• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024
کل اخبار 7138اخبار امروز : 0
12

کارنامه اصفهان در پشتیبانی و مانع زدایی از تولید

  • کد خبر : 36694
  • ۰۱ فروردین ۱۴۰۱ - ۲۱:۰۳
کارنامه اصفهان در پشتیبانی و مانع زدایی از تولید
در شش ماهه دوم سال ۱۴۰۰ حدود ۶۰۰ پرونده در ستاد تسهیل مطرح و حدود ۹۰ درصد مصوبات ستاد تسهیل اجرایی شده است.

در سالی که گذشت با شعار تولید، پشتیبانی ها، مانع زدایی‌ها نامگذاری شد، خوب است به بررسی عملکرد بخش‌های مختلف مدیریتی، اقتصادی و صنعتی استان اصفهان بپردازیم تا ببینیم در یکی از صنعتی‌ترین استان‌های کشور برای پشتیبانی از تولید و رفع موانع چه اقداماتی انجام شده است.

طبق آمار سال ۹۹ استان اصفهان، در رتبه‌ چهارم بزرگ‌ترین اقتصاد کشور است و می‌توان گفت اقتصاد اصفهان بر صنعت بنا شده است. طبق این آمار‌ها استان اصفهان با سهم مشارکت ۵.۸ درصدی از GDP (تولید ناخالص داخلی) کل کشور رتبه یازدهم را دارد.

کارخانه فولاد

گرانی حامل‌های انرژی، مانع تولید

یک تولید کننده یخ بهداشتی به خبرنگار ما گفت: هزار متر مکعب در ماه سهمیه خرید آب داریم درصورتی که مصرف ما حدود دو هزار مترمکعب است و ناچاریم نصف مصرفمان را آزاد خریداری کنیم.

او گفت: چه بخواهیم چه نخواهیم هزار مترمکعب آب تعرفه‌ای که برای تولید یخ به شرکت داده می‌شود جوابگوی تولید ما نیست و این مقدار باید اصلاح شود.

به گفته این تولیدکننده  به ازای ۵۰۰ مترمکعب آب مازادی که برای تولید یخ مصرف می‌شود باید ۵۰ میلیون تومان هزینه شود، در صورتی که این هزینه گزاف می توانست صرف تولید بیشتر و فروش آن به شهر‌های دیگر شود؛ اگر تعرفه آب آزاد اصلاح شود بیش از ۲۰۰ میلیون تومان از هزینه‌های سالیانه ما را کاهش می‌دهد.

او می‌گوید: مصرف برق ما به خاطر کمپرسور‌های آمونیاکی بسیار بالاست و وقتی برق ما از یک مقداری بالاتر می‌رود مانند یک مصرف کننده خانگی باید بهای برق را پرداخت کنیم.

نوسانات نرخ ارز

نوسان نرخ ارز، مانع مهم صنعت

عبدالوهاب سهل آبادی رئیس خانه صنعت، معدن و تجارت استان اصفهان در گفتگو با خبرنگار ما گفت: به دلیل تحریم‌هایی که علیه کشورمان اعمال شده ارتباط مالی ما با کشور‌های دیگر به خوبی انجام نمی‌شود و بسیاری از کارخانه‌ها نمی‌توانند دستگاه‌ها و ماشین آلات خود را نوسازی کنند.

او گفت: افزایش قیمت ارز و تامین نکردن سرمایه مناسب از سوی بانک‌ها دست به دست هم داده‌اند تا تولید کننده در زمستان مشکل گاز و در تابستان مشکل برق داشته باشد.

به گفته رئیس خانه صنعت، معدن و تجارت استان اصفهان، درسال‌های گذشته ظرفیت تولید استان اصفهان فقط ۳۰ درصد بود که در یکی دو سال اخیر رشد قابل توجهی به واسطه صادرات داشته است.


شاخص استانی محیط کسب و کار استان اصفهان کاهش یافته

علیرضا عرب‌ها سرپرست اداره کل امور اقتصادی و دارایی استان اصفهان در گفتگو با خبرنگار ما گفت: شاخص استانی محیط کسب و کار استان اصفهان در پاییز ۱۴۰۰ به میزان ۹۸/۵ بوده که نسبت به تابستان ۱۴۰۰ که شاخص ۷۹/۵ بوده  ، ۳/۳ درصد افزایش یافته، اما نسبت به پاییز سال ۱۳۹۹ که شاخص ۱۴/۶ بوده، منفی ۴۸/۲ درصد کاهش یافته و این یعنی وضع محیط کسب و کار بهتر شده است.

او گفت: درآمد پیش بینی شده استان اصفهان، ۱۷۱۰۰ میلیارد تومان است که میزان وصول آن تاکنون ۱۸۴۰۰ میلیارد تومان بوده   که در بخش‌هایی از آن مازاد وصولی هم داشته ایم که اعتبارات مازاد استانی دارای تخصیص ۱۰۰ درصدی در بخش‌های مختلف است.

به گفته سرپرست اداره کل امور اقتصادی و دارایی استان اصفهان، اعتبارات تملک دارایی‌های سرمایه‌ای استان اصفهان درسال ۱۴۰۰ مبلغ ۱۸۰۰ میلیارد تومان بوده است.

عرب‌ها می‌گوید: به واسطه راه اندازی پرتال جامع و پنجره واحد سرمایه گذاری استان اصفهان ۸۰ فرصت سرمایه گذاری ارائه و بیش از ۱۴۱ مورد فرصت‌های سرمایه گذاری شناسایی شده است.

اشتغالزایی در اصفهان

لزوم ارتقای امنیت سرمایه گذاری در استان اصفهان

امیررضا نقش معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری اصفهان در گفتگو با خبرنگار ما گفت: امنیت سرمایه گذاری در استان باید به گونه‌ای افزایش یابد که سرمایه‌ای از استان خارج نشود و تمام آن در خود اصفهان سرمایه گذاری شود.

او گفت: حدود ۹ هزار بنگاه اقتصادی یا تولیدی استان تعطیل یا نیمه تعطیل هستند و نیمی از این تعداد با کمترین ظرفیت خود درحال فعالیت هستند که در ستاد تسهیل و رفع موانع تولید استان برنامه ریزی شده تا به مشکلات آن‌ها رسیدگی شود.

سید امیرحسین مدنی نماینده دولت در نهضت احیای واحد‌های تولیدی پیش از این گفته بود  درحوزه واحد‌های اقتصادی صنعتی ۷۳ هزار واحد ثبت شده داریم که از این تعداد ۱۲ هزار و ۶۷ واحد در کل کشور تعطیل هستند.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار استان اصفهان گفت: در شش ماهه دوم سال ۱۴۰۰ حدود ۶۰۰ پرونده در ستاد تسهیل مطرح و حدود ۹۰ درصد مصوبات ستاد تسهیل اجرایی شده است.

به گفته نقش، واحد‌های تولیدی و خدماتی برای بهره برداری، ادامه روند تولید و حفظ اشتغال خود به تسهیلات سرمایه ثابت و سرمایه در گردش بانکی نیازدارند.

او می‌گوید: چهل درصد پرونده‌هایی که در ستاد تسهیل وجود دارد مربوط به مشکلات بانکی است.


ظرفیت ۸۰ هزار نفری اشتغالزایی طرح‌های نیمه تمام صنعتی

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری اصفهان می‌گوید: بررسی‌هایی که در ماه آذر شد، نشان می‌دهد متوسط تسهیلات بانکی حدود ۵۸ درصد بوده درصورتی که متوسط این تسهیلات در کشور تقریبا ۸۰ درصد است.

به گفته نقش، منابع بانک‌های استان اصفهان منابع قابل توجهی است و باید در مسیر رفع موانع تولید قرار بگیرد.

او می‌گوید: در دو ماه گذشته بانک‌ها موظف شدند ۳۰۰۰ میلیارد تومان سرمایه ثابت را به واحد‌های نیمه تمام تسهیلات دهند.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری اصفهان می‌گوید: هزارو ۶۰۰ طرح تولیدی نیمه تمام در استان وجود دارد که درصورت بهره برداری با در نظر گرفتن هر واحد ۵۰ نفراشتغال به طور متوسط برای ۸۰ هزار نفر فقط در بخش صنعت اشتغال جدید ایجاد می‌شود.

نقش می‌گوید: به هر شیوه‌ای که هست باید از تعطیلی حتی یک واحد تولیدی و خدماتی جلوگیری شود تا هیچ واحد اقتصادی از چرخه تولید خارج نشود.

یک دهه است که شعار سال بر مبنای اقتصادی انتخاب می‌شود، چون راهکار غلبه بر تحریم‌ها و دشمنی‌ها رسیدن به اقتصادی مطمئن و درون زاست که با هر تکانه‌ای دچار نوسان نشود؛ گره‌هایی که همچنان در اقتصاد و معیشت مردم دیده می‌شود بی تردید ناشی از کم کاری مسئولانی است که باید برای تحقق شعار سال، برنامه ریزی جدی و اقدم موثر می‌کردند.

گزارش از مهران اسماعیلی

لینک کوتاه : http://www.iranhim.ir/?p=36694

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.