• امروز : پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 28 March - 2024
کل اخبار 7138اخبار امروز : 1
11

نیاز به واردات حداقل ۱۶ میلیون تن کالای اساسی داریم

  • کد خبر : 36292
  • ۱۶ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۱:۵۳
نیاز به واردات حداقل ۱۶ میلیون تن کالای اساسی داریم
محمدرضا مرتضوی گفت: تا اردیبهشت سال آینده باید حدود ۳.۵ میلیون تن گندم وارد کشور شود تا آنجا که من اطلاع دارم ال سی‌ها برای خرید آن باز شده است.

به گزارش روابط عمومی خانه صنعت، معدن و تجارت ایران و به نقل از پایگاه خبری صنعت غذا و کشاورزی(اگروفودنیوز)؛ محمدرضا مرتضوی رییس کانون انجمن‌های صنایع غذایی ایران، با بیان اینکه روسیه و اوکراین جزو تامین‌کنندگان اصلی گندم در دنیا تلقی می‌شوند، گفت: بخش قابل توجهی از گندم ایران از روسیه و بخشی از ذرت و دانه‌های روغنی از اوکراین تهیه و تامین می‌شود.

وی آلمان، استرالیا، کانادا، آرژانتین و کشورهای حوزه بالتیک را به‌عنوان دیگر کشورهای تامین‌کننده گندم کشور معرفی کرد و افزود: تا اردیبهشت سال آینده باید حدود ۳٫۵ میلیون تن گندم وارد کشور شود تا آنجا که من اطلاع دارم ال سی‌ها برای خرید آن باز شده است.

مرتضوی در پاسخ به این پرسش که فائو اعلام کرده است که قیمت موادغذایی ۲۴ درصد افزایش نرخ داشته است، آیا این افزایش نرخ مشکلی در بحث تامین برای ما ایجاد خواهد کرد؟ گفت: همواره در این مقطع زمانی شاهد افزایش نرخ مواد غذایی در جهان هستیم که وقوع جنگ بین روسیه و اوکراین این مسئله را تشدید کرده است و درصدی از افزایش نرخ مواد غذایی از جمله ذرت، دانه‌های روغنی، گندم نیز ناشی از شوک‌های جنگی است.

این فعال اقتصادی ادامه داد: در ۶ ماه گذشته افزایش نرخ گندم بی‌سابقه بوده و رکود افزایش قیمت در ۵ سال گذشته شکسته شده است. امکان اینکه گندم را ۱۰ یا ۲۰ دلار گران‌تر خریداری کنیم وجود دارد اما در بحث تامین مشکلی نخواهیم داشت.

وی با بیان اینکه افزایش نرخ مواد غذایی تا اردیبهشت سال آینده ادامه خواهد داشت، افزود: جنگ روسیه و اوکراین عطش خرید در جهان برای ذخیره‌سازی مواد غذایی را بالا برده است، هرگاه کشورهای چین و مصر وارد بازار غله باهدف ذخیره‌سازی می‌شوند قیمت‌های جهانی در فشار خواهد بود. باید امیدوار بود با شروع فصل برداشت قیمت‌ها در بازار جهانی فروکش کند.

مرتضوی تصریح کرد: ما باید امیدوار باشیم که بارندگی در فروردین سال آینده قابل توجه باشد که میزان برداشت کشت دیم بالاتر شود و چشم ما به خرید خارجی کمتر شود. اما باید این نکته را متذکر شد که حتی اگر دیم ما پربازده باشد باز هم باید حداقل ۱۵ تا ۱۶ میلیون تن کالای اساسی وارد کشور کنیم.

به گفته رییس کانون انجمن‌های صنایع غذایی ایران، دولت گندم را با نرخ سابق توزیع می‌کند و نرخ جهانی گندم در بازار داخلی تاثیری نخواهد گذاشت چراکه دولت برای گندم و آرد یارانه قابل توجهی پرداخت می‌کند.

این فعال حوزه صنایع غذایی در پاسخ به این پرسش که آیا ما باید در بحث ذخیره‌سازی موادغذایی ورود کنیم؟ گفت: به نظرمن بهترین زمان برای خرید کالا به منظور ذخیره‌سازی مواد غذایی ماه‌های تیر، مرداد، شهریور و مهر خواهد بود. چرا که هم اکنون در پیک قیمت‌های جهانی هستیم و اگر شاهد جنگ تازه‌ای در سطح بین‌المللی نباشیم بدون تردید در خرداد سال آینده قیمت‌ها روند نزولی به خود خواهند گرفت.

لینک کوتاه : http://www.iranhim.ir/?p=36292

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.