پرسش که آیا تحریم خارجی بر تولید اثر منفی گذاشت یا تحریم‌ها و قوانین داخلی گفت: مگر می‌شود، بگوییم تحریم اثر نداشته مشکلات زیادی برای تولیدکننده به وجود آورد، اما تولیدکنندگان ما به عنوان رزمندگان عرصه اقتصاد و تولید تحمل کردند و با مشکلات مبارزه کردند اما طی دو سه سال اخیر آئین‌نامه‌های مختلف از طرف وزارت صنعت صادر می‌شد که تولیدکنندگان را دچار سردرگمی می‌کرد.به عنوان مثال رئیس‌جمهور در یک سخن بدون مطالعه یکباره گفت معادنی که نیمه‌کاره مانده‌اند را به کسانی دیگر بدهیم، مگر می‌شود افرادی که در معادن سرمایه‌گذاری کرده‌اند، ساختمان ساخته و تجهیزات وارد کرده‌اند، اما به دلیل اینکه ماشین‌آلات دچار مشکل شده و در حال حاضر حتی ماشین‌آلات دست دوم با چندین میلیارد تومان باید تهیه شوند آنهم در حالی که بانک‌ها کوچک‌ترین تسهیلاتی نمی‌دهند ما معادن را از دست افراد بگیریم و به دیگری بدهیم.
وی گفت:‌ معدنی که مشکل داشته باشد حتی اگر به افراد جدید بدهیم، مشکل معدن حل نمی‌شود، در حال حاضر بانک‌ها محل کار و معدن را به عنوان وثیقه وام قبول نمی‌کنند، بنابراین حتی اگر بهره‌بردار معدن عوض شود باز مشکل حل نمی‌شود. ما باید مسائل را به صورت ریشه‌ای حل کنیم.
سهل‌آبادی همچنین گفت:‌ دولت برای بهره‌برداران معدن یکباره حق مالکیت و حقوق دولتی معادن را ۳۰۰ درصد افزایش داد، یعنی سه برابر کرد در حالی که برای ماشین‌آلات معدنی هیچگونه تسهیلاتی نمی‌دهد و اکثر ماشین‌آلات معدنی فرسوده هستند.

لینک کوتاه : https://www.iranhim.ir/?p=32668

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.