• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024
کل اخبار 7138اخبار امروز : 0
13

تولیدکنندگان به موضوع نشان‌سازی تجاری و کیفیت توجه بیشتری کنند

  • کد خبر : 11876
  • ۱۱ شهریور ۱۳۹۶ - ۱۲:۱۷
تولیدکنندگان به موضوع نشان‌سازی تجاری و کیفیت توجه بیشتری کنند

به گزارش بازنيوز به نقل از گسترش صمت؛خدمات فنی و مهندسی نشان از توانمندی شرکت‌های پیمانکاری دارد که بخشی از صادرات ایران را شامل می‌شود و می‌تواند بر رشد تاثیر بسزایی داشته باشد. مسئولان تجارت خارجی کشور بر ظرفیت‌های صادراتی خدمات فنی و مهندسی به عنوان صادرات با ارزش افزوده بالا تاکید می‌کنند.ارزش صادرات خدمات […]

به گزارش بازنيوز به نقل از گسترش صمت؛خدمات فنی و مهندسی نشان از توانمندی شرکت‌های پیمانکاری دارد که بخشی از صادرات ایران را شامل می‌شود و می‌تواند بر رشد تاثیر بسزایی داشته باشد. مسئولان تجارت خارجی کشور بر ظرفیت‌های صادراتی خدمات فنی و مهندسی به عنوان صادرات با ارزش افزوده بالا تاکید می‌کنند.ارزش صادرات خدمات فنی و مهندسی در ۵ ماه نخست سال ۱۳۹۲ حدود ۱/۴ میلیارد دلار بوده که بخش نیرو، راه و ساختمان بیشترین سهم را در میان بخش‌های مختلف فنی و مهندسی به خود اختصاص داده‌اند اما ارزش این مهم در سال گذشته به حدود ۵ میلیارد دلار رسيده است.
سيد عبدالوهاب سهل‌آبادی، رئیس خانه صنعت، معدن و تجارت ایران در اين زمينه به اهمیت سرمایه‌گذاری ایران در کشورهایی مثل سوریه اشاره و اظهار کرد: در سوریه باید بسیار قدرتمند و باسرعت عمل کنیم چون در طول این مدت بیشترین همکاری و همراهی را ما با سوریه داشته‌ایم. به قول خوسوریه‌ای‌ها، ما دیگر با هم همخون شده‌ایم بنابراین نباید این فرصت را از دست بدهیم.
سهل‌آبادی با تاکید بر اینکه در سوریه باید نهایت استفاده را بکنیم، گفت: وقتی چندی‌پیش به سوریه رفتم با وزیر صنایع، تجارت، اقتصاد و نخست‌وزیر این کشور جلسه گذاشتیم و با آنها مفصل درباره همکاری‌های دوجانبه گفت‌وگو کردیم. آنها اعلام کردند که در هر زمینه‌ای نخستین کشوری را که مورد توجه قرار می‌دهند ایران است بنابراین ما هم باید هشیار باشیم و به این مهم توجه کنیم. یکی از مباحثی که بین ما دو کشور وجود دارد نیاز به مواد اولیه است که برخی از کارخانجات طرف مقابل برای ترمیم و مرمت از آن بهره می‌برند. همچنین بحثی را با وزیر تجارت‌ اين كشورداشتیم درباره احیای فروشگاه‌های زنجیره‌ای استهلاکی که در کل کشور سوریه است. ما اگر بتوانیم تولیدات کشورمان را در این فروشگاه‌ها عرضه کنیم گام بزرگی برداشته‌ایم. رئیس خانه صنعت، معدن و تجارت ایران با اشاره به استقبال سوریه از خدمات فنی و مهندسی گفت: یکی از نیازهای واجب سوریه همین بحث است، این کشور به دلیل مشکلات زیرساختی که از قبل داشته است و بعد هم با جنگ دوچندان شد تشنه چنین مسائلی است. اتاق بازرگانی اصفهان و خانه صنعت و معدن ایران هم پیگری‌های زیادی دارند تا به این مهم توجه شود. قرار است در همین باره نشستی را مسئولان خط اعتباری بین ایران و سوریه در تهران داشته باشند.
وي ابراز امیدواری کرد: همکاری بخش دولتی و بخش خصوصی در سطح مناسب و خوبی باشد تا شرکت‌های خدمات دهنده فنی و مهندسی بتوانند نظرات ایده‌آل خود را اعلام کنند. امیدوارم بتوانیم با موفقیت این مقطع را بگذرانیم و مثل موقعیت‌هایی که قبلا به دست‌مان آمد آن را به راحتی از بین نبریم. سهل‌آبادی به اهمیت کیفیت تولید در داخل اشاره و اظهار کرد: امروز تولیدات ما از نظر کمی و کیفی قابل رقابت هستند ولي ما باید فرصت‌های صادراتی را بیشتر دنبال کنیم. بیش از ۳۰ درصد از تولیدات کشور ما مصرف داخل است و باید بازار خارجی را مهیا کنیم. خواهش می‌کنم تولیدکنندگان به موضوع نشان‌سازی تجاری و کیفیت توجه بیشتری کنند و با اتاق‌های بازرگانی و خانه صنعت و معدن ایران همکاری‌های لازم را داشته باشند تا بتوانیم از این فرصتی که در منطقه از جمله سوریه به وجود آمده استفاده کنیم. از طرفی دولت هم باید جوری عمل کند که ضمانتنامه‌ها را اعمال کند و مشکلی هم برای هموطنان پیش نیاید. چالش صدور خدمات فنی و مهندسی از طرف دیگر مربوط به همکاری نکردن بانک‌های خارجی با بانک‌های ایرانی برای پذیرش ضمانتنامه بانکی است. صدور ضمانتنامه بانکی یکی از مجوزها برای ورود به بازارهای صادراتی به شمار می‌رود.
محمدرضا انصاری، عضو هیات‌مدیره انجمن شرکت‌های خدمات فنی و مهندسی چندی‌پیش درباره اهمیت این مسئله گفت: تا پیش از تحریم‌ها ایران در ۵۶ کشور دنیا پروژه‌های فنی و مهندسی انجام می‌داد که به دلیل درج شدن صدور ضمانتنامه‌ها و پذیرش آن از سوی کشورهای خارجی این فعالیت به حداقل رسیده است. براساس محاسبات انجام شده، ظرفیت صادرات خدمات فنی و مهندسی برای ارزآوری در کشور دست‌کم ۲۵میلیارد دلار در سال است که امیدواریم به آن برسیم.با توجه به اهمیت کاهش وابستگی به نفت بها دادن به چنین مسئله‌ای و رشد آن می‌تواند در رونق تولید و اشتغال نقش داشته باشد. اما در بین کشورهایی که ایران به آنها چنین صادراتی دارد می‌توان از سوریه و عراق نام برد. اهمیت صادرات به این دو کشور به دلیل داشتن مشکلات زیرساختی و جنگ داخلی دوچندان است. به عبارتی، این کشورها تشنه خدمات‌رسانی و به عنوان بازار نوپایی شناخته می‌شوند و کشوری که این مهم را دریابد و به بازارهای آنها نگاه اقتصادی داشته باشد می‌تواند به سود بلندمدت برسد. به طور مثال، سوریه یکی از مقاصد اصلی بازار ساختمانی ۸ میلیارد دلاری برای صدور خدمات فنی و مهندسی در بخش مسکن و ساختمان است. از آنجاکه این کشور از جمله کشورهایی است که در طول مشکلات چندین ساله خود بیشترین همکاری و همراهی را از سوی ایران داشته است در نتیجه برای فعالیت شرکت‌های ایرانی می‌تواند فرصت مناسبی باشد. در این بین نقش تولیدکنندگان و شرکت‌های پیمانکاری به جهت بازارسازی، کلیدی است چرا که کشورهای دیگر هم رقیبان قدری هستند که به راحتی می‌توانند این بازار را به چنگ آورند.
مرتضی افقه، استاد دانشگاه درباره اهمیت صادرات خدمات فنی و مهندسی و ضعف ایران در این حوزه اظهار کرد: در یکی دو دهه گذشته تلاش‌هایی برای صادرات خدمات فنی و مهندسی شده که می‌توانسته موفقیت‌آمیز باشد اما این مهم هرگز عملیاتی نشده است. متاسفانه ما در جایگزینی کالاهای ساخته شده داخلی خیلی موفق نبوده‌ایم و نتوانسته‌ایم با وجود ظرفیت‌های آن بازاری در منطقه کسب کنیم. او سپس به دلایل این مسئله اشاره کرد و گفت: بخشی از ضعف ما به دلیل کیفیت خوب کالاهای دیگر بوده که نتوانسته‌ایم رقابت چندانی در منطقه داشته باشیم و بخشی هم به دلیل بروکراسی کند و از کار افتاده کشور است که باعث می‌شود فرصت‌های زیادی را از دست بدهیم. به طور مثال، بعد از فروپاشی شوروی این بازارها به شدت آماده بودند و ما می‌توانستیم به آنها ورود کنیم اما نتوانستیم از آن بهره ببریم. درحال‌حاضر هم عراق، سوریه و قطر از جمله فرصت‌های مناسبی هستند که می‌توانیم از آن استفاده کنیم. از آنجاکه ما رابطه خوبی با آنها داریم به راحتی می‌توانیم حجم مبادلات‌مان را با آنها گسترده کنیم. افقه با اشاره به موانع ورود ایران به بازارهای منطقه ادامه داد: ما شرکت‌های خوبی داریم که می‌توانند در منطقه فعال شوند اما نگران این هستم که موانع داخلی از جمله بروکراسی، نبود پویایی اداره‌های ذی‌ربط از وزارت خارجه گرفته تا گمرکات که باید تسهیل‌کننده ورود ما به این بازارها باشند، حل نشود. باید توجه کنیم بازارهای خارجی خیلی معطل نمی‌مانند و اگر ما نتوانیم به موقع نیازهای‌شان را تامین کنیم رقبای زیادی داریم که با شرایط خیلی بهتر می‌توانند این بازارها را سریع از دست ما بگیرند همان‌طور که بازارهای دیگر را خیلی سریع گرفتند. او در ادامه به عنوان راهکار خروج از بروکراسی و استفاده از این فرصت گفت: ساختار اداری بروکراسی با نیروهای منفعل و فاقد انگیزه نمی‌تواند خیلی پویایی لازم را برای رقابت با کشورهای رقیب برای ما ایجاد کند. دولت باید اتکای خود را از سازمان‌ها و اداره‌های سنتی بردارد و در ادامه یک نهاد یا سازمان ویژه در کشور مستقر شود. در این بین اتاق بازرگانی می‌تواند نقش خوبی داشته باشد به جای اینکه خود دولت با این همه مشکل ورود کند.

لینک کوتاه : https://www.iranhim.ir/?p=11876

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.