• امروز : پنج شنبه - ۶ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 25 April - 2024
کل اخبار 7174اخبار امروز : 0
18

گزارش روز صنعت و معدن استان خراسان جنوبی

  • کد خبر : 27397
  • ۱۵ مرداد ۱۳۹۸ - ۹:۲۷
گزارش روز صنعت و معدن استان خراسان جنوبی

محسن صالحی نیا شامگاه یکشنبه در آیین گرامیداشت دهه تولید ملی خراسان‌ جنوبی همراه با تجلیل از فعالان نمونه صنعت، معدن و اصناف افزود: امروز اگر واحدهای تولیدی براساس تامین نقدینگی و ایجاد زیرساخت‌ها اقدام کنند مسلما مشکلی در بازار فروش نخواهیم داشت که این مهم برگرفته از ممنوعیت واردات برخی محصولاتی است که در کشور تولید […]

محسن صالحی نیا شامگاه یکشنبه در آیین گرامیداشت دهه تولید ملی خراسان‌ جنوبی همراه با تجلیل از فعالان نمونه صنعت، معدن و اصناف افزود: امروز اگر واحدهای تولیدی براساس تامین نقدینگی و ایجاد زیرساخت‌ها اقدام کنند مسلما مشکلی در بازار فروش نخواهیم داشت که این مهم برگرفته از ممنوعیت واردات برخی محصولاتی است که در کشور تولید می‌شود.

وی اظهار داشت: استان‌هایی مانند سیستان و بلوچستان و خراسان‌ جنوبی شاید صنعتی نباشند اما دارای محصولاتی صادرات محور هستند که از این فرصت برای پویایی تولید باید بهره جست.

مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران معرفی ظرفیت‌های تولید در نمایشگاه‌های تخصصی را یکی از مهمترین راهکارهای توسعه و رونق تولید عنوان کرد و گفت: امیدواریم با همراهی در مسیر توسعه، پویایی اقتصادی را در منطقه شاهد باشیم.

وی تصریح کرد: حرکت توسعه را نمی توان متوقف کرد و اتاق بازرگانی و سازمان صمت نسبت به جذب بخش خصوصی با ارایه طرح‌های توجیهی فنی و اقتصادی اقدام کنند.

صالحی نیا گفت: با توجه به ظرفیت شهرک‌های صنعتی اگر این روند قوت بگیرد با برگزاری کارگروه‌های تسهیل و رفع موانع تولید در سراسر کشور اطمینان داریم بسیاری از مشکلات مرتفع خواهد شد.

وی ادامه داد: هرچند برخی محدودیت‌های قانونی برای شرکت‌هایی نظیر ایدرو و ایمیدرو برداشته شده اما این شرکت‌ها از لحاظ قانونی با مشکلاتی روبه رو هستند که با ورود بخش خصوصی می‌توان بسیاری از مشکلات تولید را حل و فصل کرد.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت به بسته تولیدمحور ارایه شده توسط وزیر صمت اشاره و اظهار داشت: نکاتی همچون تامین مالی با تاکید بر سرمایه در گردش، منابع مالی برای نوسازی، اصلاح و بهبود بخش‌های مختلف تولید، تکمیل طرح‌های در حال پیشرفت و اختصاص منابع ۴۰ درصدی از مهمترین این محورها هستند.

وی یادآور شد: رفع موانع اولیه برای اخذ تسهیلات از محل منابع ۴۰ درصدی زمینه ساز پویایی بخش تولید خواهد شد.

صالحی نیا گفت: قطعا با توجه به نرخ ارز و هزینه‌های مورد نیاز تولید نیازمند طرح‌های اقتصادی قوی براساس معیارهای مورد نظر هستیم تا شرایط لازم برای تولیدکنندگان فراهم شود.

شناخت ظرفیت‌های معدنی راهی به سوی توسعه 

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی هم گفت: شناخت ظرفیت های معدنی یکی از مهمترین مسیرهای توسعه استان است که ۶۰ میلیارد تومان برای شناسایی این ظرفیت‌ها در استان هزینه شده است.

داود شهرکی افزود: توسعه معدن سبب ارزش افزوده در مناطق کمتر توسعه یافته استان خواهد شد که امیدواریم با توجه به روند حمایتی دولت از واحدهای تولیدی و جذب یارانه‌های چهار و پنج درصدی بتوانیم رونق اقتصادی را در استان شاهد باشیم.

وی گفت: با توجه به تحریم‌های ظالمانه، تولیدکنندگان سال بسیار سختی را پشت سر گذاشتند و به عنوان افسران جنگ اقتصادی ایستادند تا شاهد عقب نشیتی پله پله دشمن باشیم.

شهرکی توجه به رفع مشکلات واحدهای تولیدی و حمایت از آنها را از مهمترین رویکردها در سال رونق تولید عنوان کرد و گفت: با توجه به اینکه بازار فروش از مهمترین مشکلات واحدهای تولیدی در خراسان‌ جنوبی است امیدواریم با برگزاری نمایشگاه جمهوری اسلامی ایران در مزار شریف افغانستان با محوریت محصولات استان بتوانیم بخشی از مشکلات را مرتفع کنیم.

وی اظهار داشت: تولیدکنندگان با تمام توان در این نمایشگاه شرکت کنند و با توجه به تامین اعتبار از اتاق بازرگانی و سازمان صمت تولیدکنندگان با کمترین هزینه در این نمایشگاه شرکت خواهند کرد.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان‌ جنوبی با اشاره به اینکه با تکیه بر محدوده خودمان نمی توانیم صنعت را حفظ کنیم گفت: بازار افغانستان به عنوان کشوری مصرف کننده موقعیت خوبی برای صادرات محصولات تولیدی استان است.

وی از توافق نامه‌های اقتصادی با شرکت‌های ایدرو و ایمیدرو در استان خبر داد گفت و افزود: در بحث سرمایه گذاری‌های جدید هم با ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) و شرکت‌های وابسته به تامین اجتماعی توافقنامه‌هایی بسته شده که هرکدام حداقل با سرمایه‌گذاری ۲۰۰ میلیارد تومانی نقشی در توسعه استان خواهند داشت.

یکم تیر روز اصناف تا دهم تیر روز صنعت و معدن دهه تولید ملی نام دارد.

در این آیین که معاون توسعه روستایی و مناطق محروم نهاد ریاست جمهوری و استاندار خراسان جنوبی نیز حضور داشتند، از ۲۵ صنعتگر و تولیدکننده برتر خراسان‌ جنوبی تقدیر شد.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی بیرجند شامگاه یکشنبه در این آیین که با حضور معاون توسعه روستایی و مناطق محروم نهاد ریاست جمهوری، معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت و استاندار خراسان جنوبی برگزار شد گفت: با توجه به نبود زیرساخت‌های توسعه در خراسان‌ جنوبی تولید صادرات محور و صنایع خاص و استراتژیک باید مورد حمایت قرار گیرد.

محسن احتشام افزود: مدل بسته حمایتی دولت از واحدهای صنعتی، اصلاح نظام پولی و بانکی به نفع تولید و کاهش نرخ سود بانکی از مهمترین راهکارهای حمایتی دولت در این باره است.

وی گفت: حذف ۹ درصد مالیات بر ارزش افزوده از دیگر رویکردهای حمایت است که در استان محروم مانند خراسان‌ جنوبی، تولیدکنندگان نسبت به این موضوع گلایه‌مند هستند.

رئیس اتاق بازرگانی بیرجند معافیت‌های مالیاتی، اصلاح قوانین تامین‌ اجتماعی، تامین ریسک سرمایه‌گذاری، تعیین تکلیف واحدهایی که از تسهیلات ارزی استفاده کردند و حذف قوانین سختگیرانه را از مهمترین خواسته‌های تولیدکنندگان بخش خصوصی عنوان کرد.

وی با بیان اینکه بخش خصوصی با تمام هجمه‌های دشمن پای کار ایستاده است اظهار داشت: بدون شک حمایت دولتمردان به این مهم استحکام خواهد بخشید.

 با سرمایه اندک امکان معدنکاری نیست

رئیس خانه معدن خراسان‌ جنوبی هم گفت: با توجه به تحریم‌های ظالمانه و نبود زیرساخت‌های موجود در استان با سرمایه اندک امکان معدنکاری وجود ندارد.

علیرضا باقری افزود: طبق بررسی‌های انجام شده برای معدنکاری در یک واحد متوسط به ۱۵ تا ۲۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز است و متقاضیان در صورت نبود اعتبار وارد این عرصه نشوند.

وی گفت: با توجه به فرسوده بودن تجهیزات معدنکاری و تولید نشدن این تجهیزات در کشور روند گرایش به سمت تولید کاهش پیدا کرده که امیدواریم به صورت ملی به این مساله توجه شود.

وی با بیان اینکه برای خرید یک بلدوزور به هفت میلیارد تومان نیاز است تصریح کرد: اگر با فعالیت صندوق تضمین سرمایه‌گذاری معدنی با دارایی ۳۵۰ میلیارد تومان بخواهد کاری صورت گیرد فقط برای چند واحد می توان تجهیزات فراهم کرد.

فعالیت ۳۱ هزار واحد صنفی در خراسان جنوبی

رئیس اتاق اصناف خراسان‌ جنوبی نیز گفت: از سه میلیون آمار صنفی کشور ۳۱ هزار واحد صنفی در استان فعال هستند که نقش مهمی در ایجاد اشتغال ایفا کرده‌اند.

رضا علیزاده بیرجندی افزود: ۱۴ هزار و ۳۰۰ واحد صنفی، ۱۴ هزار واحد خدمات، پنج هزار و ۷۰۰ خدمات فنی و ۶ هزار و ۷۵۰ واحد تولیدی در استان فعال هستند که از هیچگونه تسهیلات دولتی برخوردار نیستند.

وی اظهار داشت: استفاده از تسهیلات ۱۸ درصدی هیچ مشکلی را از واحدهای صنفی حل نمی کند و با توجه به اشتغالزایی ۲۵۰ هزار نفری اصناف کشور در سال گذشته و رشد ۱۲ درصدی آن در سال جاری باید مورد توجه بیشتر قرار گیرد.

علیزاده تضمین تسهیلات ارزان، افزایش مشوق تولید و کارآفرینی، معافیت‌های قانون کار را از مهمترین خواسته های واحدهای صنفی خراسان‌ جنوبی ذکر کرد.

 جمع آوری منابع کوچک و انجام کار بزرگ

مدیرعامل شرکت کویرتایر هم گفت: با توجه به شرایط اقتصادی جمع‌آوری منابع کوچک از مردم و انجام کار بزرگ تنها راه پویایی اقتصادی در استان است که باید با ارایه طرح‌های توجیه دار تولید این مهم را تحقق بخشید.

سید محمدحسین زینلی افزود: این مهم در کویرتایر با موفقیت صورت گرفت و امروز شاهد تولیدی موفق در استان هستیم که می‌توان این الگو در سایر حوزه ها هم پایه‌ریزی شود.

وی از برخی دستگاه‌ها با توجه به قرارگیری در سال رونق تولید گلایه و اضافه کرد: مدیرانی که در این جلسه حضور دارند بگویند چقدر به رونق تولید کمک کردند.

مدیرعامل کویرتایر اظهار داشت: مگر می‌شود با سیاست‌های کلی نظام همراه نبود و آیا بانکی هست بگوید برای رونق تولید یک یا ۲ درصد از سود تسهیلات را کم کرده ایم تا تولید رونق یابد.

وی فراوانی مدیران جوان و واحدهای تولیدی فعال در خراسان جنوبی را از مهمترین دستاوردهای انقلاب اسلامی ذکر کرد و گفت: قبل از انقلاب فقط سه واحد تولیدی در خراسان جنوبی فعال بود که غیر از قلعه زری بقیه محو شدند و امروز شاهد حضور مدیران جوان و توانمند هستیم.

یکم تیر روز اصناف تا دهم تیر روز صنعت و معدن دهه تولید ملی نام دارد.

در این آیین از ۲۵ صنعتگر و تولیدکننده برتر خراسان‌ جنوبی تقدیر شد.

لینک کوتاه : http://www.iranhim.ir/?p=27397

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.