• امروز : پنج شنبه - ۶ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 25 April - 2024
کل اخبار 7174اخبار امروز : 0
8
شهرام شریعتی در مصاحبه با رادیو گفت‌وگو:

معدن اسیر شعارزدگی اقتصادی است

  • کد خبر : 39588
  • ۰۲ خرداد ۱۴۰۲ - ۹:۲۱
معدن اسیر شعارزدگی اقتصادی است
دبیر كمیسیون معدن خانه صنعت، معدن ایران با بیان این‌كه طی ۴ دهه گذشته بعد از انقلاب در عرصه اقتصادی دچار شعارزدگی شده‌ایم، تأكید كرد كه انعكاس این معضل را در حوزه معدن شاهد هستیم.

شهرام شریعتی كه در برنامه گفتگوی اقتصادی حضور داشت، با اعلام این كه قرار بود معدن را به‌جای نفت بگذاریم؛ ولی این جایگزینی صورت نگرفت، خاطرنشان كرد: بسیاری معادن قدیمی به دولت واگذار و یا تعطیل شدند.

وی افزود: این معادن سرنوشت جالبی به دست نیاوردند؛ ولی ما در اصل ۴۴ قانون اساسی درباره انفال صحبت كردیم و باید دانست ماهیت بخش خصوصی باید تعریف شود.

در این راستا سیاست‌های دولت اصلی ناظر بر معدن نیست؛ درگذشته؛ اما وزارت معادن و فلزات افرادی را در خود داشت كه خمیره‌ای متناظر با حوزه معدن داشتند؛ ولی امروز از همه حوزه‌ها برای بخش معدن تصمیم‌گیری می‌كنند.

شریعتی ادامه داد: امروز در حوزه وزارت صمت، حتی مدیران معدنی نیستند و به‌عنوان‌مثال در سازمان زمین‌شناسی نیز معاونان معدنی حضور ندارند.

وی افزود: كمیسیون صنایع مجلس نیز افرادی از جنس معدن در خود ندارد؛ چراكه تصمیم‌گیران بخش معدن هیچ قرابت و نزدیكی با خوی و خصلت معدنی ندارند و لذا تصمیماتی غیرمعدنی می‌گیرند.

رئیس هیئت‌مدیره و دبیر كمیسیون معدن خانه صنعت، معدن ایران یادآوری كرد كه نقشه راه این حوزه نیز توسط معدن‌كاران تدوین نشده و عمدتاً به‌وسیله دانشگاهیانی نوشته شده است كه هیچ قرابتی با حوزه معدن ندارند.

شریعتی ادامه داد: وقتی به سهم معدن در تولید ناخالص ملی می‌نگریم، به رقمی كمتر از یك درصد می‌رسیم؛ این در حالی است كه ایران چهاردهمین كشور دارای معادن دنیاست و رقم كمتر از یك درصد بدین معنا می‌باشد كه متولیان این حوزه یا نمی‌خواهند و یا نمی‌توانند و یا اصلاً بلد نیستند كه سهم ادبیات معدنی را در اقتصاد كشور مشخص نمایند.

وی در بخش دیگر از سخنان خود در رادیو گفت‌وگو با بیان این كه در حوزه معدن فاقد نیروی كار انسانی هستیم، اظهار كرد: یكی از مشكلات اساسی حوزه معدن نیروی انسانی است كه سال‌ها از این مهم غافلیم و این موضوع را رها كرده‌ایم.

شریعتی افزود: در حاكمان كشور تصمیمی مبنی بر توسعه بخش معدن دیده نمی‌شود؛ یعنی اصلاً قرار نیست یا نقشه‌ای در این زمینه كشیده شده است.

وی خاطرنشان كرد: سازمان‌های مختلف سنگ‌اندازی كرده و مدیران متخصص در حوزه معدن فعال نیستند و این انتقادات نیز به دوره موقت باز می‌گردد و صرفاً مختصِ ۴ دهه بعد از انقلاب نیست.

لینک کوتاه : http://www.iranhim.ir/?p=39588
  • نویسنده : محمد رضا فلاحی
  • منبع : http://radiogoftogoo.ir/
  • 402 بازدید
  • بدون دیدگاه

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.