• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024
کل اخبار 7138اخبار امروز : 0
9

یک عضو کمیسیون صنایع و معادن: بخش‌های اقتصادی دولت به صورت هماهنگ موانع تولید را برطرف کنند

  • کد خبر : 29113
  • ۱۲ آذر ۱۳۹۸ - ۱۳:۰۰
یک عضو کمیسیون صنایع و معادن: بخش‌های اقتصادی دولت به صورت هماهنگ موانع تولید را برطرف کنند

یک عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس انسجام بخش‌های مختلف اقتصادی دولت را از مهمترین‌پیش‌شرط‌ها برای رونق تولید عنوان کرد و گفت که بخش‌های اقتصادی دولت باید به صورت هماهنگ شده موانع بر سر راه تولید را بردارند. سید مهدی مقدسی در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: امسال سال رونق تولید است و از سویی […]

یک عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس انسجام بخش‌های مختلف اقتصادی دولت را از مهمترین‌پیش‌شرط‌ها برای رونق تولید عنوان کرد و گفت که بخش‌های اقتصادی دولت باید به صورت هماهنگ شده موانع بر سر راه تولید را بردارند.

سید مهدی مقدسی در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: امسال سال رونق تولید است و از سویی شرایطی که تحریم به ما تحمیل کرده شرایط ویژه‌ای است که باعث شده مبادلات ارزی و مسائل دیگر مشکلاتی را برای واحدهای تولیدی به وجود آورد. البته گرایش به استفاده از ظرفیت داخلی با توجه به وجود قانون استفاده حداکثری از توان داخلی وجود دارد و ما هم قانونا این شرایط را فراهم کردیم. مصوبه اخیر مبنی بر ممنوعیت واردات کالاها، تجهیزات و ماشین‌آلاتی که امکان ساخت آن در داخل کشور وجود دارد هم زمینه را برای رونق تولید فراهم می‌کند.

وی افزود: در کنار اینها بحث دیگری هم وجود دارد که ما برای خیلی از بنگاه‌هایی که دچار مشکل هستند باید مدل مالی تعریف کنیم تا رونق واقعی پیدا کنند و این موضوع را در حد شعار نگه نداریم. حتما باید منابع مالی مورد نیاز بنگاه‌هایی که از جهت تامین منابع دچار مشکل هستند را تامین‌ کنیم.

نماینده مردم اراک در مجلس ادامه داد: رویکردی که وزارت صنعت اعلام کرده که می‌خواهد از تولید داخل حمایت کند رویکرد خوبی است ولی در عمل آنچه شایسته است رخ نمی‌دهد. علتش هم این است که بخش های مختلف دولت باید به صورت هماهنگ شده زمینه استفاده از ظرفیت واحدهای تولیدی را فراهم کنند و بخش‌های اقتصادی دولت باید به صورت هماهنگ شده موانع را بردارند. هنوز هم تصمیمات جزیره‌ای در بدنه اقتصادی دولت گرفته می‌شود، یعنی سیاست‌های بانک مرکزی هنوز با سیاست‌های وزارت صنعت مطابقت ندارد و این باعث می‌شود در بخش‌هایی وزارت صمت اراده کند ولی بانک مرکزی نتواند شرایط را فراهم کند یا برعکس بانک مرکزی تصمیمی می‌گیرد و وزارت صنعت راه دیگری را می رود.

مقدسی یادآور شد: مادامی که بخش‌های مختلف اقتصادی دولت با هم منسجم عمل نکنند و موانع تولید را با هم برطرف‌ نکنند رونق تولید، کاربرد و اثر بخشی‌اش خیلی زیاد نیست. البته در برخی زمینه‌ها مثل داروسازی تحرکاتی بوده، در حوزه لوازم خانگی و مواد غذایی و آنجا که امکان داخلی وجود داشته تا حدی رونق تولید شکل گرفته ولی واقعیت این است که باید بین بخش‌های مختلف دولت انسجام و هماهنگی لازم ایجاد شود تا رونق تولید تحقق یابد، مثلاً برای آذرآب و هپکوی اراک که بخشی از مشکلش حل شده، تصمیماتی اتخاذ شده که اجرای آن قدری زمان‌بر است.

این عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس اضافه کرد: یک ایراد اساسی در رونق تولید این است که دولت، استانداران استان‌ها، ستادهای اقتصاد مقاومتی و کمیته‌های تسهیل استانی را خیلی به بازی نمی گیرد. ما اعتقاد داریم اگر دولت می‌خواهد واحدهای تولیدی را به رونق برساند نه در شعار بلکه در عمل باید اختیارات استان‌ها را بیشتر کند و تصمیمات استانها موکول به تایید مرکز نشود. این یکی از موانعی است که معمولاً فرآیند رفع مشکل یک واحد تولیدی از بحران تا رسیدن به رونق را طولانی می‌کند و هزینه‌هایش را افزایش می‌دهد لذا برای کوتاه کردن مسیر حتماً باید اختیارات استان‌ها افزایش پیدا کند.

لینک کوتاه : http://www.iranhim.ir/?p=29113

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.