• امروز : پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 28 March - 2024
کل اخبار 7138اخبار امروز : 1
14

برای افزایش سهم خود از کیک اقتصاد جهان باید تلاش کنیم

  • کد خبر : 11604
  • ۰۴ شهریور ۱۳۹۶ - ۱۰:۰۸
برای افزایش سهم خود از کیک اقتصاد جهان باید تلاش کنیم

آرمان خالقی، عضو هیات‌مدیره خانه صنعت، معدن و تجارت ایران در گفت‌وگو با خبرنگار روزنامه جهان صنعت درخصوص صحبت‌های شریعتمداری در صحن علنی مجلس گفت: در سخنان جناب شریعتمداری چند آیتم مهم وجود داشت که باید به آن توجه داشت. ایران به نسبت جمعیتی که در دنیا دارد، حدود یک درصد جمعیت جهان را به […]

آرمان خالقی، عضو هیات‌مدیره خانه صنعت، معدن و تجارت ایران در گفت‌وگو با خبرنگار روزنامه جهان صنعت درخصوص صحبت‌های شریعتمداری در صحن علنی مجلس گفت: در سخنان جناب شریعتمداری چند آیتم مهم وجود داشت که باید به آن توجه داشت.

ایران به نسبت جمعیتی که در دنیا دارد، حدود یک درصد جمعیت جهان را به خود اختصاص داده است. زمانی که سخن از حجم اقتصاد به میان می‌آید ما خود را جزو ۲۰ اقتصاد اول دنیا مطرح می‌کنیم اما بهره‌وری، کارایی، تولید ناخالص ملی و… حتی یک درصد تولید ناخالص دنیا را هم نداریم و شاید این رقم ۲/۰ یا ۱/۰ درصد باشد که در این زمینه بسیار عقب هستیم.

وی افزود: در دنیای امروز بازار اقتصاد جهان، بازار رقابت است. رقابتی فشرده در جهان حاکم است. هر کسی برای افزایش سهم کیک خود از اقتصاد جهان تلاش می‌کند.

خالقی گفت: جهان تلاش می‌کند بهره بیشتری از اقتصاد را داشته باشد اما اقتصاد ایران به خاطر سال‌های تحریم که بسیار درونگرا شد، عقب افتاد.

دبیر انجمن صنفی تولیدکنندگان لوازم خانگی ایران با اشاره به اینکه تنظیمات روابط اقتصادی ما تنها به این شکل بود که ما مایحتاج خود را تامین کنیم‌، افزود: امکان رقابت و فروش ما کاهش پیدا کرد و اقتصادمان شکلی را که هم‌اکنون دارد، به خود گرفت.

وی ادامه داد: باید کیفیت و قیمت محصول و تولید داخلی رقابتی شود. قیمت‌ها کاهش پیدا کند و قابل رقابت با رقبا و بازار جهان شود.

اما شواهد امر نشان می‌دهد که شرایط تولید ما این‌گونه نیست و باید به طور جدی کاری برای آن انجام داد.

پیوستن به WTO با کمترین هزینه و آسیب

خالقی گفت: حتی اگر محصول باکیفیت و با قیمت پایین هم تولید کنیم ولی مناسبات بین‌المللی نداشته باشیم و مانند سایر کشورهای دنیا عضو سازمان WTO یا تجارت جهانی نباشیم، نمی‌توانیم با این کشورها رقابت کنیم.

وی گفت: تعرفه بازرگانی کشورهایی مثل ترکیه یا عربستان قابل مقایسه با ما نیست. کالاهای ما عرضه می‌شود ولی با تعرفه آنها یکسان نیست که در این زمینه دچار مشکل هستیم.

قائم مقام رییس خانه صنعت، معدن و تجارت ایران با ذکر این نکته که باید زمینه الحاق ایران در آینده نزدیک به WTO با کمترین هزینه و میزان آسیب فراهم شود، خاطرنشان کرد: پیوستن به سازمان تجارت جهانی به موضوع رقابتی شدن ما کمک می‌کند.

وی تصریح کرد: باید قوانین ما حامی بخش‌خصوصی باشد. باید زمینه جذب سرمایه‌گذاری بین‌المللی و داخلی برای بخش‌خصوصی فراهم شود و زیرساخت‌ها آماده شود.

بهبود فضا و محیط کسب‌وکار پروژه‌ای است که باید انجام شود و این موضوع در دستور کار دولت قرار گیرد. مباحث نظام اداری و بوروکراسی آن از سوی دولت بازبینی شود و بهترین وجه از شرایط کسب‌وکار برای افزایش درآمد و جذب سرمایه‌گذار فراهم شود.

به گفته خالقی، این مساله موجب تولید انبوه و باکیفیت و کاهش قیمت خواهد شد.

وی با اشاره به سخنان شریعتمداری در مجلس درخصوص بخش معدن خاطرنشان کرد: آقای شریعتمداری بحث معدن را مورد تاکید قرار داد و به عنوان پتانسیل مغفول اقتصاد جزء مواردی که به آن باید توجه ویژه شود، یاد کردند.

خالقی افزود: بخش معدن نیاز به توسعه جدی دارد و باید جزو مواردی باشد که به طور خاص سرمایه‌گذاری در آن انجام شود.

وی گفت: ایشان در بخش دیگری از سخنان خود روی نرخ سود بانکی و اینکه باید کاهش پیدا کند، تاکید داشت که این مساله جزو نکات مهمی است که صنعتگران روی آن اتفاق‌نظر دارند.

خالقی ادامه داد: موضوع دیگری که شریعتمداری روی آن تاکید داشت، استراتژی توسعه صنعتی بود. انتظار داریم دولتی که سر کار می‌آید، به این استراتژی و تدوین و تصویبش پایبند باشد و تنها آن را توصیه‌نامه‌ای به دولت بعد نداند

لینک کوتاه : https://www.iranhim.ir/?p=11604

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.