• امروز : جمعه - ۳۱ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 19 April - 2024
کل اخبار 7150اخبار امروز : 0
18

حسین پیرموذن: مدیران استانی به یاری بخش‌خصوصی بشتابند

  • کد خبر : 13325
  • ۰۲ آبان ۱۳۹۶ - ۱۱:۴۴
حسین پیرموذن: مدیران استانی به یاری بخش‌خصوصی بشتابند

چهل و هشتمین جلسه شورای گفتگوی استان اردبیل و اولین جلسه این شورا بدون حضور خدابخش، استاندار سابق اردبیل برگزار شد. ایشان از کمک‌حال‌ترین استانداران به بخش خصوصی و از مدیران ارشد استانی بود و امیدوارم همیشه سربلند و موفق باشد. در جلسه شورای گفتگو ابتدا مفاد بسته حمایت از توسعه صادرات غیرنفتی و سپس آخرین […]

چهل و هشتمین جلسه شورای گفتگوی استان اردبیل و اولین جلسه این شورا بدون حضور خدابخش، استاندار سابق اردبیل برگزار شد. ایشان از کمک‌حال‌ترین استانداران به بخش خصوصی و از مدیران ارشد استانی بود و امیدوارم همیشه سربلند و موفق باشد.

در جلسه شورای گفتگو ابتدا مفاد بسته حمایت از توسعه صادرات غیرنفتی و سپس آخرین آمار و ارقام در سایت بهین‌یاب بابت تسهیلات رونق تولید بررسی شد. آنچه مهم بود و در روز ملی صادرات باید بر آن تأکید می‌کردیم حمایت از صادرات بود. عدم مشوق‌های صادراتی و بالابودن بهره تسهیلات صادرکنندگان از مهم‌ترین مشکلات تجار استان اردبیل است.

درحالی‌که تخفیف‌های گمرکی در آبادان و خوزستان اعمال می‌شود انتظار داریم این تخفیف‌ها در استان محروم و مرزی ما نیز اجرا شود. نبود عنوان گمرک تخصصی باعث شده بسیاری از تجار اردبیلی تجارت خود را از گمرک آستارا پیگیری کنند و متأسفانه موانع صادرات چمدانی نیز هنوز از گمرک ما برداشته نشده است و بسیاری از زیرساخت‌ها نیز در این گمرک ایجاد نشده است.

در جلسه شورای گفت‌وگو سرپرست استانداری اردبیل با شنیدن این مشکلات از طرف اتاق، به مدیران گمرک و اداره کل پایانه معترض شد و برای تسهیل در امور دستوراتی صادر و مصوباتی تصویب شد.

دادستان اردبیل هم که به‌عنوان نماینده قوه قضاییه همیشه در جلسات حاضرشده و حضورشان برای استان و به‌ویژه فعالان بخش‌خصوصی نیز مؤثر بوده از مدیران گمرک و اداره کل پایانه خواست در جهت عادی‌سازی فعالیت‌های گمرک بیله‌سوار تلاش وافری انجام دهند.

اما موضوع مهم دیگر در این جلسه تأمین مالی واحدهای تولیدی است. بیش از ۵۳۶ طرح در بخش کشاورزی و صنعتی در سایت بهین‌یاب از بابت طرح رونق تولید برای دریافت تسهیلات بانکی ثبت‌نام کرده‌اند. ولی آنچه نگران‌کننده است، بسیاری از واحدهای تولیدی ما به علت بروکراسی آزاردهنده بانک‌ها از این تسهیلات استفاده نمی‌کنند. متأسفانه تعداد اندکی از واحدهای تولیدی توانسته‌اند از این تسهیلات بهره‌مند شوند.

در این جلسه به آقای بدری نماینده حوزه انتخابیه اردبیل در مجلس شورای اسلامی پیشنهاد دادم که پیگیر ایجاد شعبات بانک مرکزی در استان‌ها باشد تا بر مدیریت شعب بانک‌های استانی نظارت کنند. بسیاری از بانک‌ها بر اساس آیین‌نامه داخلی خود عمل کرده و از دستورالعمل واحدی تبعیت نمی‌کنند که باعث سردرگمی و آزار تولیدکنندگان می‌شود.

یکی از گلایه‌های پارلمان بخش خصوصی از بعضی نمایندگان استان به خاطر عدم حضورشان در جلسات شورای گفت‌وگوست. برگزاری جلسات شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی محصول قانون مستمر محیط کسب‌وکار‌ است که نمایندگان مجلس شورای اسلامی این قانون را تصویب کرده‌اند. انتظار فعالان بخش خصوصی حضور نمایندگان در این جلسات و دفاع از موضوعات مطرح‌شده برای بخش خصوصی است. بر اساس آمار و ارقام ثبت‌شده در سایت بهین‌یاب در بسیاری از شهرستان‌ها ثبت‌نام واحدهای تولیدی برای دریافت تسهیلات بانکی به تعداد انگشتان یک دست هم نمی‌رسد. این موضوع نشان‌دهنده عدم تمایل مدیران این واحدهای تولیدی برای ادامه فعالیت است که در واقع عطای تولید را بر لقایش ترجیح داده‌اند.

منابع انسانی ارزشمند و تأثیرگذار به‌ویژه وقتی بومی باشند نقش مهمی در توسعه دارند و در واقع سرمایه مهمی هستند که باید از آن‌ها مواظبت کرد. متأسفانه بسیاری از مدیران استانی ما در پیگیری و اجرای مصوبات کمیته تسهیل، شورای گفتگوی دولت و بخش‌خصوصی و کمیته حمایت قضایی نقش خوبی ایفا نمی‌کنند در این سه کمیته، اقتصاد نحیف و ضعیف استان ازنظر رونق تولید موردبررسی قرار می‌گیرد و مصوبات خوبی هم تصویب می‌شود ولی با عدم اجرای مصوبات توسط بعضی از مدیران باعث کندی توسعه استان شده و بخش خصوصی را دلسرد می‌کند. بااین‌حال جا دارد اینجا از حمایت دستگاه‌های امنیتی و بازرسی در تسهیل مشکلات بخش‌خصوصی قدردانی کنم که با حضورشان در جلسات و نظارتشان بهانه کم‌کاری را از مدیران کم‌کار گرفته‌اند.

بی‌مهری بعضی از مدیران با بخش خصوصی حدی ندارد. کاش در این دولت از جوانان ارزشمند استان که سرمایه اجتماعی هستند استفاده شود و برای آینده تربیت شوند تا در بهبود بسیاری از شاخص‌های اقتصادی استان کوشا شوند. استان ما در بسیاری از جهات به یک دیار فراموش‌شده تبدیل‌شده است. سردرگمی ما در انتخاب یک مدیر ارشد استانی مشتی نمونه از خروار است.

لینک کوتاه : https://www.iranhim.ir/?p=13325

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.