• امروز : جمعه - ۳۱ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 19 April - 2024
کل اخبار 7150اخبار امروز : 0
12

نایب رییس خانه صنعت، معدن و تجارت ایران در همایش اقتصاد مقاومتی ؛ لازمه تحقق اقتصاد مقاومتی اتکا به تولید داخل است

  • کد خبر : 18542
  • ۲۲ اردیبهشت ۱۳۹۷ - ۱۲:۲۵
نایب رییس خانه صنعت، معدن و تجارت ایران در همایش اقتصاد مقاومتی ؛ لازمه تحقق اقتصاد مقاومتی اتکا به تولید داخل است

نایب رییس خانه صنعت، معدن و تجارت ایران  گفت: یکی از مسائلی که در اقتصاد مقاومتی مطرح بوده اتکا به تولید داخلی است اما در این زمینه با نظام مالیاتی و نظام بانکی و بروکراسی مشکل داریم.  حسن حسینی ظهر امروز در همایش ملی مدیریت اقتصاد و اقتصاد مقاومتی که از سوی استانداری خراسان رضوی […]

نایب رییس خانه صنعت، معدن و تجارت ایران  گفت: یکی از مسائلی که در اقتصاد مقاومتی مطرح بوده اتکا به تولید داخلی است اما در این زمینه با نظام مالیاتی و نظام بانکی و بروکراسی مشکل داریم.
 حسن حسینی ظهر امروز در همایش ملی مدیریت اقتصاد و اقتصاد مقاومتی که از سوی استانداری خراسان رضوی ، دانشگاه پیام نور و خانه صنعت ، معدن و تجارت خراسان رضوی برگزار شد اظهار کرد: اگر همه در کنار هم قرار گیریم، تحریم‌ها اثری در حوزه های اقتصادی و اجتماعی کشور نخواهد داشت زیرا ما تمام ظرفیت و پتانسیل این را داریم که بتوانیم روی پای خود بایستیم.
وی ادامه داد: آنچه که من از مسائل اقتصادی درک می‌کنم، این بوده که از بدو تولد انسان که براساس اجتماعات اولیه شکل گرفته، بر مبنای مبانی اقتصادی داد و ستد انجام می‌گیرد و این جوامع اداره شده است.
نایب رییس خانه صنعت، معدن و تجارت ایران عنوان کرد: هر کشوری یک نظام اقتصادی برای خود انتخاب می‌کند و براساس آن عمل می‌کند. کسانی که علم اقتصاد را تعریف می‌کنند، در حد یک تئوری این صحبت‌ها را ارایه می‌کنند اما حاصل آن باید عمل باشد.
حسینی خاطرنشان کرد: در نظام اقتصادی جمهوری اسلامی بانکداری اسلامی وجود داشته ولی آیا واقعا به این امر توجه شده است؟ آیا ربا جزئی از بانکداری اسلامی است؟ این امر نشان دهنده این بوده که در یکی از سیاست‌ها دچار اشتباه شده ایم.
وقتی اقتصاد خود را ارزیابی می‌کنیم، شاهد آن هستیم که مقام معظم رهبری اقتصاد مقاومتی را مطرح کنند.
وی با بیان اینکه یکی از موارد مهم اقتصاد مقاومتی توانمندی بخش خصوصی است، تصریح کرد: در این بخش نیز باید از توانمدی های خود نهایت بهره را ببریم.
رییس خانه صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی با بیان اینکه یکی از مسائلی که در اقتصاد مقاومتی مطرح بوده، اتکا به تولید داخلی است، بیان کرد: اما در این زمینه با نظام مالیاتی و نظام بانکی و بروکراسی مشکل داریم و این باعث شده که نتوانیم به شعارهای خود دست پیدا کنیم.
حسینی با اشاره به اینکه اقتصاد مقاومتی به این دلیل مطرح شده که مانع بسیاری از دلالی ها و واسطه‌گری‌ها شود، خاطرنشان کرد: برای اینکه بتوانیم کالای مطلوب در کشور تولید کنیم، باید از نظر کیفی و قیمتی ملاک‌هایی در نظر بگیریم تا بتوانیم با نمونه‌های خارجی رقابت کنیم.
وی اضافه کرد: زمانی که صحبت از استاندارد یک کالا می‌کنیم، یک بخش از کیفیت را بیان کرده ایم که باید آن را در کالاهای خود لحاظ کنیم. امید داریم بتوانیم با تولید کالاهای با کیفیت فضای رقابت را فراهم آوریم .
خراسان رضوی در تولید مواد غذایی دارای شهرت جهانی است 
استاندار خراسان رضوی گفت: استان ما در تولیدات مختلف به خصوص در تولید مواد غذایی دارای شهرت جهانی است که باید این امر را تداوم بخشیم.
 علیرضا رشیدیان ظهر امروز در همایش ملی مدیریت اقتصاد و اقتصاد مقاومتی اظهار کرد: در این همایش ۷۴۶ مقاله به دست ما رسیده که ۳۰۵ مورد آن مورد تایید قرار گرفته و در نهایت به چاپ رسیده است.
وی در خصوص خروج امریکا از برجام افزود: وجود آدم‌هایی مانند ترامپ شری است که به همین جهت ما باید ظرفیت‌های خود را بهتر بشناسیم و از آن استفاده کنیم. خارج شدن آمریکا از برجام باعث می‌شود که در حوزه‌های مختلف خود را قوی‌تر کنیم.
استاندار خراسان رضوی عنوان کرد: موضع‌گیری اروپایی‌ها در برابر موضع‌گیری ترامپ یک تحول جدی بود که نشان می‌داد افکار عمومی جهان دیگر مانند گذشته نیست. همانطور که می‌دانید ملت ما و بیشتر ما ظرفیت‌های بسیاری دارد و می‌تواند در شرایط بدتر از این هم پیروز از شرایط عبور کند اما من فکر می‌کنم در حال حاضر که در این شرایط قرار داریم، باید فکری برای فضای کسب و کار کنیم.
رشیدیان با بیان اینکه برخورد هوشمندانه براساس منافع ملی می‌تواند ما را به اهداف سند چشم‌انداز برساند، خاطرنشان کرد: پس باید خراسان رضوی در پایان برنامه ششم توسعه در حوزه اقتصادی به رشد ۸٫۷ درصدی، با ایجاد اشتغال ۴۳۴ هزار فرصت شغلی به بیکاری۷ درصد، صادرات ۳۳۰۰ میلیارد تومان و جذب سرمایه‌گذاری ۶۲ هزار میلیارد تومان برسد.
وی با بیان اینکه کشوری موفق است که علاوه بر مسائل و مشکلات موجود بتواند به راه خود ادامه دهد، تصریح کرد: علاوه بر این موارد لازم است بگوییم تولیدات استان ما به خصوص در مواد غذایی دارای شهرت جهانی است که باید این امر را باید تداوم بخشیم.
استاندار خراسان رضوی با بیان اینکه متاسفانه بخش زیادی از بازار ۳۰۰۰ میلیارد دلاری سوغات در خراسان رضوی با کالای خارجی پر می‌شود، تاکید کرد: باید در این زمینه نیز هوشیار باشیم.
رشیدیان بای بیان اینکه ما در حال حاضر هیچ مشکلی در مسائل ارزی نداریم، تصریح کرد: هم‌اکنون یک مقدار دچار به هم ریختگی بازار ارزی هستیم که این مشکل نیز به زودی حل خواهد شد.
وی اضافه کرد: همچنین بخش خصوصی ما باید از ظرفیت مراکز تحقیق و پژوهشی بهره‌مند شود و باید این را بپذیریم سیستم بازرگانی ما نوین نیست. اگرچه تلاش خوب بازرگانان ما قابل تقدیر است.
استاندار خراسان رضوی گفت: از ابتدای سال جاری تاکنون ۱۹۵ مورد گشایش اعتبار اسنادی ارزی و ثبت سفارش ارزی به ارزش ۵۹ میلیون دلار در بانک‌های استان صورت گرفته که امر نشان دهنده عدم هرگونه مشکلی در این حوزه است.
حدود ۶۰۰ هزار میلیارد تومان پول، خارج از حوزه نظارت کشور وجود دارد
در این همایش نماینده مردم تربت حیدریه در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: امسال میزان بودجه عمومی کشور ۳۶۰ هزار میلیارد تومان است که در ید اختیار دولت برای گردش مالی در بخش های مختلف است. در کنار این، حدود ۶۰۰ هزار میلیارد تومان پول در گردش خارج از حوزه نظارت کشور داریم.
به گزارش ایسنا- منطقه خراسان، سعید باستانی ظهر امروز در همایش ملی مدیریت اقتصاد و اقتصاد مقاومتی با اشاره به شعارهای سال مرتبط با اقتصاد مقاومتی اظهار کرد: در این راستا نامگذاری عنوان‌ های هر سال داشتیم که به نوعی اجزای اقتصاد مقاومتی را تشریح و تبیین می کرد ولی اتفاقی که افتاد این بود از کنار این شعار گذر کردیم و در قالب شعارهای سال، بنرهای تبلیغاتی و پیامک‌‎ها و… نمایان شد. اتفاق دیگر این بود که هر اقدامی که روزانه انجام می دادیم را اقتصاد مقاومتی تلقی می کردیم. در واقع هم مردم عادی و هم در سطوح بالاتر این همگرایی و همزمبانی در برای تحقق یک مساله بسیار مهم وجود نداشت.
سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی عنوان کرد: برخی اینگونه می اندیشند که اقتصاد مقاومتی تنها در شرایط بحران به کار می آید و اینطور می‌پندارند هرچه کشور بیشتر در برابر تحریم‌ها و احتمال بروز آسیب قرار گیرد، باید به سراغ اقتصاد مقاومتی برویم.
باستانی با بیان اینکه در این اندیشه اینگونه تصور می شود که اگر شرایط طبیعی بر کشور حاکم باشد و با همه دنیا ارتباط داشته باشیم، قاعدتا خیلی به مفهوم اقتصاد مقاومتی نیازمند نیستیم، گفت: این را به اینگونه بیان می کنند که اگر شرایط طبیعی کشور ما با همه دنیا ارتباط داشته باشد، قاعدتا کشور به مفهوم اقتصاد مقاومتی دیگر نیاز چندانی ندارد. این در حالی است که اقتصاد مقاومتی تنها برای شرایط بحرانی نیست بلکه تعرف و تبیین آن و ترسیم سیاست های کلی آن برای تمام فصول است و ارتباطی به تحریم بودن یا نبودن ندارد.
وی با اشاره به عوامل موثر در اقتصاد مقاومتی عنوان کرد: اقتصاد مقاومتی باید براساس مزیت های نسبی کشور پایه ریزی شود. کشور در ۳ بخش بزرگ صنعت، کشاورزی و خدمات نیازمند به برنامه استراتژی خوب و توسعه ای است. به عنوان نمونه استراتژی توسعه بخش صنعت باید مشخص کند کدامیک از مزیت های نسبی کشور قابلیت تبدیل به صنایعی را دارد که قابلیت صادرات و استفاده در داخل دارد.
نماینده مردم تربت حیدریه در مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: در غیر این صورت هر کسی هر نگاهی در خصوص تولید که عمدتا واردات محور است، خواهد داشت. به عنوان نمونه ۴۹ واحد خودروسازی در کشور فعال است که هیچیک قابلیت رقابت با بسیاری از تولیدات دنیا را ندارد. نمونه دیگر این است که چندین واحد بزرگ فولاد سازی در کشور ما فعال است که به اندازه یک واحد بزرگ فولادسازی چین که ۲۰ میلیون تن تولید دارد، نیست. بعد از مدتی مشخص می شود این تولیدات ما رقابت پذیر نیست. در نهایت تعرفه واردات این محصولات برای حمایت از تولید داخل افزایش می یابد و یا اینکه واردات آن ممنوع می شود.
وی افزود: تعرفه که افزایش یافت، انگیزه برای قاچاق زیادی می شود. بنا بر آمار ستاد قاچاق کالا و ارز که ما نیز به آن ایراد وارد می دانیم، در کشور ۱۳ میلیارد دلار واردات قاجاق صورت می گیرد. به عنوان نمونه در صنعت پوشاک ۲٫۸ میلیارد دلار پوشاک قاچاق می شود در حالی که کل نیاز کشور ۸ میلیارد دلار است. وقتی ۳۰ درصد از یک کالا قاچاق است، رقابت بسیار دشوار می شود.
باستانی گفت: بنابراین ما نیازمند استراتژی توسعه صنعت هستیم تا مشخص شود کدامیک از اقلام صنعتی باید در بخش صنعت تولید شود و از آن با دستورالعمل درستی حمایتی می کنیم.
سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه استراتژی در بخش کشاورزی نیز به همین ترتیب است، خاطرنشان کرد: در بخش کشاورزی نیز استراتژی ما باید این باشد که چه میزان از محصولات مختلف را تولید کرده و چه میزان واردات کنیم. باید در حوزه های مختلف این امر تعیین تکلیف شود.
وی تصریح کرد: ما هیچ استراتژی مشخصی در حوزه خدمات عمومی و فنی مهندسی نداریم. صنعت برق ما در این منطقه بسیار پیشرفته است که آن را صادر می کنیم ولی هنوز نتوانسته ایم به آن جایگاه و گردش مالی لازم دست یابیم. براساس برآوردها گردش مالی این صنعت در کشور ما می تواند به ۳۰ میلیارد دلار برسد.
باستانی با اشاره به حوزه بانکی به عنوان یکی دیگر از مسایل مربوط به حوزه اقتصاد مقاومتی گفت: کفایت سرمایه بانک های کشور برای سرمایه گذاری به ۱۱٫۵ درصد می رسد. این رقم در مورد بانک های خصوصی است و این میزان در مورد بانک های عمومی ۷ تا ۷٫۵ درصد است.
نماینده مردم تربت حیدریه در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه امروز در دنیا اینگونه نیست که بانک ها تیم بنگاه داری و املاک داری داشته و رقیب بخش خصوصی باشند، اظهار کرد: کفایت سرمایه بزرگترین بانک های ما ۱۲٫۵ درصد است، در حالی که میزان کفایت سرمایه کوچک ترین بانک امارات ۱۷ است.
وی بیان کرد: مدیریت نظام پولی و مالی مساله ای است که باید حاکمیت در مورد آن تصمیم سختی اتخاذ کند. امسال میزان بودجه عمومی کشور ۳۶۰ هزار میلیارد تومان است که قرار است در ید اختیار دولت برای گردش مالی در بخش های عمومی و دولتی باشد. در کنار این، حدود ۶۰۰ هزار میلیارد تومان پول در گردش خارج از حوزه نظارت کشور داریم. این یعنی اینکه کشور را نمی توان در یک نظام پولی مالی منسجم نگاه داشت و برای آن برنامه ریزی کرد.
باستانی با تاکید بر لزوم شفافیت حوزه مالی و اداری گفت: ما نیازمند شفافیت در این حوزه هستیم. حاکمیت و دولت ها باید یک سیستم شفاف مدیریتی ارایه کنند که در آن سیستم اشکالات خارج خواهد شد. باید در این خصوص تصمیم ویژه اتخاذ کرد و اقدام نمود.
سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: تعریف و تبیین منافع ملی مورد تایید مردم و حاکمیت و اصرار بر اجرای آن از دیگر مسایلی است که باید در مورد تصمیم صحیحی اتخاذ کرد. منافع ملی امری نیست که هر کسی در هر جایی یک تعریف از آن ارایه دهد.
وی ادامه داد: اگر قرار است اقتصاد کشور مقاوم باشد، باید بخشی از آن متکی به فناوری باشد. دانشی که منجر به فناوری شود و سر سفره مردم آید. کشور ۷۰ هزار عضو هیات علمی داشته و متوسط تولید مقاله به ازای هر عضو هیات علمی ۰٫۴ است. در حوزه فناوری ما نتوانسته ایم کاری انجام دهیم چون آن را خارج از دایره تصمیم گیری چرخش اقتصاد در کشور می دانیم. باید این تصمیمات سخت اتخاذ شود وگرنه هیچ کاری نمی توان کرد.
باستانی با اشاره به فرمایشات مقام معظم رهبری در خصوص اقتصاد مقاومتی عنوان کرد: امنیت سرمایه گذاری و قاچاق امور بسیار مهمی است که باید به این دو مورد به صورت ویژه توجه داشت. باید این مسایل در قابل یک برنامه جامع دیده شود. کشور ما سند چشم انداز، برنامه های میان مدت ۵ ساله و قوانین سالانه دارد. اشکال کار در این است که همه این برنامه ها بغیر از سند چشم انداز لوایحی است که دولت آن را تایید کرده و به مجلس ارسال می کند. سپس آن را مجددا برای اجرا به رئیس جمهور می دهد.
نماینده مردم تربت حیدریه در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه بدنه کارشناسی دولت ها قوی تر از مجلس است، اضافه کرد: اصرار ما این است که قوانین بیشتر لایحه محور باشد تا طرح محور. پس از بررسی لوایح دولت ها در مجلس، آنچه برای اجرا ارایه می شود، با آنچه که دولت ها بر آن اتفاق نظر دارند، متفاوت است. از همین رو است که متوسط تحقق برنامه های ۵ ساله کشور به ۴۰ درصد نمی رسد. این امر به معنای این است که دولت ها هر آنچه فکر می کنند درست است را اجرا می کنند.
باستانی عنوان کرد: ما سامانه ای نیمه ریاستی و نیمه پارلمانی را در کشور طراحی کرده ایم که برخی از اقدامات ما را خراب می کند. باید در این مورد نیز تصمیم سخت اتخاذ کرد. قانون بودجه ای که امسال مجلس به دولت داده به گونه ای اجرا می شود که طی لایحه دولت به مجلس داده شد.
در پایان این مراسم از ۱۶ شرکت پیشرو در اقتصاد مقاومتی شامل ( توس چینی – مبل دقت – خمیرمایه رضوی – شهر بابانا – مهراد چاشنی توس – ایمن روانساز صنعت – فرآورده های غذایی تارا – جوانه خراسان – سنگ سنباده آسیا – کالا کودک توس – صنایع غ تقدیر شد .
لینک کوتاه : http://www.iranhim.ir/?p=18542

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.