• امروز : پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 28 March - 2024
کل اخبار 7138اخبار امروز : 0
14

برگزاری مراسم روز صنعت در استان آذربایجان شرقی

  • کد خبر : 33541
  • ۱۴ آذر ۱۴۰۰ - ۹:۰۶
برگزاری مراسم روز صنعت در استان آذربایجان شرقی

    رئیس خانه صنعت، معدن و تجارت استان آذربایجان شرقی در ابتدای این مراسم ضمن خوشامدگویی به مهمانان و تبریک بیست و دومین سالروز نکوداشت روز صنعت و معدن، گزارشی از عملکرد خانه صنعت، معدن و تجارت استان آذربایجان شرقی ارائه نموده و عنوان کرد: در یک سال گذشته کارگروه تسهیل و رفع موانع […]

 

 

رئیس خانه صنعت، معدن و تجارت استان آذربایجان شرقی در ابتدای این مراسم ضمن خوشامدگویی به مهمانان و تبریک بیست و دومین سالروز نکوداشت روز صنعت و معدن، گزارشی از عملکرد خانه صنعت، معدن و تجارت استان آذربایجان شرقی ارائه نموده و عنوان کرد: در یک سال گذشته کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید استان به ریاست استاندار محترم با استناد به قانون رفع موانع تولید، با حضور اعضای کارگروه ۸۱ جلسه تشکیل داده است که از تعداد ۵۶ جلسه کارشناسی و ۲۵ جلسه روزانه بوده است. در این جلسات ۲۱۸ مورد بررسی قرار گرفته و ۳۰۲ مورد مصوبه به تصویب رسیده است.
محمد حسین باقری در خصوص موضوع مصوبات تصویب شده گفت: از این تعداد مصوبه ۱۶۱ مورد مربوط به تعیین تکلیف بدهی واحدهای تولیدی به بانک ها، ۲۳ مورد در خصوص امور مالیاتی، ۳ مورد محیط زیست، یک مورد تامین اجتماعی، ۱۸ مورد آب، برق و گاز و ۹۶ مورد در خصوص موضوعات متفرقه بوده است.
وی ادامه داد: ۱۴۸مصوبه توسط ارگان ها و سازمان های استان اجرا گردیده است که ۴۹ درصد مصوبات را تشکیل می دهد. ۴۱درصد مصوبات در حال اجرا بوده و ۳۱ مصوبه که معادل ۱۰ درصد مصوبات است تا امروز اجرا نشده است. همچنین بانک ها در یک سال گذشته به میزان ۴۱۲ میلیارد تومان تسهیلات رونق تولید به واحدهای تولیدی پرداخت کرده اند.
باقری مذاکرات شفاهی با دستگاههای اجرایی در خصوص حل و فصل مشکلات واحد های تولیدی، بازدید از واحدهای دارای مشکل استان، پیگیری مستمر پرونده های مطرح شده در کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید را بخشی از فعالیت های مستمر خانه صنعت، معدن و تجارت استان دانسته و اضافه کرد: در راستای رهنمودهای مقام معظم رهبری، همه باید به حمایت و پشتیبانی از تولید و رفع موانع آن بپردازیم تا از ظرفیت های استان آذربایجان شرقی در این عرصه به محو احسن استفاده شود.
وی در پایان عنوان کرد: جهت توسعه تجارت با کشور ترکیه، روز یکشنبه هفتم آذر، دفتر توسعه تجارت خانه صنعت، معدن و تجارت جمهوری اسلامی ایران، به مدیریت خانه صنعت و معدن استان آذربایجان شرقی در شهر استانبول افتتاح گردید.

 

 

 

سرپرست سازمان صمت استان آذربایجان شرقی در این مراسم به ارائه آماری از بخش صنعت و معدن این استان پرداخته و عنوان نمود: در استان آذربایجان شرقی نزدیک به ۴ هزار و ۸۰۰ واحد صنعتی وجود دارد که از این تعداد ۴۱۹۰ واحد با سرمایه گذاری بالغ بر ۲۵ هزار میلیارد تومان با اشتغال ۱۲۷ هزار و ۵۵۰ نفر در حال فعالیت می باشد. حوزه فعالیت این واحدها عمدتاً در صنایع غذایی، آشامیدنی، منسوجات، محصولات شیمیایی، چرم، کفش، فلزی، کانی غیر فلزی و … می باشد.
غلامعلی راستی اضافه کرد: در هشت ماهه اول امسال تعداد ۳۲۰ واحد صنعتی جدید به میزان سرمایه گذاری ۳۴۹۶ میلیارد تومان با ایجاد اشتغال برای ۴۹۰۲ نفر راه اندازی شد که رشد حدود ۴۳ درصدی سرمایه گذاری در مدت مشابه سال قبل را نشان می دهد.
وی افزود: در هشت ماهه سال جاری ۱۸۲۵ جواز تاسیس صادر شده است که از این تعداد ۱۶۶۱ فقره ایجابی و ۱۶۴ فقره توسعه ای بوده است. این تعداد مجوز رشد تقریبی ۳۵ درصدی نسبت به مدت مشابه سال گذشته را نشان می دهد.
راستی با اشاره به اینکه استان آذربایجان شرقی با داشتن بالغ بر ۸.۷ میلیارد تن ذخایر معدنی، رتبه نخست از را از این نظر در کشور دارد، خاطر نشان کرد: این مساله لزوم همکاری و سرمایه گذاری بیشتر بخش خصوصی در این عرصه را چندین برابر می کند.
وی ادامه داد: در استان آذربایجان شرقی ۷۳۸ معدن وجود دارد که متاسفانه بزرگترین معدن نفلین سینیت ما با بالغ بر پنج میلیارد تن ذخیره معدنی، مدت مدیدی فاقد پیمانکار بود. البته خوشبختانه در این خصوص قراردادی با قرارگاه خاتم الانبیا (ص) به امضا رسیده است و کار اجرایی این معدن شروع شده است. امیدواریم هر چه سریعتر به نتیجه رسیده و بتوانیم از این معدن استفاده بهینه را داشته باشیم.

 

 

معاون قضائی دادستان کل کشور در این مراسم با اشاره به توصیف رهبر معظم انقلاب، تولیدکنندگان و کارآفرینان را سربازان اقتصادی مدافعان نظام مقدس جمهوری اسلامی دانسته و گفت: ۸۰ درصد مشکلات تولید، اقتصاد و سرمایه گذاری ما در داخل کشور ریشه دارد. ما گرفتار خودتحریمی هستیم. رهبر معظم انقلاب بیش از یک دهه است که اجرای اقتصاد مقاومتی را گوشزد نموده اند اما متاسفانه ما نتوانسته ایم آن را محقق کنیم.
سعید عمرانی با اشاره به انتخاب شعار تولید، مانع زدایی ها و پشتیبانی برای امسال گفت: انتخاب این شعار نشان می دهد موانع زیادی در مسیر تولید وجود دارد و حمایت و پشتیبانی لازم از تولیدکنندگان نیز صورت نمی گیرد.
وی اضافه کرد: در قوه قضائیه هر جایی که امکان رفع موانع تولید و حمایت از تولید کننده باشد، رهنمودهای مقام معظم رهبری به عنوان حکم حکومتی بر قانون ارجحیت دارد.
عمرانی با اشاره به اینکه کشور ما ۷ درصد منابع جهان و یک درصد جمعیت آن را دارد پس نباید شرایط ما به گونه ای باشد که مردم در تهیه اقلام ضروری زندگی خود دچار مشکل باشد، خاطر نشان کرد: اقتصاد ما امروز به افرادی مانند سردار سلیمانی نیاز دارد.وضعیت امروز کشور به گونه ایست که تنها با تصمیمات جهادی، توسط بخش خصوصی و با حمایت و پشتیبانی دولت می تواند نجات یابد. بخش خصوصی به راحتی می تواند با ایجاد اشتغال فراوان، زمینه ریشه کنی بیکاری در جامعه را فراهم نماید.

 

 

معاون امور صنایع وزیر صمت با تشریح راهبردهای این وزراتخانه در دولت سیزدهم گفت: برنامه های ما در سه محور اصلی قرار دارد که محور اول رشد تولید است. خوشبختانه بخش صنعت کشور تنها بخشی بوده است که در سال ۱۳۹۹ بر اساس گزارش مرکز آمار ایران ۵٫۵ و براساس گزارش بانک مرکزی ۶٫۱ رشد داشته است. ۲۵ رشته فعالیت در حوزه صنعت کشور وجود دارد که به صورت ماهیانه توسط وزارت صمت پایش می شود. از این تعداد ۱۵ رشته فعالیت دارای رشد مثبت بوده اند. بخش لوازم خانگی در سه سال اخیر شد بسیار خوبی در زمینه طراحی، میزان تولید و تنوع محصول داشته ایم. در هفت ماه نخست سال جاری نیز این بخش شاهد یک رشد ۸ درصدی بوده است.
صادق نیارکی برنامه های وزارت صمت برای رشد تولید را در دو بخش اصلی تشریح نموده و عنوان کرد: بخش اول راه اندازی واحدهای راکد و طرح های نیمه تمام با پیشرفت ۸۰ درصد می باشد. بخش دوم نیز به ظرفیت رساندن واحدهای نیمه فعال و واحدهایی است که با ظرفیت پایین در حال فعالیت هستند. به زودی دستورالعمل عرضه کالاهای منبع پایه که در حال تکمیل شدن است و این مساله با ایجاد تغییرات در زمینه دسترسی واحدهای تولیدی به مواد اولیه، زمینه افزایش تولید را فراهم می کند.
وی ادامه داد: محور دوم برنامه های این وزراتخانه رشد صادرات غیرنفتی است. در این بخش در هفت ماه ابتدای سال جاری از لحاظ وزنی رشد ۱۵ درصدی و ار نظر ارزشی یک رشد ۴۸ درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل را تجربه کرده ایم. در این مدت بالغ بر ۲۷ میلیارد دلار صادرات غبر نفتی داشته ایم و با اقداماتی که در راستای حذف موانع صادرات خواهیم داشت تلاش می کنیم این میزان افزایش یابد.
نیارکی محور سوم برنامه های این وزارتخانه را کاهش وابستگی و افزایش عمق ساخت داخل اعلام نموده و افزود: وزارت صمت از سال ۱۳۹۸ پروژه ای با عنوان نهضت ساخت داخل را دنبال می کند که در آن سهم هر استان مشخص شده است. خوشبختانه در ۷ ماه ابتدای سال جاری حدود دو میلیارد دلار از برنامه های این پروژه در زمینه جایگزینی واردات و افزایش عمق ساخت داخل از محل تولید داخلی محقق شده است که سهم استان آذربایجان شرقی از میزان، ۸۰ میلیون دلار بوده است.
وی با اشاره به اجرای طرح آمایش سرزمین در بخش صنعت، معدن و تجارت، گفت: بر اساس افق ۱۴۰۴ و سهمیه بخش صنعت، معدن و تجارت در حوزه اشتغال، وضعیت تمام شهرستان ها در این بخش با دریافت نظرات خبرگان، نخبگان، تشکل ها، انجمن ها و مسئولین مشخص شده است. تا ماه آینده طرح آمایش سرزمین برای ۴۵۰ شهرستان کشور در بخش صنعت، معدن و تجارت نهایی شده و مشخص می شود که کدام شهر در چه بخش های دارای مزیت بوده و چه میزان باید در آن سرمایه گذاری کرد. این طرح آمایش به همه فعالین اقتصادی نیز اعلام شده و فعالیت‌های دولت و وزارت صمت نیز به این سمت حرکت خواهد کرد.

 

 

 

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تبریز در این مراسم با اشاره به اینکه آذربایجان شرقی در ۷ ماه گذشته ۵۴ درصد نسبت به مشابه سال قبل رشد داشته است، گفت: این رشد نتیجه زحمات کارآفرینان و تولیدکنندگان این استان است. خوشبختانه بازارهای صادراتی به محصولات ساخت تبریز اعتماد و اطمینان پیدا کرده اند.
یونس ژائله عدم حرکت مستمر رو به جلو در بخش صنعت را یکی از دغدغه های همیشگی فعالان این حوزه دانسته و اضافه کرد: یکی از علل ناکامی ما در حرکت مستمر بخش صنعت، موضوع تامین مالی واحدهای تولیدی می باشد. متاسفانه منابع بانکی که در استان آذربایجان شرقی جمع آوری می‌شود، خصوصا در بانک های خصوصی، در استان‌های دیگر صرف می شود. باید بدانیم که بخش خصوصی و دولتی در یک سنگر مشغول فعالیت هستیم و نباید اجازه بدهیم فاصله ای بین این دو بخش ایجاد شود.
وی ادامه داد: من از همه مسئولین عالی رتبه استان خواهشمندم نسبت به رفتار خود در خصوص واحدهای تولیدی تجدیدنظر کنند تا باعث فرار سرمایه گذار و کارآفرین از استان آذربایجان شرقی نشوند. مطالبه ما از بخش دولتی این است که به صورت جدی از بخش خصوصی حمایت کند. متاسفانه شرایط به گونه ایست که در سال رفع موانع تولیدو پشتیبانی ها برخی نه تنها برای تولید مانع می سازید بلکه باعث می شوند، تولیدکننده عطای کارآفرینی را به لقایش ببخشد.
او افزود: تولیدکنندگان سربازان اقتصادی هستند و بخش دولتی و خصوصی در یک جبهه در برابر یک جنگ اقتصادی قرار گرفته اند. تصمیمات عجولانه و حرکت های بدون برنامه ریزی می تواند به همه ما آسیب بزند.
ژائله ضمن اشاره به اینکه هر قسمتی که به بخش خصوصی واگذار شد، رشد و توسعه پیدا نموده و موفق عمل کرد، خاطر نشان کرد: شرایط اشتغال در استان آذربایجان شرقی به گونه ای مساعد است که به زودی باید از استان‌های دیگر نیروی کار جذب کنیم.
وی تحریم های داخلی را عامل اصلی توقف تولید دانسته و گفت: برخی دستورالعمل‌ها که در وزارت صمت صادر می‌شود اثرات سوء وسیعی در سایر نقاط کشور دارد و برای توسعه و آغاز به کار واحدهای تولیدی جدید، موانعی جدی ایجاد می کند. ارگان های نظارتی نیز توان حرکت چابک و موثر را از بخش های دولتی گرفته اند. مدیر برای پیشگیری از دردسرهای روبرو شدن با بخش های نظارتی از تنفیذ برخی طرح های تولیدی و توسعه ای خودداری می کند.
او ادامه داد: تولیدکنندگان وظیفه ایجاد ثروت و اشتغالزایی را بر عهده دارند و به اختلافات گروه های سیاسی در داخل کشور کاری ندارند. اگر بخش خصوصی و دولتی مانند بال های پرنده در کنار هم باشند و اختلافات را کنار بگذارند می توانند با قدرت در این جنگ اقتصادی پیروز شوند.

 

 

 

استاندار آذربایجان شرقی در این مراسم گفت: رهبر معظم انقلاب مدتهاست در حوزه تولید، صنعت و اقتصاد راهبردهای کلان را مطرح نموده اند و این راهبردها به اسناد بالادستی تبدیل شده و به بخش های مختلف اجرایی کشور ابلاغ شده است. وقتی مشکلات و موانع مشخص شده است و شاخص ها عیان شده است، باید یک مجموعه چابک که فرآیندها را می شناسد، به اصلاح آن ها پرداخته و به جنگ موانع و مشکلات برود.در دولت آیت الله رئیسی این همت و عزم وجود دارد به صورت عملی اقدام نموده و موانع را از مسیر تولید کنار ببرد.
عابدین خریم افزود: اگر می‌خواهیم شعار امسال محقق شود باید کمر همت ببندیم و برای ارتقاء وضعیت تولید در استان آذربایجان شرقی تلاش کنیم. ما از نظر ذخایر معدنی رتبه اول را در کشور داریم اما از لحاظ ارزش افزوده صنعت در بخش اشتغال رتبه ما بیشتر از ده می باشد. در حالیکه بیش از ۱۲۰ هزار نیروی کار در حال اشتغال داریم اما در مقایسه با میانگین کشوری رتبه ما بالاتر از ده است.ماشین آلات ما در بخش صنعت فرسوده شده است و باید تغییراتی اساسی در این بخش ایجاد کنیم. راهکارهای اساسی ما برای حل این مشکل شرکت های دانش بنیان هستند که می‌توانند حلقه واسط بین صنعت و دانشگاه باشد.
وی ادامه داد: من از مدیران صنعتی خواهشمندم که از توجه به مراکز رشد و پارک های علم و فناوری غافل نشوند. نیروی های جوان و تحصیل کرده کشور می‌توانند به عنوان یک مزیت اصلی برای پیش برندگی و پیشرانی در حوزه صنعت و معدن محسوب شوند.
خرم با اشاره به اینکه باید سعی کنیم درآمد سرانه را در کشور افزایش دهیم، خاطر نشان کرد: افزایش اشتغال را به عنوان یک راهبرد اساسی کشور می تواند رشد اقتصادی را به دنبال داشته باشد. دولت با تمرکز بر رشد اقتصادی، اشتغالزایی و به کارگیری نیروهای نخبه و متخصص می تواند یک حرکت رو به جلو در حوزه صنعت و معدن ایجاد نماید.
وی افزود: ما در استان آذربایجان شرقی با سه کمشور همسایه هستیم و با همدلی، همراهی و هم افزایی در کنار داشتن نگاهی فراملی می توانیم در اقتصاد کشورهای همسایه خصوصا منطقه قفقاز جنوبی نقش موثری ایفا کنیم.
او ضمن اشاره به اینکه همه ادارات و سازمان‌ها باید در خدمت تولید، صنعت و معدن باشند، تصریح کرد: همه مسئولین مسئولیت رفع موانع و تسهیل در ایجاد فضای کسب و کار را دارند. کسانی که بر سر راه تولید ایجاد مانع می کنند باید از سیستم اداری و مسئولیت کنار بروند.
خرم در پایان در خصوص همکاری قوه مققنه و قضاییه در رفع موانع تولید گفت: من اطمینان دارم مقامات قضایی کشور نیز اراده کاملی برای رفع موانع تولید دارند. از سوی دیگر استان آذربایجان شرقی با ۱۹ نماینده بیشترین تعداد نماینده بعد از تهران در مجلس را داراست. اگر مسایل و مشکلات به خوبی به نمایندگان منعکس شود آنها با تلاش و کوشش مشکلات قانونی که مانعی بر سر راه تولید هست راه رفع می نمایند.

 

 

نایب رئیس کمیسیون برنامه و بودجه و نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو در مجلس شورای اسلامی در این مراسم گفت: رهبر معظم انقلاب شعار رفع موانع تولید و پشتیبانی از آن را برای امسال برگزیدند و این نشان می دهد، چکیده همه ما گزارشات ایشان را به این نتیجه رسانده است که شعار رفع موانع تولید را انتخاب نمایند. این نشان می دهد که موانعی در مسیر تولید وجود دارد که باید رفع شود. مخاطبین این شعار مردم و تولیدکنندگان نیستند. بلکه مخاطبان مقام معظم رهبری در انتخاب این شعار، مجلس، دولت و قوه قضاییه هستند که باید با رفع موانع تولید، زنجیرهایی که بر پای تولید بسته شده است را بگشایند تا بتواند به سوی جلو حرکت نماید.
سیدمحمدرضا میرتاج الدینی با اشاره به برخی از موانع تولید گفت: یکی از موانع تولید، بخشنامه های متعدد، متناقض و با توجه به شرایط کوتاه مدت است که از سوی برخی دستگاه‌های ستادی و وزارتخانه‌ها صادر می شود. تنها بانک مرکزی در سال گذشته ۷۰ بخشنامه به گمرک ارسال نموده است و این باعث شده تا میلیون ها کالا در گمرکات انباشته شود. در حالیکه دام مولد ما به کشتارگاه می بردند، نهاده های دامی در گمرکات انباشته شده بود.
وی ادامه داد: مانع دوم خود گمرکات هستند که با تصمیمات غلط ماشین آلات تولیدی را که می تواند برای عده زیادی اشتغال ایجاد کند، برای مدت طولانی به بهانه های مختلف در گمرک متوقف می کنند. این یک خودتحریمی بزرگ است.
میرتاج الدینی در پایان تصمیمات غلط و حکم های نادرست تعزیرات را یکی دیگر از موانع تولید دانسته و افزود: افرادی که در تعزیرات هستند متاسفانه قاضی نیستند و بر اساس علم، دانش و عدالت حکم صادر نمی کنند. نباید به دلیل مشکلات کوچک برای تولید کنند مانع ایجاد نمود. ما در هر شرایطی از تولید و تولید کننده حمایت خواهیم کرد چرا که این دستور مقام معظم رهبری است.

 

 

بصری کابل رئیس روابط بین الملل اتاق بازرگانی دنیزلی ترکیه که به همراه رایزن تجاری کنسولگری ترکیه در تبریز در این مراسم شرکت کرده بود، ضمن تبریک بیست و دومین سالروز بزرگداشت صنعت، معدن و تجارت، گفت: افتتاح دفتر توسعه تجارت خانه صنعت ،معدن و تجارت ایران در ترکیه به مدیریت خانه صنعت معدن و تجارت استان آذربایجان شرقی در استانبول می تواند زمینه سرمایه گذاری متقابل در ایران و جمهوری ترکیه را فراهم نموده و باعث حفظ و استحکام پیوند برادری و دوستی بین ایران و ترکیه شود.

لینک کوتاه : https://www.iranhim.ir/?p=33541

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.