• امروز : جمعه - ۳۱ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 19 April - 2024
کل اخبار 7150اخبار امروز : 0
10

مواد اولیه خارجی ارزان می‌شود؟

  • کد خبر : 16882
  • ۲۸ بهمن ۱۳۹۶ - ۶:۵۴
مواد اولیه خارجی ارزان می‌شود؟

تاثیرگذاری معافیت عوارض بر تولید آرمان خالقی، عضو هیأت مدیره خانه صنعت، معدن و تجارت ایران در گفت‌وگو با «گسترش صنعت» درباره تاثیرات این موضوع در تقویت حمل‌ونقل ایران و نرخ تمام‌شده گفت: میزان تاثیرگذاری این معافیت در صنایع مختلف متفاوت است، اثرگذاری در کالاهایی که مواد اولیه آنها حجم و وزن زیادی دارند بیشتر […]

تاثیرگذاری معافیت عوارض بر تولید
آرمان خالقی، عضو هیأت مدیره خانه صنعت، معدن و تجارت ایران در گفت‌وگو با «گسترش صنعت» درباره تاثیرات این موضوع در تقویت حمل‌ونقل ایران و نرخ تمام‌شده گفت: میزان تاثیرگذاری این معافیت در صنایع مختلف متفاوت است، اثرگذاری در کالاهایی که مواد اولیه آنها حجم و وزن زیادی دارند بیشتر است. در دنیا حمل‌ونقل دریایی شیوه‌ای استراتژیک و به‌صرفه است اما در ایران بیشتر از طریق حمل‌ونقل جاده‌ای جابه‌جا می‌شود و از طریق بنادر کشورهای خارجی حمل‌ونقل می‌شود که این امر نرخ تمام‌شده را افزایش می‌دهد.

وی با تاکید بر اینکه تکمیل زنجیره حمل‌ونقل کشور می‌تواند حمل‌ونقل در کشور را ارزان کند، گفت: اگر بتوان از طریق گسترش خطوط حمل‌ونقل به نحوی عمل کرد که کالا مستقیم به‌دست مشتری برسد به طور قطع بر کاهش هزینه‌ها موثر خواهد بود. برای این موضوع باید ناوگان حمل‌ونقل تنوع داشته باشد و در همه زمینه‌ها از جمله فله‌ای، کانتینری و کانتینر یخچال‌دار ظرفیت حمل‌ونقل داشته باشیم.

پیشنهادهای تقویت حمل‌ونقل دریایی
خالقی با اشاره به کمک‌های دیگری که می‌تواند هم به تقویت تولید و هم حمل‌ونقل دریایی کشور منجر شود، اظهار کرد: در موضوع حمل‌ونقل دریایی ظرفیت بدون استفاده وجود دارد. به طور مثال، کشتی‌های ایرانی هنگام جابه‌جایی که اغلب برای واردات است یک سر خالی سفر می‌کنند. اگر بتوانیم کمکی برای حمل کالا از مبدا ایران به مقصد این کشورها داشته باشیم تا کالاهای صادراتی نیز از یارانه برخوردار شوند، می‌توان با کاهش نرخ تمام‌شده برای مشتری‌های ایران برای کالای ایرانی مزیت ایجاد کرد.

خطوط اختصاصی برای افریقا
عضو هیإت مدیره خانه صنعت، معدن و تجارت ایران با اشاره به پیشنهاد ایجاد خطوط کشتیرانی خاص افزود: بازار افریقا برای ایران، بالقوه است که می‌توان هم از بعد صادرات و هم از بعد واردات از آن بهره گرفت. اگر ایران بخواهد از بازار افریقا استفاده کند باید برای این بازار مزیت ایجاد کند. این در حالی است که اکنون برای حمل‌ونقل با مشکل روبه‌رو هستیم و ایران به طور مستقیم نمی‌تواند محصولات خود را صادر کند و از طریق ترکیه یا امارات صادرات انجام می‌شود.

وی افزود: اگر یک خط کشتیرانی به دور افریقا ایجاد شود به‌تدریج صادرکنندگان ایرانی با کاهش هزینه‌های حمل‌ونقل می‌توانند یک برنامه صادراتی مشخص برای این بازارها تعریف کنند. با تمرکز بر بازار افریقا مشکل سفرهای یک سر خالی نیز حل خواهد شد و با توجه به مزیت‌های بازار افریقا می‌توان در یک سفر واردات و صادرات را انجام داد. بنا بر این گزارش، معافیت عوارض واردات مواد اولیه می‌تواند موجب تسریع و تسهیل در فرآیند ترخیص مواد اولیه وارداتی کالاهای اساسی و کاهش هزینه‌های آن شود اما آنچه بیش از هر چیز اهمیت دارد توجه به ناوگان حمل‌ونقل دریایی توسعه خطوط کشتیرانی است. معافیت عوارض شاید به کاهش نرخ تمام‌شده منجر شود اما توسعه خطوط کشتیرانی و ساخت کشتی به‌دست صنعتگران داخلی نه‌تنها موجب تقویت صنایع داخلی خواهد شد بلکه می‌تواند بازارهای بیشتر با مزیت‌های بهتر برای کشور ایجاد کند.

لینک کوتاه : http://www.iranhim.ir/?p=16882

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.