• امروز : پنج شنبه - ۳۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 18 April - 2024
کل اخبار 7150اخبار امروز : 0
9

نوسازی با تمرکز بر صنایع اولویت‌دار

  • کد خبر : 12498
  • ۰۲ مهر ۱۳۹۶ - ۸:۳۱
نوسازی با تمرکز بر صنایع اولویت‌دار

وی با تاکید بر اینکه لزوم نوسازی و به‌روز کردن ماشین‌آلات هر ۵ سال یک‌بار احساس می‌شود، گفت: برای آنکه بهره‌وری تولید کاهش پیدا نکند بروزرسانی صنایع هر ۵ سال یک‌بار ضروری است. به طور مثال، صنعت کاغذ در دنیا هر ۵ سال یک‌بار در زمینه فناوری و ماشین‌آلات بروزرسانی می‌شود در حالی که صنایع […]

وی با تاکید بر اینکه لزوم نوسازی و به‌روز کردن ماشین‌آلات هر ۵ سال یک‌بار احساس می‌شود، گفت: برای آنکه بهره‌وری تولید کاهش پیدا نکند بروزرسانی صنایع هر ۵ سال یک‌بار ضروری است. به طور مثال، صنعت کاغذ در دنیا هر ۵ سال یک‌بار در زمینه فناوری و ماشین‌آلات بروزرسانی می‌شود در حالی که صنایع کشور سال‌هاست بروزرسانی نشده است.روغنی‌گلپایگانی درباره چگونگی حمایت دولت از تولیدکنندگان برای افزایش بهره‌وری و نوسازی صنایع گفت: دولت با تامین منابع بانکی ارزان‌قیمت می‌تواند صنایع ماشین‌سازی داخلی را تقویت و افزایش سرمایه‌گذاری در این زمینه را آسان کند. علاوه‌بر این با شیوه‌های غیرمستقیم همچون کاهش تصدی‌گری و نظارت بیشتر می‌توان به ساماندهی وضعیت تولید در کشور کمک کرد. همچنین با وضع تعرفه‌های مناسب می‌توان ورود فناوری و ماشین‌آلات را به کشور ارزان و آسان کرد. وی با بیان اینکه برجام فرصت بزرگی برای ایران به شمار می‌رود، افزود: در زمان تحریم‌ها آسیب‌های جدی از لحاظ فناوری، منابع مالی، توانمندسازی، تولید، صادرات و زنجیره عرضه به تولیدکنندگان وارد شد.

 

نوسازی با تمرکز بر صنایع اولویت‌دار
آرمان خالقی، عضو خانه صنعت، معدن و تجارت ایران در گفت‌وگو با «گسترش صنعت» درباره راهکارهای نوسازی صنایع ایران گفت: صنایع باید از چرخه مواد اولیه تا مصرف مورد بررسی قرار گیرد تا با شناسایی عارضه‌ها بنا بر شرایط به تامین منابع، آموزش، نوسازی ماشین‌آلات، اصلاح ماده اولیه و… اقدام شود. برخی صنایع به نوسازی نیاز دارند اما باید بررسی شود که آیا نوسازی می‌تواند گره از مشکلات صنعت باز کند یا مشکل در جای دیگری است. پس از بررسی این موضوع میزان سرمایه مورد نیاز و چگونگی تامین منابع را می‌توان مورد توجه قرار داد. در دوران تحریم امکان نوسازی وجود نداشت اما در شرایط جدید باید با تمرکز بر صنایع اولویت‌دار و بررسی جنبه‌های دیگر همچون ظرفیت تولید، نرخ تمام‌شده و… به نوسازی ماشین‌آلات اقدام کرد.

 

بروزرسانی صنایع و لزوم تغییر کاربری
خالقی با بیان اینکه صنایع کشور شناسنامه دقیقی از تجهیزات، فرآیند تولید، پیشینه فعالیت و… ندارند، گفت: به همین دلیل نمی‌توان آمار دقیقی از صنایعی که فرسوده هستند یا به نقطه غیر قابل بازگشت رسیده‌اند داد اما برآورد نسبی براساس شواهد گویای آن است که بسیاری از صنایع فرسوده هستند و ادامه فعالیت آنها توجیه اقتصادی ندارد. عضو خانه صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه اولویت‌های صنعتی و ظرفیت‌های تولیدی در طول زمان تغییر می‌کند، گفت: به‌طور مثال، صنایعی همچون کاشی و سرامیک، فرش ماشینی و… دارای ظرفیت‌های مازاد هستند که زمانی بازار مناسب داشتند اما اکنون اشباع شده‌اند. نمونه موفق تغییر کاربری‌ها صنعت ماکارونی است که تعداد زیادی ازواحدها با تغییر فناوری‌های روز تغییر کاربری دادند و تنها چند واحد صنعتی با ظرفیت بزرگ باقی مانده است.

 

نوسازی فقط ماشین‌آلات نیست
خالقی با تاکید بر اینکه علاوه بر ماشین‌آلات مدیریت صنایع نیز به بروزرسانی و نوسازی نیاز دارد، گفت: مشکلات صنایع تنها در ماشین‌آلات و منابع مالی خلاصه نمی‌شود و منابع انسانی یکی از مهم‌ترین محورهای صنعتی مغفول مانده است. درحال‌حاضر صنایع از نبود مدیریت به‌روز رنج می‌برند، بنابراین تفکر حاکم بر صنایع به نوسازی نیاز دارد. رشد بهره‌وری، گسترش تحقیق‌وتوسعه، انعطاف‌پذیری، استفاده از فناوری‌های نو و اتوماسیون مدرن و… همه در گرو تفکر مدیریت سازمانی است. وی با بیان اینکه نوسازی مدیریت صنعتی باید با تغییر ساختار مدیریت صنعتی و ورود مدیران اجرایی عملیاتی شود، گفت: تربیت مدیران اجرایی را باید بر پایه تجربه قرار داد. اغلب آموزش‌های مدیریتی تئوری هستند اما باید به آموزش‌های عملی نیز توجه و در این راستا دانشگاهیان را وارد محیط اجرایی صنعتی کرد. در این مسیر باید هزینه‌هایی پرداخت کرد اما به‌طور قطع هزینه‌های آن کمتر از ادامه روند سنتی خواهد بود. بنابراین دولت همراستا با تسهیلات‌دهی به صنایع برای نوسازی ماشین‌آلات باید به بحث‌های مدیریتی توجه داشته باشد.

لینک کوتاه : http://www.iranhim.ir/?p=12498

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.