• امروز : چهارشنبه - ۵ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Wednesday - 24 April - 2024
کل اخبار 7174اخبار امروز : 0
15

برق رگ حیات صنعت است

  • کد خبر : 38726
  • ۲۱ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۳:۵۰
برق رگ حیات صنعت است
رئیس خانه صنعت، معدن و تجارت یزد گفت: برق رگ حیات صنعت است و تولید صنعتی بدون انرژی ممکن نیست. تابستان برق و زمستان گاز صنعت قطع می‌شود. عزمی هم برای رفع این مانع بزرگ تولید نمی‌بینیم.

سیدعلی‌اکبر کلانتر در شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی با حضور عمرانی، معاون دادستان کشور؛ دهشیری، رئیس کل دادگستری یزد؛ حدادزاده، دادستان و فاطمی، استاندار یزد بیان کرد: متاسفانه در سال تولید و اشتغالزایی از زمین و زمان مانع بر سر تولیدکننده می‌بارد؛ حذف بخشودگی‌های گمرکی ماشین‌آلات در حالی که اندک دریچه‌هایی برای نوسازی و ارتقای فناوری خطوط تولید صنعت و معدن باز شده، افزایش ۲۰۰ تا ۳۰۰ درصدی حقوق گمرکی، همچنین دستور قطع برق ۷ هفته‌ای برخی صنایع استان از این موانع هستند.

رئیس خانه صنعت، معدن و تجارت یزد در نشست شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی گفت: استان یزد یک استان صنعتی و معدنی است و ۴۸ درصد اشتغال، سهم عمده صادرات، GDP، درآمد و مالیات استان را صنعت برعهده دارد که عمده آن هم توسط ۲ رسته مهم صنایع فولاد، کاشی و سرامیک تامین می‌شود و حالا دولت دستور داده ۷ هفته تولید تعطیل، یعنی که ۱۵ درصد درآمد صنایع عمده استان از دست برود.
به‌گزارش خبرنگار از یزد، وی افزود: برق، رگ حیات صنعت است و تولید صنعتی بدون انرژی ممکن نیست. تابستان برق و زمستان گاز صنعت قطع می‌شود. عزمی هم برای رفع این مانع بزرگ تولید نمی‌بینیم. کند هستیم یا بی‌برنامه؟ بعد از بحران سال گذشته کدام برنامه با مشارکت نخبگان و خبرگان صنعت برای بالانس تولید و مصرف انرژی صنعت تدوین شده؟ حداقل خانه صنعت و معدن اطلاعی ندارد.


گویا یک سال خواب بودیم


کلانتر با بیان اینکه مصرف برق صنعت فصلی نیست، گفت: در تمام ماه‌های سال مصرف برق صنعت کمابیش ثابت است، بنابراین کمبودی که در پیک و اوج گرمای تابستان ایجاد می‌شود، مربوط به صنعت نیست، بلکه مربوط به وسایل سرمایشی بخش‌های تجاری، اداری، خانگی و عمومی است.

وی گفت: سال گذشته در همین ایام وزارت نیرو گزارشی منتشر کرد که نشان می‌داد ۱۷۹۲۵ مگاوات ظرفیت نیروگاه‌های در حال احداث به‌خاطر تامین مالی نشدن از طریق فاینانس و سرمایه‌گذاری خارجی به‌دلیل تحریم متوقف مانده و حالا به‌سبب ۱۱۰۰۰ کسری در پیک مصرف، بار جبرانی را روی سر صنعت گذاشتند. کلانتر بااشاره به مشکلات برق صنعت در سال گذشته افزود: سال گذشته کمبود برق صنعت در پیک ۳۰۰۰ مگاوات و امسال ۴۰۰۰ الی ۶۰۰۰ مگاوات اعلام شده است. اگر این بیانگر کم‌کاری و بی‌برنامگی نیست، پس چیست؟

وی بااشاره به اینکه آیا از تجربیات سال گذشته درس گرفتیم؟ چرا برنامه برای رفع این مشکل نداریم؟ گفت: وقتی کمبود داریم یا باید تولید را اضافه کنیم یا کمتر مصرف کنیم. چرا عرضه و تقاضا را بالانس نکردیم؟ اگر نمی‌توانیم عرضه را به‌سرعت بالا ببریم و تاسیس نیروگاه‌های جدید زمانبر و طولانی است، حداقل مصرف را افزایش نمی‌دادیم. چرا برای ایجاد صنایع پرمصرف مجوز دادیم؟ چرا اجازه استفاده از اسپلیت و وسایل سرمایشی غیراستاندارد را دادیم که حالا در سال تولید و اشتغال مجبور شویم رگ حیات تولید را ببریم؟

مصرف صنایع در استان‌ها شفاف اعلام شود


کلانتر تصریح کرد: عادلانه نیست استانی که کمتر از ۳ درصد مصرف برق کشور را دارد، مجبور کنید ۸ درصد کسری پیک مصرف را برعهده بگیرد.

وی گفت: در حق یزد بی‌انصافی و تبعیض شده و انتظار داریم کاهش مصرف صنایع در استان‌های کشور شفاف اعلام شود و اجرای آن هم به‌طوردائم و لحظه‌ای توسط دیسپاچینگ ملی اعلام و مرجعی بر صحت آن نظارت کند و گزارش‌های آن در اختیار تشکل‌های صنعتی قرار گیرد.
کلانتر بااشاره به اینکه میزان مصرف برق استان یزد نزدیک به ۲۰۰۰ مگاوات یعنی ۳ درصد از کل کشور است، افزود: میزان تولید برق در استان بیش از ۲۱۰۰ مگاوات است و سهم کاهش مصرف برق در پیک بار برای استان یزد نزدیک به ۹۰۰ مگاوات، یعنی ۴۵ درصد تعیین شده است، در صورتی که برای کل کشور در پیک مصرف ۱۱۰۰۰ مگاوات از ۶۹۰۰۰ مگاوات یعنی ۱۶ درصد کسری وجود دارد.

کلانتر خاطرنشان کرد: به‌طورمسلم انتظار ما این نیست که برق خانه‌ها، بیمارستان‌ها و ادارات را قطع کنید. سخن این است که رشته کار و مدیریت تولید و مصرف برق در دست دولت است. حرف ما این است که درست مدیریت نشده که این حجم تجهیزات سرمایشی غیراستاندارد و پرمصرف وارد کشور شده؟ چه کسی مجوز داده؟ کدام دستگاه نظارت نکرده؟ سازمان نظام مهندسی کجای این خطای بزرگ است؟ موسسه استاندارد، گمرک و سازمان‌های نظارتی چرا وظایف‌شان را درست انجام ندادند؟


سهل‌انگاری در صدور مجوز


وی با اعلام اینکه وزارت صنعت، معدن و تجارت در صدور مجوز ایجاد صنعت‌های پرمصرف سهل‌انگاری کرد، گفت: وزارتی که متولی صنعت است و اشتباه کرده، خیلی راحت دستور تعطیلی ۷ هفته‌ای تولید را می‌دهد؟ آیا وقتی شرکت تعطیل است، حقوق کارگر را دولت می‌دهد؟ آیا بانک‌ها سود تسهیلات را می‌بخشند؟ تعهدات غیرقابل‌اجرای ما در قراردادهای فروش و به‌ویژه صادرات و بی‌اعتمادی ایجادشده را چه کسی برعهده می‌گیرد؟ وی گفت: ما قانون اصلاح الگوی مصرف در صنعت مصوب سال ۱۳۸۸ برای دیماند بیش از یک مگاوات را داریم که موظف به ایجاد سیستم مدیریت انرژی شده‌ایم. پیشنهاد می‌شود حداقل ۵ تا ۸ درصد کاهش مصرف انرژی ایجاد شود. کلانتر با پرسش اینکه چه کسی مسئول پیگیری این موارد هست؟ افزود: یادمان باشد ما ۵ تا ۸ درصد در پیک باید کاهش بدهیم که با اجرای سیستم انرژی سیوینگ حاصل می‌شود.


 آموزش برای صرفه‌جویی


وی با اعلام اینکه پیشنهاد مشخص خانه صنعت در میان‌مدت تشکیل کمیته‌ای برای آموزش و نظارت بر مدیریت مصرف متشکل از دستگاه‌های دولتی مرتبط نظیر برق و گاز، استاندارد، صنعت، معدن و تجارت و بخش خصوصی است، گفت: آمادگی دپارتمان انرژی کمیسیون مشاورین خانه صنعت را برای همفکری و همکاری، برگزاری کارگاه‌های آموزشی و ارائه مطالعات بسیارخوب انجام‌شده این دپارتمان اعلام می‌کنیم.
کلانتر تصریح کرد: اتلاف انرژی چه در بخش تولید، چه انتقال و چه مصرف ارتباط تنگاتنگ با فناوری دارد.

وی در ادامه به مطلب مهم دیگری اشاره کرد و توضیح داد: هم اتلاف انرژی چه در بخش تولید، چه انتقال و چه مصرف است که با فناوری رابطه دارد و باید برای نوسازی و بهسازی صنعت که سال‌ها است به دلایل مختلف انجام نشده فکر شود.


گلایه صنعتگران


وی افزود: گله‌های زیادی هم توسط صنعتگران استان به ما منتقل شده که به‌نظرم آقای استاندار یک تیمی را برای شنیدن حرف صنعتگران استان تعیین کنند. برای مثال از عده‌ای تحت‌عنوان سرمایه‌گذاری برای تامین برق میلیاردها تومان پول گرفتند، آیا باید باز هم برق‌شان قطع شود؟ یا تعدادی از شرکت‌های فولادی تامین‌کننده مواد اولیه یا مواد موثر بر تولید؟ تعداد زیادی از شرکت‌های دیگر غیرفولادی هستند و تعطیلی اینها روی خیلی از شرکت‌های دیگر تاثیر می‌گذارد؛ باید برای آنها هم راهکاری اندیشه می‌کردند.

رئیس خانه صنعت، معدن و تجارت یزد با اعلام اینکه نوع صنعت استان یزد خاص است، افزود: اشتغال و GDP صنایع اصلی استان خاص است و تعمیم تصمیمات عمومی به یزد اجحاف است.

وی افزود: فولاد، سرامیک، کاغذ و ۲۶ شهرک که تعداد زیادی از صنایع خوب و پاک استان را در خود جا داده چرا باید آسیب ببینند. انتظار این بود که با بخشی که بیشترین تاثیر را از قطع برق می‌گیرد، مشورت می‌شد.

لینک کوتاه : https://www.iranhim.ir/?p=38726

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.