• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024
کل اخبار 7138اخبار امروز : 0
13

چهار اقدام عملیاتی برای دانش‌بنیان شدن صنایع بزرگ

  • کد خبر : 36709
  • ۰۲ فروردین ۱۴۰۱ - ۹:۴۴
چهار اقدام عملیاتی برای دانش‌بنیان شدن صنایع بزرگ
در طی سال‌های اخیر، زیست‌بوم قدرتمندی متشکل از شرکت‌های دانش‌بنیان کوچک و متوسط شکل گرفته و اکنون نیاز اصلی کشور، دانش‌بنیان‌شدن صنایع بزرگ و تولیدی است. لازمه تحقق این گام بزرگ چیست؟

به گزارش روابط عمومی خانه صنعت، معدن و تجارت ایران پارک‌های علم و فناوری یکی از مهمترین اجزای زیست‌بوم دانش‌بنیان هستند که در کاربردی شدن پیشرفت‌های علمی و حل مسائل کشور با استفاده از توان نخبگان، نقشی محوری را ایفا می‌کنند. در طی سال‌های اخیر، زیست‌بوم قدرتمندی متشکل از شرکت‌های  دانش‌بنیان کوچک و متوسط شکل گرفته و اکنون نیاز اصلی کشور، دانش‌بنیان‌شدن صنایع بزرگ و تولیدی است. لازمه تحقق این گام بزرگ چیست؟

مجید دهبیدی پور رئیس پارک علم و فناوری شریف در پاسخ به این سوال که برای دانش بنیان شدن صنایع بزرگ چه اقداماتی باید صورت بگیرد گفت:  برای عملیاتی شدن این مهم ما باید یک بسته از اقدامات را انجام دهیم. یکی از اقداماتی که اکنون باید انجام شود این است که بازار صنایع بزرگ ما در اختیار شرکت های دانش بنیان قرار بگیرد. به این صورت که صنایع ما برای رفع نیاز خود، خرید محصولات فناورانه با کیفیت را در اولویت قرار دهند. صنعتی که درهای بازارهای خود را به روی دانش بنیان شدن باز می کند. اولین گام را برای دانش بنیان خود بر می دارد و با اینکار راه رسوخ فناوری را به صنعت خود باز می کند.

وی در ادامه صحبت های خود افزود: همین امروز شرکت های دانش بنیان ما محصولات زیادی را تولید کرده اند که صنایع داخل کشور هم نیازمند آن هستند اما متاسفانه به سمت این شرکت های دانش بنیان نمی روند. از این رو باید درب صنایع بزرگ ما به روی محصولات دانش بنیان باز شود.

رئیس پارک علم و فناوری شریف با اشاره به اهمیت معرفی نیاز صنایع به جامعه دانشگاهی کشور توضیح داد: گام دومی که در این راستا  باید برداشته شود، معرفی نیازها، چالش‌ها به جامعه دانشگاهی و نوآوری است. امروز برندهای بزرگ دنیا رویدادهایی را تحت عنوان «Reverse Pitch» برگزار می‌کنند و چالش هایی را که در فرایند طراحی، ساخت و تولید محصول خود با آن مواجهه هستند به نوآوران ارائه می کنند و از استارتاپ ها ، دانشجویان و اساتید می خواهد که این چالش ها را رفع کنند و اعلام می‌کنند که در صورت موفقیت روی آن ها سرمایه گذاری انجام می شود.

دهبیدی‌پور اعتبار مالی برای توسعه فناوری را یکی از مسائل مهم برای دانش بنیان شدن صنایع بزرگ دانست و در این خصوص  توضیح داد: گام سومی که برای دانش بنیان شدن صنایع باید رقم بخورد، تعریف گرنت های فناوری مبتنی بر نیاز صنعت است. چرا که این گرنت فناوری  در نهایت تبدیل به یک محصول می شود که برای آن صنعت بسیار سودآفرین خواهد بود.

وی در انتهای صحبت های خود توجه به تحقیق و توسعه (R&D) را یک امر مهم دانست و گفت:  موضوع چهارم که بسیاری از شرکت های دنیا آن را عملیاتی کرده اند، تاسیس مراکز نوآوری در صنایع بزرگ است. به این صورت که صنایع در این مراکز نوآوری مسائل خودشان را مبتنی بر توان افراد نوآور حل می‌کنند. سهم مراکز نوآوری در دانش بنیان شدن صنایع بزرگ خیلی مهم و حیاتی است.

لینک کوتاه : http://www.iranhim.ir/?p=36709

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.