• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024
کل اخبار 7138اخبار امروز : 0
12

آب، چالش بزرگ معادن رشتخوار

  • کد خبر : 33660
  • ۱۲ دی ۱۴۰۰ - ۱۱:۴۴
آب، چالش بزرگ معادن رشتخوار

رئیس اداره صنعت، معدن و تجارت رشتخوار کمبود آب را مهم‌ترین چالش معادن این شهرستان دانست. مرتضی پورعباس در گفت‌وگو با ایسنا افزود: با توجه به کاهش بارش‌ها حتی در آب مورد نیاز بخش کشاورزی و آب شرب نیز با مشکلات و کمبودهای بسیاری مواجه هستیم. وی با بیان اینکه اگر خشکسالی و کاهش بارندگی‌ها […]

رئیس اداره صنعت، معدن و تجارت رشتخوار کمبود آب را مهم‌ترین چالش معادن این شهرستان دانست.

مرتضی پورعباس در گفت‌وگو با ایسنا افزود: با توجه به کاهش بارش‌ها حتی در آب مورد نیاز بخش کشاورزی و آب شرب نیز با مشکلات و کمبودهای بسیاری مواجه هستیم.

وی با بیان اینکه اگر خشکسالی و کاهش بارندگی‌ها ادامه داشته باشد، به زودی با مشکلات جدی در شهرستان رشتخوار مواجه خواهیم شد، عنوان کرد: با توجه به خاموشی‌های تابستان و از سویی تعطیلی‌هایی که اعلام می‌شود، برخی معادن متحمل خسارت‌های بسیاری می‌شوند که اگر این وضعیت ادامه‌دار باشد، ممکن است معادن مزبور برای همیشه تعطیل شود.

رئیس اداره صنعت، معدن و تجارت رشتخوار تصریح کرد: از ۲۱ محدوده معدنی به ثبت رسیده در شهرستان رشتخوار فقط چهار معدن سنگ‌ آهن هماتیت سعادت‌آباد، صنایع کانی آهن طوس، سنگ منگنز در علی‌آباد و معدن مس در سنگان به خاطر صرفه اقتصادی فعال است.

وی اظهار کرد: در حال حاضر همین چهار معدن صرفه اقتصادی دارد اما باقی معادن نیمه فعال و تعطیل است که امیدواریم به زودی راه‌اندازی شود.
پورعباس با بیان اینکه معدن سنگ‌آهن سعادت‌آباد با ۵۰ درصد و باقی معادن بین ۳۰ تا ۱۰۰ درصد ظرفیت فعالیت دارد، تصریح کرد: هر چند سنگ‌ آهن هماتیت سعادت‌آباد توانایی افزایش ظرفیت خود را دارد اما به خاطر صعب‌العبور و طولانی بودن مسیر ماشین‌آلات مورد نیاز به سختی انتقال داده می‌شود که می‌طلبد تجهیزات به‌روز تری برای تردد داشته باشد.
وی تصریح کرد: با توجه به اینکه در حال حاضر روزانه سنگ معدن سعادت‌آباد ۲۰۰ تن در روز استخراج دارد اما با توجه به ظرفیتی که دارد، می‌توان این میزان را تا ۵۰۰ تن در روز افزایش داد.
رئیس اداره صنعت، معدن و تجارت رشتخوار عنوان کرد: به رغم اینکه معدن مس شهرستان رشتخوار صرفه اقتصادی و کیفیت بسیاری برای صادرات دارد اما اکنون با ۳۰ درصد ظرفیت فعال است.
وی از فراهم بودن زیرساخت‌های لازم برای سرمایه‌گذاری در معادن این شهرستان خبر داد و گفت: با توجه به وجود یکی از ایستگاه‌های خط آهن ترانزیتی خواف هرات در رشتخوار هزینه حمل و نقل بسیار کاهش یافته است.
پورعباس اظهار کرد: اگر بتوانیم سه کارخانه فولاد کنستانتره، گندله و احیا را در شهرستان راه‌اندازی کنیم، هزینه بارگیری به دیگر استان‌های کشور بسیار کاهش می‌یابد.
وی افزود: هر چند برای اینکه از حالت خام فروشی خارج شویم، باید کنستانتره و گندله احیا و آهن اسفنجی نیز تولید شود. در حال حاضر در صنعت فولاد شهرستان تنها تولید گندله انجام می‌شود.
رئیس اداره صنعت، معدن و تجارت رشتخوار بیان کرد: در حال حاضر ۲ مجموعه فولاد بزرگ در شهرستان موجود است که یکی ۱۰۰ درصد آن به بهره‌برداری رسیده و دیگری تاکنون ۳۰ تا ۳۵ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است.

وی با اشاره به اینکه در معادن سنگ‌ آهن هماتیت سعادت‌آباد روزانه ۳۰ نفر به طور مستقیم و ۵۰ نفر غیرمستقیم و در دیگر معادن ۱۵ تا ۲۰ نفر مشغول به کار هستند، خاطرنشان کرد: خوشبختانه تاکنون برای جلوگیری از خام فروشی اقدامات خوبی در معادن شهرستان صورت گرفته است.
پورعباس عنوان کرد: هدف اصلی از ایجاد ۲ معدن فولاد در رشتخوار جلوگیری از خام فروشی معادن سنگ‌ آهن شرق کشور با تولید کنستانتره و گندله بوده است.
وی در ادامه به مهم‌ترین نیازهای معادن شهرستان رشتخوار اشاره کرد و گفت: گردانندگان معادن فولاد شهرستان مجبورند برای تأمین خوراک مورد نیاز به سمت خرید به صورت آزاد بروند که بعضا با کمبود مواجه می‌شوند و این مشکلات بسیاری را به وجود آورده است. خوشبختانه در معادن سنگ‌ آهن مشکل خاصی نداریم.
رئیس اداره صنعت، معدن و تجارت رشتخوار بیان کرد: تمام تولیدات معادن شهرستان رشتخوار با توجه به ظرفیتی که دارد، به مصرف داخلی می‌رسد و صادراتی نداریم.
وی همچنین از باریت، منگنز، سنگ گچ، هماتیت، سنگ‌آهن، سنگ کرومیت، مس و… به عنوان مواد معدنی شناخته شده در این شهرستان نام برد و گفت: حدود ۵۰ تا ۷۰ درصد معادن شهرستان رشتخوار صرفه اقتصادی دارد.
پورعباس اظهار کرد: با توجه به ظرفیتی که شهرستان رشتخوار دارد، می‌شود این شهرستان به منطقه صنعتی معدنی شرق کشور تبدیل شود ولی نیاز داریم که ابتدا مسئولان و سرمایه‌گذاران بومی و غیربومی برنامه‌ریزی دقیق‌تری برای این منطقه داشته باشند.
وی ابراز امیدواری کرد رشتخوار به شهرستان صنعتی معدنی با صرفه اقتصادی و اشتغال‌زایی بالا تبدیل شود.

لینک کوتاه : https://www.iranhim.ir/?p=33660

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.