• امروز : پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 28 March - 2024
کل اخبار 7138اخبار امروز : 1
15

آقای وزیر: ادامه متروی هشتگرد به قزوین یک مطالبه عمومی است/ مخالفت نکنید

  • کد خبر : 13134
  • ۲۶ مهر ۱۳۹۶ - ۵:۴۱
آقای وزیر: ادامه متروی هشتگرد به قزوین یک مطالبه عمومی است/ مخالفت نکنید

قزوین- خزانه دار و عضو هیأت مدیره خانه صنعت، معدن و تجارت ایران و رئیس  خانه صنعت، معدن و تجارت استان قزوین گفت: احداث ادامه متروی هشتگرد به قزوین به طول ۷۴ کیلومتر با مزیت های زیست محیطی، انرژی، اقتصادی و گردشگری مطالبه عمومی مردم است. به گزارش خبرنگار مهر، دکتر علی محمد زمانی در […]

قزوین- خزانه دار و عضو هیأت مدیره خانه صنعت، معدن و تجارت ایران و رئیس  خانه صنعت، معدن و تجارت استان قزوین گفت: احداث ادامه متروی هشتگرد به قزوین به طول ۷۴ کیلومتر با مزیت های زیست محیطی، انرژی، اقتصادی و گردشگری مطالبه عمومی مردم است.

به گزارش خبرنگار مهر، دکتر علی محمد زمانی در جمع خبرنگاران رسانه های گروهی استان در محل خانه صنعت، معدن و تجارت قزوین با بیان اهمیت اجرای ادامه متروی هشتگرد به قزوین اظهارداشت: طرح موضوع متروی هشتگرد به قزوین در حدود ۱۲ سال پیش در سال ۸۴ با مزیت بهره برداری استانهای شمالی و شمالغرب کشور و اتصال قزوین به شبکه ریلی فراگیر و مترو تهران مطرح شد.

خزانه دار و عضو هیأت مدیره خانه صنعت، معدن و تجارت ایران بیان کرد: اجرای یک سیستم ریلی برقی و سریع السیر بین شهر قزوین و هشتگرد برای استان ما اهمیت زیادی داشت و در اولین سفر ریاست جمهور وقت عنوان شد که در تدوین نهایی کردن سند توسعه قزوین هم جایگاه خاصی داشت.

دکتر زمانی اضافه کرد:قزوین باداشتن رتبه سوم درتردد جاده ای وقرار گرفتن درمسیر پایتخت بعد از اصفهان و همدان بیشترین جاده ها را دارد و طرح اتصال مترو با ظرفیت بهره برداری ۱۰ استان کشور موضوع مهمی بود که می توانست اقتصاد منطقه را متحول کرده و از سوانح جاده ای نیز بکاهد اما اجرایی نشد.

 

خزانه دار و عضو هیأت مدیره خانه صنعت، معدن و تجارت ایران گفت: این طرح قرار بود در سفر مقام معظم رهبری به قزوین در سال ۸۲ مطرح شود اما چون اعتبارات زیادی لازم داشت با آن مخالفت شد ولی دو سال بعد در نامه مکتوبی که ۱۴ مزیت احداث ادامه مترو در آن گنجانده شده بود این موضوع در یکی از بندهای سند توسعه استان به مسئولان کشور ارائه شد که مسئولان وزارت راه طرح دو خطه شدن مسیر ریلی تبریز به تهران را به عنوان جایگزین ارائه کردند.

خزانه دار و عضو هیأت مدیره خانه صنعت، معدن و تجارت ایران و رئیس خانه صنعت، معدن و تجارت استان قزوین یادآورشد: ادامه احداث متروی هشتگرد به قزوین دارای مزیت های زیادی است از جمله صرفه جویی ۴۰ درصدی در مصرف سوخت، تسهیل در حمل و نقل جاده ای، کاهش سوانح جاده ای، کاهش وروری خودرو به پایتخت، انتقال بخشی از ترمینال غرب تهران به قزوین، جلوگیری از سکونت ناخواسته و تسهیل در فت و آمد دانشجویان و فعالان بخش صنعت و کاهش آلودگی محیط زیست که قابل توجه است.

وی بیان کرد: با اجرای طرح مترو هشتگرد به قزوین شاهد کاهش آلودگی محیط زیست و رونق گردشگری در استان خواهیم بود که به ایجاد اشتغال و جذب سرمایه گذاری خارجی هم کمک خواهد کرد.

دکتر زمانی گفت: از آنجا که به دلایل مختلف در حال حاضر قزوین از داشتن مراکز اقامتی و هتل های ۴ و ۵ ستاره محروم است احداث این مترو می تواند رفت و آمد مسئولان و شرکت کنندگان در سمینارهای ملی و نیز گردشگران داخلی و خارجی را برای بازدید و سپس بازگشت سریع به تهران مرتفع کند و انتقال ایمن و راحت و سریعی را محقق کند.

وی بیان کرد: احداث مترو به دلیل مسیر هموار و دشت گونه محدوده طرح به آزاد سازی زمین زیادی نیاز ندارد ودرشرایطی که مترو تا هشتگرد آمده و وزارت راه با ادامه آن تا آبیک هم موافق است به نظر می رسد ادامه یک مسیر ۷۴ کیلومتری با مزیت های فراوانی که دارد کاملا منطقی و مقرون به صرفه است.

دکتر زمانی اظهارداشت: ارزش اقتصادی این طرح در یک دوره ۲۵ ساله حدود ۵۰ درصد ارزش اولیه است و در پایان این دوره ۱۵۷ میلیون دلار ارزش سرمایه گذاری انجام شده است که برای استان ماندگار خواهد بود.

وی گفت: با ساخت ۷۴  کیلومتر شبکه ریلی می توانیم از ۱۴۰ کیلومتر مسیر ایجاد شده استفاده کنیم که این موضوع از نظر اقتصادی بسیار مناسب است.

مخالفت وزارت راه منطقی نیست

خزانه دار و عضو هیأت مدیره خانه صنعت، معدن و تجارت ایران یادآورشد: وقتی این طرح در سفر دوم ریاست جمهور با ۱۴ مزیت مطرح شد در شورای ترافیک به تصویب رسید و دولت با بررسی بیشتر آن موافقت کرد و قرار شد مطالعه طرح نیز آغاز شود.

دکتر زمانی اضافه کرد: در سفر رئیس جمهور با تصویب طرح حدود ۲۰ میلیارد تومان اعتبار اولیه برای آن در نظر گرفته شد و مسئولان و نمایندگان وقت استان هم اجرای آن را حیاتی دانستند و برای پیگیری اقدام کردند زیرا این طرح می توانست برای شهرهای محمدیه، آبیک و شهرک صنعتی کاسپین نیز مورد استفاده قرار گیرد و توجیه اقتصادی داشته باشد.

رئیس خانه صنعت و معدن استان قزوین اضافه کرد: اجرای این طرح از طریق فاینانس مطرح شد و هیئت سرمایه گذار چینی به قزوین آمد و آن را با چشم انداز استفاده ۳۲ میلیون نفر مسافر در سال مورد بررسی برای اجرا قرار داد.

وی اضافه کرد: وزیر وقت راه و شهرسازی(نیکزاد) برای اجرای طرح قول پیگیری داد و تفاهم نامه طرح باهیئت چینی امضا شد و بانک اتریشی هم فاینانس را پذیرفت تا این مسیر به طول ۷۴ کیلومتر اجرا شود که در مطالعه اولیه قابلیت جابجایی ۱۳ هزار و ۵۰۰ مسافر در ساعت در اجرا دیده شده بود که قطارهایی با سرعت ۸۰ تا ۲۴۰ کیلومتر در مسیر قابلیت تردد داشته باشند.

 

طرح مترو در قزوین کلید خورد/ وزیر راه آن را هوا کرد

دکتر زمانی گفت: در سال ۹۲ ادامه احداث متروی هشتگرد به قزوین کلید خورد اما یک دفعه هوا شد و وزیر راه دوبانده کردن راه آهن قزوین به تهران را به عنوان جایگزین این طرح مطرح کرد در حالی که دوخطه شدن از طرح های قبلی وزارتخانه بود که بناچار باید از قزوین عبور می کرد و هیچ منتی نداشت و تنها مترو ما را حذف کرد.

رئیس خانه صنعت، معدن و تجارت استان قزوین تصریح کرد: متاسفانه با این همه مزیت و پشتوانه کارشناسی و موافقت های قبلی، تنها آقای آخوندی وزیر راه از مخالفان سرسخت اجرای متروی هشتگرد به قزوین محسوب می شود و با دلایل غیر کارشناسی و فقط مسائل اعتباری حاضر نیست زیر بار مزیتهای بیشمار اجرای این طرح برود.

دکتر زمانی اضافه کرد: در طرح محلی مترو شاید فقط بهره برداری قزوین دیده شده اما در چشم انداز ملی، ساکنان ۱۰ استان کشور قادرند از این مسیر ایمن و سریع استفاده کنند و حوادث جاده ای نیز به نحو چشمشگری کاهش خواهد یافت که این موضوع نادیده گرفته و با آن مخالفت شده است.

وی گفت: نگاه ما اجرای طرح با قابلیت های ملی است و نمایندگان استان و استانداران سابق(عجم و همتی) نیز با اجرای طرح موافق بودند و در یک مقطع قرار شد موضوع از طریق وزارت کشور پیگیری شود.

 

استاندار بومی برای مترو کاری نکرد

دکتر زمانی با اشاره به مزیت های اقتصادی و زیست محیطی طرح مترو گفت: متاسفانه استاندار بومی قزوین با این طرح همکاری نکرد اما استانداران غیر بومی اصرار جدی داشتند و دارند که این طرح مهم اجرایی شود و امیدواریم با مطرح شدن دوباره این موضوع در وزارت کشور و زارت راه و شهرسازی و حمایت استاندار جدید و نمایندگان استان در مجلس شورای اسلامی بتوانیم نظر وزیر راه و شهرسازی را جلب کنیم.

وی گفت: با اجرای متروی هشتگرد به قزوین به طول ۷۴ کیلومتر این مسیر در ۴۵ دقیقه طی خواهد شد و شاهد تحولی بزرگ در استان خواهیم بود که به اقتصاد مردم کمک خواهد کرد.

دکتر زمانی اضافه کرد: یکی از دلایل مخالفت وزیر راه با این مترو هزینه ۵۰۰ میلیارد تومانی آن است در حالی که این طرح برون شهری است و می تواند نیاز ۱۰ استان را نیز تامین کند اما برای متروی درون شهری در برخی شهرها حاضر به فاینانس و تامین اعتبار می شوند اما برای ما این موشوع مشکل ساز شده است.

آقای وزیر در اجرای متروی هشتگرد به قزوین بازنگری کنید

خزانه دار و عضو هیأت مدیره خانه صنعت، معدن و تجارت ایران و رئیس خانه صنعت و معدن و تجارت استان قزوین یادآورشد: باید دانست قزوین به دلیل نزدیکی به تهران از فرصتها و مزایای زیادی محروم مانده و نداشتن فرودگاه و قطار سریع السیر مشکل ساز شده و کشته شدن سالانه ۶۰۰ نفر در جاده های شلوغ آن ایجاب می کند وزیر محترم راه و شهرسازی با تعیین یک تیم کارشناسی مزیتها و دستاوردهای اقتصادی آمدن مترو به قزوین را بررسی مجدد کند تا شاید با یک نگاه ملی با آن موافقت شود.

 

رسانه ها طرح متروی هشتگرد به قزوین را مطالبه عمومی کنند

دکتر زمانی نقش رسانه ها در عملی شدن این طرح را بسیار موثر دانست و اظهارداشت: همانگونه که در سال های گذشته تنها رسانه ها پیگیر اجرای متروی هشتگرد به قزوین بوده اند در شرایط کنونی هم انتظار داریم از اجرای این طرح که می تواند در رونق گردشگری، تحول در اقتصاد، ایجاد اشتغال، کاهش سوانح جاده ای و شکوفایی منطقه نقش بسزایی داشته باشد دفاع کنند و آن را به عنوان یک مطالبه عمومی به طور مستمر در رسانه ها مطرح کنند.

لینک کوتاه : https://www.iranhim.ir/?p=13134

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.