• امروز : سه شنبه - ۲۹ اسفند - ۱۴۰۲
  • برابر با : Tuesday - 19 March - 2024
کل اخبار 7135اخبار امروز : 0
15

نوبخت: از این پس واردکنندگان کالا در صف خرید ارز دیده نخواهند شد

  • کد خبر : 17943
  • ۲۱ فروردین ۱۳۹۷ - ۱۴:۰۸
نوبخت: از این پس واردکنندگان کالا در صف خرید ارز دیده نخواهند شد

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، محمدباقر نوبخت در نشست خبری که در سازمان برنامه و بودجه برگزار شد اظهار داشت: بازار ارز از دو قسمت عرضه و تقاضا تشکیل می‌شود که عرضه از محل درآمدهای نفتی ۵۰ میلیارد دلاری و همچنین از محل صادرات غیرنفتی ۴۷ میلیارد دلاری تامین می‌شود. وی افزود: تقاضا هم […]

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، محمدباقر نوبخت در نشست خبری که در سازمان برنامه و بودجه برگزار شد اظهار داشت: بازار ارز از دو قسمت عرضه و تقاضا تشکیل می‌شود که عرضه از محل درآمدهای نفتی ۵۰ میلیارد دلاری و همچنین از محل صادرات غیرنفتی ۴۷ میلیارد دلاری تامین می‌شود.

وی افزود: تقاضا هم از دو محل است. تقاضا برای واردات که رقم آن حدود ۵۵ میلیارد دلار می‌باشد و همچنین تقاضای دیگر برای واردات خدمات می‌باشد که مهمترین آن ارزهای خارج شده توسط مسافران می‌باشد. رقم واردات خدمات سالیانه ۲۰ تا ۲۵ میلیارد دلار برآورد می‌شود.

نوبخت گفت: برای کنترل ارزهای حاصل از صادرات دولت روز گذشته مصوب کرد تا تمام ارزهای حاصل از صادرات باید در یک سامانه ثبت شده و برای مصارف داخلی مورد استفاده قرار گیرد.

سخنگوی دولت گفت: درست نیست به صادرات تسهیلاتی از جمله معافیت داد اما صادرکنندگان ارز حاصل از فروش محصولات را در خارج از کشور نگهداری کنند.

وی تاکید کرد: دولت تلاش کرده هر دو سمت عرضه و تقاضای ارز را مدیریت کند. با توجه به تسهیلات در نظر گرفته شده همه ارزهای حاصل از صادرات در یک شبکه رسمی ثبت می شود.

رئیس سازمان برنامه و بودجه گفت: در طرف تقاضا برای نیازهای مردم باید کالا و خدمات وارد شود بر این اساس سالیانه ۷۰ تا ۸۰ میلیارد دلار ارز برای تقاضا اعم از واردات و خدمات وجود دارد که برای هر نوع واردات کالایی ارز ۴۲۰۰ تومان با ثبت سفارش‌های قانونی پرداخت خواهد شد.

نوبخت افزود: بانک مرکزی اعلام کرده فعلا با دلار ۴۲۰۰ تومانی از طریق نظام بانکی در صرافی مجاز تقاضای ۷۵ میلیارد دلاری واردات وخدمات را تامین خواهد کرد.

* احتمال کاهش نرخ دلار از ۴۲۰۰ تومان هم وجود دارد

محمد باقر نوبخت در نشست خبری که در سازمان برنامه و بودجه برگزار شد با اشاره به سیاست جدید دولت در خصوص تک نرخی کردن ارز گفت: در روش جدیدی که دولت در بازار ارز اعمال کرده هر فردی که به دنبال واردات کالا باشد می‌تواند از طریق شبکه بانکی و صرافی‌های مجازی که بانک مرکزی اعلام کرده اقدام کند و آنطور که رئیس کل بانک مرکزی گزارش داده شبکه بانکی آمادگی کامل برای تامین ارز با نرخ ۴۲۰۰ تومان برای واردات کشور را دارد.

وی افزود:‌ بنابراین از این به بعد هیچ واردکننده‌ای نباید در صف ارز قرار بگیرد چرا که بانک مرکزی ارز مورد نیاز واردات کشور را تامین خواهد کرد.

رئیس سازمان برنامه و بودجه ادامه داد: باید تاکید کنم از امروز هرگونه خرید و فروش ارز در غیر از صرافی‌های مجاز بانک مرکزی قاچاق محسوب شده و با متخلفان برخورد جدی خواهد شد.

نوبخت در پاسخ به سوالی در خصوص اینکه چرا نرخ ۴۲۰۰ تومان برای نرخ ارز در نظر گرفته شد گفت: مبانی محاسباتی متعددی در جلسات ستادی برای نرخ ارز مطرح شد و نرخ‌هایی مانند ۳۹۰۰ تومان، ۴۵۰۰ و ۴۶۰۰ تومان نیز اعلام شد اما نرخی که در نهایت توانست اعضای حاضر در جلسه را قانع کند و می‌تواند در آینده هم کاهش داشته باشد ۴۲۰۰ تومان است.

وی افزود: اعلام این رقم از سوی دولت در واقع باعث شد تا تک‌نرخی ارز نیز محقق شود و از این پس ارزی تحت عنوان ارز مبادله‌ای توزیع نخواهد شد.

سخنگوی دولت درباره اینکه چرا به جای دلار نرخ نهایی یورو اعلام نشد گفت: در حال حاضر رئیس کل بانک مرکزی فرصت‌هایی که برای تسهیل مبادلات ارزی با اروپا در قالب مذاکراتی انجام داده‌اند رسانه‌ای نکردند اما به زودی گزارش‌هایی در این حوزه ارائه خواهد شد اما اینکه چرا به جای دلار برای یورو تعیین نرخ نشد باید گفت برای تعیین نرخ دلار باید از قواعد تبدیل نرخ ارزها استفاده کرد.

لینک کوتاه : http://www.iranhim.ir/?p=17943

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 11در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 11
  1. سلام.مطالب سایت عالیه.ممنون از سایت مفید و اشتراک مطالب بروز.موفق باشید.

  2. مرسی از وب سایت بسیار خوبتون

  3. سایتتون عالیه موفق باشید

  4. مطالب خوبی به اشتراک گذاشتید

  5. ممنون از سایت خوبتون

  6. تشکر میکنم از سایت پر محتواتون

  7. بابت پوشش اخبار روز از شما ممنونم
    موفق باشید

  8. سپاس از وبسایت کاربردی و مفیدتون

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.