• امروز : پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 28 March - 2024
کل اخبار 7138اخبار امروز : 1
6

اقدام بعدی مجلس و دولت پس از رد مصوبه ساماندهی صنعت خودرو چه خواهد بود؟

  • کد خبر : 33353
  • ۱۷ مهر ۱۴۰۰ - ۹:۴۷
اقدام بعدی مجلس و دولت پس از رد مصوبه ساماندهی صنعت خودرو چه خواهد بود؟

به گزارش خبرخودرو، عضو هیات مدیره خانه صنعت، معدن و تجارت ایران در خصوص اقدام بعدی مجلس پس از رد مصوبه ساماندهی صنعت خودرو از سوی شورای نگهبان و رویکرد دولت در برابر آزادسازی واردات توضیحاتی مطرح کرد. آرمان خالقی در گفتگو با خبرخودرو در خصوص ابهامات وارد بر مصوبه ساماندهی صنعت خودرو از سوی […]

به گزارش خبرخودرو، عضو هیات مدیره خانه صنعت، معدن و تجارت ایران در خصوص اقدام بعدی مجلس پس از رد مصوبه ساماندهی صنعت خودرو از سوی شورای نگهبان و رویکرد دولت در برابر آزادسازی واردات توضیحاتی مطرح کرد.

آرمان خالقی در گفتگو با خبرخودرو در خصوص ابهامات وارد بر مصوبه ساماندهی صنعت خودرو از سوی شورای نگهبان مبنی بر عدم شفافیت نحوه واردات بدون انتقال ارز و بخشی از این مصوبه که تصویب مقررات مربوطه را به وزارت صمت واگذار نموده است، اظهار داشت: تشخیص مطابقت یا مخالفت مصوبات مجلس با قانون و شرع از وظایف شورای نگهبان است و در مصوبه مذکور نیز اگر ابهامی در نحوه تامین ارز و در ارتباط با قوانین جاری کشور از جمله قانون بودجه وجود داشته باشد، مجلس می‌بایست نسبت به رفع این ابهامات اقدام نماید.

وی افزود: به نظر می‌رسد، اراده مجلس بر رفع این ابهامات باشد و بر همین اساس این مصوبه به منظور رفع ابهامات به مجلس عودت داده خواهد شد. و اگر این مصوبه ایراد قانونی داشته باشد، مجلس می‌بایست ایراد مذکور را مرتفع نماید.

عضو هیات مدیره خانه صنعت، معدن و تجارت ایران گفت: می‌بایست این موضوع که محل تامین ارز از کدام منظر دارای ابهام است، روشن شود و حذف برخی قیود نیز به رفع ابهامات کمک خواهد کرد.

خااقی بیان کرد: بر اساس این مصوبه، امکان واردات برای هر شخص حقیقی و حقوقی از محل ارزهای شخصی (با منشاء خارجی) ناشی از صادرات قطعه و خودرو و بدون دخالت دولت مقرر شده که عدم شفافیت در نحوه تامین ارز مورد ایراد و نگرانی شورای نگهبان قرار گرفته و می‌بایست رفع ابهام گردد.

وی ادامه داد: تامین ارز و محل مصرف ارز صادراتی از مهم‌ترین موضوعات مندرج در این مصوبه را شامل می‌شود زیرا بر اساس این مصوبه، امکان صادرات هر کالایی و به ازای آن، واردات خودرو ممکن خواهد شد و همین موضوع، هدفمندی واردات و بحث حمایت از تولید داخل را خدشه‌دار می‌سازد که البته این ابهامات قابل رفع خواهد بود.

عضو هیات مدیره خانه صنعت، معدن و تجارت ایران تصریح کرد: به دنبال رفع ابهامات از سوی کمیسیون صنایع مجلس و همچنان عدم تامین نظر شورای نگهبان و ابرام مجلس بر نظر خود، امکان ارجاع موضوع به مجمع تشخیص مصلحت از سوی مجلس به منظور رفع اختلاف وجود دارد، هر چند بر اساس گمانه‌زنی‌ها ممکن است، مجمع تشخیص چندان با واردات خودرو به گستردگی مندرج در مصوبه ساماندهی موافق نباشد.

خالقی تاکید کرد: وزارت صمت می‌بایست یک برنامه مشخص برای صنعت خودروی کشور ارائه دهد، زیرا آزادسازی واردات بدون آمادگی خودروسازان داخلی، یک شوک قیمتی را بر بازار وارد خواهد کرد. البته به اعتقاد بنده، خودروسازان داخلی چندان در جریان واردات خودرو تاثیرگذار نخواهند بود.

وی گفت: اکنون مشکل فعلی صنعت خودروی کشور، مابه‌التفاوت فاحش قیمت کارخانه و بازار است و واردات موجب نزدیک شدن قیمت بازار به قیمت کارخانه و کاهش تقاضای خودروهای داخلی خواهد شد.

عضو هیات مدیره خانه صنعت، معدن و تجارت ایران یادآور شد: می‌بایست مشخص شود که آیا هدف صرفا تامین نیاز بازار و واردات با تحصیل سودهای کلان خواهد بود، در صورتی که واردات می‌بایست متعهدانه باشد به نحوی که موجب تشکیل بازار سیاه نشود.

خالقی در پایان با توجه به ابهام دیگر این مصوبه در خصوص وضعیت تامین خدمات پس از فروش خودروهای وارداتی که از سوی شورای نگهبان مطرح شده، خاطرنشان کرد: به دنبال واردات برندهای متنوع خودرو، می‌بایست نمایندگی‌های مجاز به منظور تامین خدمات پس از فروش و قطعات مصرفی در داخل مستقر شوند و در غیر این صورت، هزینه گزافی بابت تامین قطعات بر دوش خریداران و مصرف‌کنندگان تحمیل خواهد شد.

لینک کوتاه : https://www.iranhim.ir/?p=33353

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.