• امروز : پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 28 March - 2024
کل اخبار 7138اخبار امروز : 1
11

معاون وزیر صنعت:حجم صادرات ایران به عراق در نیمه نخست امسال ۵ درصد افزایش داشته است

  • کد خبر : 13014
  • ۲۳ مهر ۱۳۹۶ - ۹:۰۴
معاون وزیر صنعت:حجم صادرات ایران به عراق در نیمه نخست امسال ۵ درصد افزایش داشته است

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایرنا، «علی یزدانی» امروز (یکشنبه) در همایش بزرگ تجارت ایران و عراق در محل سالن اجلاس سران کشورهای اسلامی با اشاره به قابلیت های بالای همکاری های دو کشور، افزود: تحقق این مهم نیازمند برنامه ریزی و همکاری های بخش های دولتی و خصوصی طرفین و فراهم کردن زیرساخت هاست. به […]

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایرنا، «علی یزدانی» امروز (یکشنبه) در همایش بزرگ تجارت ایران و عراق در محل سالن اجلاس سران کشورهای اسلامی با اشاره به قابلیت های بالای همکاری های دو کشور، افزود: تحقق این مهم نیازمند برنامه ریزی و همکاری های بخش های دولتی و خصوصی طرفین و فراهم کردن زیرساخت هاست.
به گفته این مقام مسئول، ایران و عراق دارای بیشترین مرز مشترک و بیشترین تعداد گذرگاه های مرزی (۱۵ گذرگاه) همچنین هفت مرز رسمی هستند؛ ایران در عراق ۶ نمایندگی، یک سفارتخانه و کنسولگری در بصره، اربیل، نجف، کربلا و سلیمانیه دارد.
وی خاطرنشان کرد: امروز مردم و مسئولان عراقی از حضور شرکت های ایرانی در توسعه و آبادانی کشورشان استقبال می کنند و امنیت برای فعالان اقتصادی کشورمان بسیار بیشتر از گذشته شده است.
یزدانی با بیان نصف شدن واردات عراق بین سال های ۲۰۱۲ تا ۲۰۱۶ (از ۹۶ میلیارد به کمتر از ۴۸ میلیارد دلار)، به کاهش ۳۷ درصدی واردات این کشور از ترکیه و کاهش ۱۶ درصدی واردات آن از چین اشاره کرد و تصریح کرد: با این وجود، در ۶ ماه گذشته صادرات ایران به عراق با افزایش پنج درصدی در همسنجی با پارسال، به سه میلیارد و ۱۶۸ میلیون دلار رسید.
وی تاکید کرد: باید زمینه حضور شرکت های فنی و مهندسی ایرانی در عراق، همسان سازی رویه ها و فرآیندهای تجاری و مناسب سازی فضای کسب و کار، گسترش زیرساخت های مالی و بیمه ای، ضمانتنامه ها، تشکیل صندوق های مشترک، استفاده از ارزهای محلی و تجارت بدون پول و لزوم افزایش تجارت در زمینه های دارویی، غذایی و مصالح ساختمانی فراهم شود.
یزدانی با اشاره به نشست تیر ماه گذشته وزیر صنعت، معدن و تجارت ایران با سرپرست وزارت صنایع عراق و عقد یادداشت تفاهم همکاری در زمینه های مختلف بین دو کشور از جمله ایجاد خط ویژه اعتباری ایران در عراق برای تامین ماشین آلات، خطوط تولید، مواد اولیه و تجهیزات ایرانی برای این کشور، تصریح کرد: با امضای یادداشت تفاهم بین سازمان صنایع کوچک و شهرک های صنعتی و وزارت صنایع عراق، امکان گسترش همکاری های فیمابین بیشتر خواهد شد.
به گزارش ایرنا، همایش بزرگ تجاری ایران و عراق با حضور محمد نهاوندیان معاون اقتصادی رئیس جمهوری امروز یکشنبه در محل سالن همایش سران کشورهای اسلامی آغاز شد.
پنل و سخنرانی کلیدی مدیران شرکت های صادرکننده و دبیر میز عراق سازمان توسعه تجارت، پنل نفت و گاز، کارگاه ثبت حقوق کسب و کار، پیش درآمد حضور قانونی و پایدار در عراق، از جمله برنامه های این همایش در روز نخست است.
فردا دوشنبه نیز پنل تخصصی بازرگانی با عراق، کارگاه انتقالات و انواع خدمات پولی و اعتباری در سیستم بانکی و صرافی عراق، پنل روابط بانکی دو کشور و پل بازرسی و کنترل کیفیت در صادرات محصولات و خدمات به عراق، رویه ها و تعرفه ها و شیوه نامه های اجرایی گمرک عراق و حمل و نقل جاده ای با رویکرد حمل یکسره برگزار خواهد شد.

لینک کوتاه : http://www.iranhim.ir/?p=13014

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.