• امروز : جمعه - ۳۱ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 19 April - 2024
کل اخبار 7150اخبار امروز : 0
12

وزیر صنعت:ارتقای همکاری اقتصادی با آذربایجان نیازمند تلاش مضاعف است

  • کد خبر : 17538
  • ۲۳ اسفند ۱۳۹۶ - ۵:۰۱
وزیر صنعت:ارتقای همکاری اقتصادی با آذربایجان نیازمند تلاش مضاعف است

محمد شریعتمداری وزیر صنعت، معدن و تجارت در دیدار وزیر اقتصاد جمهوری آذربایجان گفت: اشتراک های فرهنگی و همسایگی دو کشور از زمینه های مهم برای تسهیل در همکاری های تجاری ساده می باشد و حرکت به سمت همکاری اقتصادی پیچیده تر نیازمند همکاری و تلاش بیشتر است. به گزارش ایرنا به نقل از وزارت […]

محمد شریعتمداری وزیر صنعت، معدن و تجارت در دیدار وزیر اقتصاد جمهوری آذربایجان گفت: اشتراک های فرهنگی و همسایگی دو کشور از زمینه های مهم برای تسهیل در همکاری های تجاری ساده می باشد و حرکت به سمت همکاری اقتصادی پیچیده تر نیازمند همکاری و تلاش بیشتر است.

به گزارش ایرنا به نقل از وزارت صنعت، معدن و تجارت، شریعتمداری در این دیدار تاکید کرد: امیدوارم با ایجاد کارگروهی مشترک ذیل کمیسیون مشترک ایران و آذربایجان در زمینه مسائل صنعتی، معدنی و تجاری به شناخت دقیق تر از طرح های اقتصادی قابل مبادله دو کشور دست یابیم.
وی افزود: در سفر آتی حجت الاسلام والمسلمین حسن روحانی رئیس جمهوری به آذربایجان آمادگی داریم در زمینه های مشترک به مذاکره بپردازیم و برای توسعه همکاری های صنعتی حتما پیشنهاد می کنم هیات مشترکی از دو طرف زمینه های همکاری صنعتی و تجاری را از هر دو طرف مورد توجه و بررسی دقیق قرار دهند و امیدوارم با شناخت دقیق تر، به سند همکاری های صنعتی بین دو کشور برسیم.
شریعتمداری ادامه داد: امیدوارم این سند نقشه راهی برای توسعه همکاری های بخش دولتی و خصوصی باشد و بسیار علاقه مندم که اتاق های بازرگانی، روابط دقیق و عمیق تری داشته باشند و برای نزدیک شدن بخش های خصوصی دو کشور؛ اتاق های بازرگانی می توانند کمک موثری داشته باشند و در سایه این تمهیدات و ایجاد زیر بناها، در همکاری های صنعتی و تجاری می توانیم مسیر همکاری های صنعتی را دقیق تر به پیش ببریم.
وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: مجموع مبادلات اقتصادی تجاری ایران و آذربایجان در سال های اخیر با دنیای خارج بیش از ۱۵۰ میلیارد دلار بود اما سهم این دو کشور در همکاری مشترک دو جانبه کمتر از ۵۰۰ میلیون دلار است و این نشان از وجود ظرفیت های افزایش سهم همکاری ها دارد.
شریعتمداری افزود: اشتراک های فرهنگی و همسایگی دو کشور از زمینه های مهم برای تسهیل در همکاری های تجاری ساده می باشد و حرکت به سمت همکاری اقتصادی پیچیده تر نیازمند همکاری و تلاش بیشتر است.
وزیر صنعت، معدن و تجارت ادامه داد: کارخانه تولید خودرو با همکاری گروه صنعتی ایران خودرو در جمهوری آذربایجان ساخته شده است و این کارخانه برای دستیابی به تولید ۱۰ هزار خودرو فعال می شود و در ادامه دستیابی به ۵۰ هزار خودر در سال مد نظر خواهد بود و برای تحقق این هدف باید تمهیدات بازرگانی هم وجود داشته باشد.
شریعتمداری گفت: ایران برای امضای موافقت نامه تجارت ترجیحی بین دو کشور آمادگی دارد و موافقت نامه تجارت ترجیحی را با اوراسیا امضا کردیم و در آینده نزدیک عملیاتی می شود و آمادگی داریم برای امضای این موافقت نامه با کشور آذربایجان هیاتی را مبادله و در اولین فرصت آن را ساری و جاری کنیم.
وزیر صنعت، معدن و تجارت تصریح کرد: صندوق ضمانت صادرات و سازمان صنایع کوچک و شهرک های صنعتی ایران و سازمان های ایدرو وایمیدرو برای همکاری های مشترک آمادگی دارند و در بخش های تولید سیمان، کاشی و سرامیک و مصالح ساختمانی و فولاد و ‌تراکتور سازی و ماشین آلات کشاورزی و صنایع غذایی می توان روابط را توسعه داد.
شریعتمداری همچنین گفت: در زمینه تولید فولاد اسفنجی اولین تولید کننده در جهان و در کل زنجیره فولاد عنوان چهاردهم را در اختیار داریم و ۱۱۰میلیون تن ظرفیت جدید در حوزه فولاد با بیش از ۶۰ درصد پیشرفت فیزیکی در حال ساخت است که می تواند برای تامین نیازهای کشور آذربایجان مورد استفاده قرار گیرد.
همچنین «شاهین مصطفی اف» وزیر اقتصاد کشور آذربایجان در این دیدار از آماده سازی یادداشت تفاهمی بین دو کشور خبر داد و افزود: امیدوارم در سفر آتی رئیس جمهوری ایران به آذر بایجان این یادداشت تفاهمی به امضا برسد.
وی افزود: ما همچنین بر ضرورت بالا بردن حجم تجارت دوجانبه تاکید داشته و برای پذیرش هیات کار شناسی از ایدرو در این زمینه آمادگی کامل داریم.
مصطفی اف ادامه داد: جمهوری نخجوان از ظرفیت های خوب همکاری های دو جانبه است و حجم تجارت دو کشور در سال ۲۰۱۷ حدود ۱۶ درصد افزایش یافت.
وزیر اقتصاد کشور آذربایجان با دعوت از وزیر صنعت، معدن و تجارت ایران برای سفر به آذربایجان از اعلام آمادگی مذاکره در زمینه های مشترک همکاری های صنعتی و تجاری با جمهوری اسلامی ایران خبر داد.

لینک کوتاه : http://www.iranhim.ir/?p=17538

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.