• امروز : پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 28 March - 2024
کل اخبار 7138اخبار امروز : 0
14

ناکارآمدی تسهیلات ارزی صندوق توسعه ملی

  • کد خبر : 16376
  • ۱۱ بهمن ۱۳۹۶ - ۵:۴۴
ناکارآمدی تسهیلات ارزی صندوق توسعه ملی

تسهیلات ارزی یکی از راهکارهای تامین مالی صنایع صادرات‌محور است اما از بدو تاسیس صندوق توسعه ملی تاکنون فقط ۶/۷ درصد تسهیلات به این بخش اختصاص یافته است. این سهم اندک ناشی از تقاضای اندک از دریافت این تسهیلات است که دلیل آن هم به ناکارآمدی تسهیلات ارزی در ساختار اقتصادی کشور برمی‌گردد که ریسک […]

تسهیلات ارزی یکی از راهکارهای تامین مالی صنایع صادرات‌محور است اما از بدو تاسیس صندوق توسعه ملی تاکنون فقط ۶/۷ درصد تسهیلات به این بخش اختصاص یافته است.

این سهم اندک ناشی از تقاضای اندک از دریافت این تسهیلات است که دلیل آن هم به ناکارآمدی تسهیلات ارزی در ساختار اقتصادی کشور برمی‌گردد که ریسک نوسانات ارزی در عمل دریافت این تسهیلات را از توجیه اقتصادی خارج و صندوق توسع ملی در بخش مولد را ناکارآمد کرده است.

سهم ۶/۷ درصدی صنایع و معادن
براساس آخرین گزارش صندوق توسعه ملی، از آغاز تاسیس این صندوق تا پایان آذر امسال ۳۶ میلیارد و ۲۶۹ میلیون دلار تسهیلات اعلام وصول شده که از میزان ۳۴ میلیارد و ۴۶۹ میلیون دلار برای ۲۹۶ طرح به مرحله تخصیص ارز(صدور مسدودی بانک مرکزی) رسیده است. از این میزان بیشترین تسهیلات به بخش بالادستی نفت و گاز با سهم ۴۹ درصد، نیروگاه با سهم ۱۲/۹ درصد و پالایشگاه با سهم ۱۰/۸ درصد اختصاص پیدا کرده است. این در حالی است که رسالت اصلی صندوق توسعه ملی، سرمایه‌گذاری و حمایت از صنعت و معدن و رونق بخش تولید است اما از مجموع تسهیلات تخصیص‌یافته، سهم بخش صنعت و معدن فقط ۶/۷ درصد است که ۲ میلیارد و ۲۹۵ میلیون دلار به ۱۴۳ طرح را شامل می‌شود. رسالت اصلی صندوق توسعه ملی حمایت از بخش خصوصی مولد است. بر همین اساس، از مجموع تسهیلات پرداخت‌شده ۵۷/۶ درصد تسهیلات به بخش خصوصی، ۴۲/۱ درصد به بخش وابسته به نهادهای عمومی غیردولتی و ۰/۳ درصد به بخش تعاونی پرداخت شده است.

پرداخت ۳۴درصد تسهیلات تخصیصی
علاوه‌بر چالش نوسانات ارزی که باعث ناکارآمدی و ریسک بالای استفاده از این تسهیلات شده است، تامین وثیقه و پذیرش پرونده در بانک‌ها از جمله چالش‌های دیگر این تسهیلات است به نحوی که از مجموع ۳۴ میلیارد و ۴۶۹ میلیون دلار مسدود شده برای تخصیص ارز از سوی صندوق توسعه ملی فقط ۱۳ میلیارد و ۴۲۷ میلیون دلار به مرحله پرداخت رسیده است. به عبارت دیگر، فقط ۳۸ درصد تسهیلات از سوی بانک‌های عامل پرداخت شده است. این روند در بخش صنعت و معدن نیز به همین شکل است؛ از مجموع ۲ میلیارد و ۲۹۵ میلیون دلار تسهیلات ارزی در این بخش فقط ۱۲۵۳ میلیارد دلار به مرحله پرداخت رسیده است. برهمین اساس، علاوه‌بر تقاضای اندک برای دریافت این تسهیلات نحوه دریافت نیز با دشواری‌های بسیاری روبه‌رو است.

ناکارآمدی تسهیلات ارزی
آرمان خالقی، عضو هیات‌ رئیسه خانه صنعت، معدن و تجارت ایران در گفت‌وگو با «گسترش صنعت» درباره ناکارآمدی تسهیلات ارزی صندوق توسعه ملی گفت: رسالت اصلی تسهیلات صندوق توسعه ملی توسعه صنعت و معدن کشور و رونق بخشیدن به تولید بوده است. بسیاری از واحدهای صنعتی برای خرید مواد اولیه، ماشین‌آلات به تامین مالی ارزی نیاز دارند اما مهم‌ترین و اصلی‌ترین مانع برای دریافت این تسهیلات ریسک نوسانات ارزی است که به کلی این تسهیلات را از کارآمدی انداخته است.

تسهیلات ارزی توجیه اقتصادی ندارد
خالقی با اشاره به اینکه در سال‌های گذشته تجربه‌های تلخی از نوسانات ارزی و زیان عظیم دریافت‌کنندگان تسهیلات ارزی شاهد بوده‌ایم، گفت: دریافت‌کنندگان تسهیلات به یک نرخی تسهیلات را دریافت می‌کنند طی ۵ سال برای بازپرداخت با جهش ارزی روبه‌رو می‌شوند. این در حالی است که دریافت‌کنندگان تسهیلات هیچ دخالتی در نوسانات ارزی نداشتند و باید زیان بزرگی را پرداخت کنند.
وی با بیان اینکه با شرایط ارزی ایران دریافت این تسهیلات توجیه اقتصادی ندارد، اظهار کرد: دولت باید در این زمینه ورود کند و با تضمین نوسانات ارزی شرایطی را فراهم کند که تا حد مشخصی از نوسانات ارزی را بتوان پوشش داد. این تسهیلات بدون بیمه به هیچ وجه کارآمدی نخواهد داشت و باید حداقل تا ۵ درصد نوسان ارزی برعهده مشتری باشد. با این کار تازه راه برای دریافت تسهیلات باز می‌شود.

تسهیلات ارزی و تضاد منافع با تقویت تولید داخل
عضو هیات‌رئیسه خانه صنعت، معدن و تجارت ایران با اشاره به اینکه تسهیلات ارزی گاهی تضاد منافع با تولید داخل نیز پیدا می‌کند، گفت: تسهیلات ارزی برای خرید خارجی پرداخت می‌شود و این به نوعی یک شانس برای رقیبان خارجی در مقابل تولید داخلی است در حالی که تسهیلات ارزی می‌تواند برای تولید داخلی نیز پرداخت شود زیرا تولیدکنندگان داخلی نیز نیاز ارزی دارند تا برخی قطعات و مواد اولیه خود را تهیه کنند بنابراین، این سیاست برای حمایت تولید داخل باید تغییر یابد.وی با بیان اینکه پس از موانع اولیه باید اولویت‌بندی صنایع برای دریافت تسهیلات ارزی تعریف شود، افزود: صنایعی که درآمد ارزی داشته و به نوسازی و بازسازی نیاز دارند باید در اولویت قرار گیرند. به طور مثال، صنایع معدنی، نساجی و پوشاک، لوازم خانگی و… به شدت به این تسهیلات نیاز دارند اما درحال‌حاضر فقط صنایع بالادستی و پایین‌دستی نفت از این تسهیلات استفاده می‌کنند.

سود تسهیلات در مقایسه با نرخ جهانی
خالقی با اشاره به اینکه سود این تسهیلات نیز با وجود کم بودن نسبت به سود تسهیلات بانکی و در مقایسه با تسهیلات جهانی رقم بالایی است، گفت: درحال‌حاضر این تسهیلات با سود ۷ درصد پرداخت می‌شود در حالی که سود تسهیلات جهانی حدود ۳ تا ۴ درصد است. در شرایطی که خرید خارجی انجام می‌شود یعنی نرخ تمام‌شده اجناس برای ایران بیشتر از سایر کشورها است و این بر رقابت‌پذیری تاثیرگذار است. وی با تاکید بر اینکه علاوه‌بر موانع بیان‌شده چند سال است روند تسهیلات‌دهی در صندوق به کندی طی می‌شود، اظهار کرد: از آنجا که صندوق فقط تامین‌کننده اعتبار است و اعتبار به بانک عامل می‌دهد چالش وثیقه و بررسی پرونده‌ها در بانک‌ها مشکل همیشگی صنایع بوده و در این تسهیلات نیز وجود دارد و از آنجا که در صورت ناتوانی در بازپرداخت، بانک وظیفه پرداخت تسهیلات به صندوق را دارد به همین دلیل سختگیری زیادی در این زمینه می‌شود.

لینک کوتاه : http://www.iranhim.ir/?p=16376

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.