• امروز : پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 28 March - 2024
کل اخبار 7138اخبار امروز : 1
11

۱۲۰ کالای دیگر به تجارت ترجیحی ایران و ترکیه اضافه می‌شود

  • کد خبر : 13470
  • ۰۸ آبان ۱۳۹۶ - ۷:۵۴
۱۲۰ کالای دیگر به تجارت ترجیحی ایران و ترکیه اضافه می‌شود

رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و ترکیه از نهایی شدن افزایش تعداد کالاهای ترجیحی میان ایران و ترکیه خبر داد و تصریح کرد که تجارت ترجیحی با ترکیه به نفع ایران بوده و صادرات ایران به ترکیه در ۹ ماه گذشته افزایش چشمگیری داشته است. رضا کامی در گفت و گو با ایسنا، اظهار کرد:‌ […]

رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و ترکیه از نهایی شدن افزایش تعداد کالاهای ترجیحی میان ایران و ترکیه خبر داد و تصریح کرد که تجارت ترجیحی با ترکیه به نفع ایران بوده و صادرات ایران به ترکیه در ۹ ماه گذشته افزایش چشمگیری داشته است.

رضا کامی در گفت و گو با ایسنا، اظهار کرد:‌ بر اساس توافقنامه‌ای که میان دو کشور ایران و ترکیه در رابطه به تجارت ترجیحی در سال ۲۰۱۵ امضا شد، پیش‌بینی شده بود که در فواصل مختلف تعرفه‌ها بازنگری شود و نسبت به کاهش یا افزایش تعداد تعرفه‌ها اقدام شود.

وی افزود: حدودا بیش از یکسال است که در رابطه با افزایش تعرفه‌ها و افزایش آن‌ها از هر طرف به تعداد ۶۰ تعرفه مذاکره شده و به نظر می‌رسد که به توافق نهایی نزدیک شده است و در آینده نزدیک احتمالا در کمیسیون مشترک اقتصادی این بحث نهایی می‌شود و تعداد ۶۰ تعرفه به تجارت ترجیحی از هر طرف اضافه خواهد شد.

رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و ترکیه درباره اینکه تجارت ترجیحی با ترکیه چقدر به نفع ایران بوده است گفت: به طور کلی آمار ۹ ماه گذشته نشان می‌دهد که صادرات ما به ترکیه افزایش چشمگیری داشته است. با توجه به آمارهای منتشر شده از طریق مرکز آمار ترکیه حدودا بیش از پنج میلیارد دلار صادرات ایران به ترکیه بوده است در حالی که صادرات ایران به ترکیه حدود دو میلیارد دلار بوده است و مقایسه صادرات ما با ترکیه در ۹ ماهه سال گذشته حاکی از افزایش چشمگیر صادرات ما به ترکیه است.

به گفته کامی، یکی از کالاهایی که صادرات آن به ترکیه افزایش زیادی پیدا کرده، خرما بوده است. در سال‌های گذشته ایران از نظر صادرات خرما به ترکیه در ردیف‌های پایین قرار داشته است اما سال گذشته و امسال ایران در ردیف دوم صادرکننده خرما به ترکیه قرار گرفته است. خرما جزو کالاهای تعرفه ترجیحی بوده و همین موضوع باعث افزایش صادرات آن به ترکیه شده است.

به گزارش ایسنا، تجارت ترجیحی شکلی از مبادله تجاری است که دو کشور با یکدیگر توافق می‌کنند که به منظور تسهیل مراوادات تجاری و عملیات صادرات و واردات، تعرفه برخی از کالاها را پایین می آورند. تجارت ترجیحی باعث می‌شود معاملات آسان‌تر انجام شود؛ به این معنی که واردات و صادرات کالا راحت‌تر صورت گیرد. ایران نیز در سال‌های گذشته با حدود ۳۰ کشور تجارت ترجیحی برقرار کرده است.

لینک کوتاه : http://www.iranhim.ir/?p=13470

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.