• امروز : پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 28 March - 2024
کل اخبار 7138اخبار امروز : 1
9

مدل دانکرک برای شکست حصر تجارت خارجی ایران

  • کد خبر : 36561
  • ۲۲ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۳:۲۱
مدل دانکرک برای شکست حصر تجارت خارجی ایران
اعضای کمیسیون تسهیل تجارت و توسعه صادرات و کمیسیون اقتصاد نوآوری و تحول دیجیتال اتاق تهران برای رایزنی پیرامون استفاده از ابزارهای نوین و دیجیتال در روند تجارت خارجی کشور، در سالن میلاد سازمان توسعه تجارت ایران با علیرضا پیمان‌پاک رئیس این سازمان به گفت‌و‌گو نشستند و ضمن آنکه از برنامه‌های این سازمان برای بهره‌گیری از طرفیت رمزارزها در تسهیل روند تجارت کشور آشنا شدند، راهکارهای استفاده از بلاکچین در تجارت خارجی را با متولیان سیاست‌گذاری این حوزه در میان گذاشتند.

به گزارش روابط عمومی خانه صنعت، معدن و تجارت ایران و به نقل از اتاق تهران، محمد لاهوتی رئیس کمیسیون تسهیل تجارت و توسعه صادرات اتاق تهران، در این جلسه با تاکید بر اهمیت به‌کارگیری ابزارهای نوین در روند تسهیل‌سازی تجارت خارجی کشور، افزود: در شرایط فعلی یکی از مشکلات جدی تجار و بازرگانان کشور، رفع تعهدات ارزی در ساختار سامانه نیما است و ممکن است ایجاد بستر جدیدی مشابه نیما در حوزه رمز ارزها، چالش دیگری برای تجار ایجاد کند، بنابراین برای استفاده از رمرزارزها در حوزه تبادلات پولی بازرگانان ایران با شرکای خارجی خود، باید علاوه بر وزارت صمت و بانک مرکزی، دیگر نهادها از جمله سازمان امور مالیاتی و تامین اجتماعی نیز رویه‌های قانونی استفاده از این فرآیند دخیل شوند تا مشکلات تازه‌ای پیش روی فعالان اقتصادی که از رمزارزها برای تبادلات پولی خود استفاده می‌کنند، قرار نگیرد.

فرزین فردیس، رئیس کمیسیون اقتصاد نوآوری و تحول دیجیتال اتاق تهران نیز، با تاکید بر اینکه استفاده از رمزارزها در حوزه تجارت خارجی، نیازمند رگولاتوری است و باید زیرساخت‌ها و قوانین مختص به این حوزه ایجاد شود، افزود: در حال حاضر، زیرساخت‌ها مناسب برای مبادلات رمزارزها در تجارت خارجی کشور، وجود ندارد و در صورت‌های مالی شرکت‌ها، ثبت این گونه مبادلات، تردیدهایی را برای تجار ایجاد کرده است، بنابراین در زنجیره مبادلات تجاری، باید استفاده از رمزارزها به رسمیت شناخته شود و در قوانین و دستورالعمل‌های سازمان‌ها قابل کاربرد باشد.

جلسه با تاکید بر اهمیت به‌کارگیری ابزارهای نوین
جلسه با تاکید بر اهمیت به‌کارگیری ابزارهای نوین

در ادامه همچنین، نمایندگان برخی از تشکل‌های حوزه فین‌تک و بلاکچین نیز به پاره‌ای از توضیحات در رابطه با کارکرد رمزارزها در مبادلات پرداختند و چگونگی استفاده از این ابزار در تبادلات پولی مربوط به حوزه تجارت کالایی را مطرح کردند.

ناجیان تجارت خارجی ایران

علیرضا پیمان‌پاک، رئیس سازمان توسعه تجارت نیز پس از ارائه توضیحات از سوی نمایندگان بخش‌خصوصی، با یادآوری اینکه وزارت صمت، به دنبال به رسمیت شناختن رمزارزها در کشور است و در گام نخست نیز، استفاده از آن در حوزه تجارت خارجی در دستورکار قرار گرفته است، افزود: در این راستا دو هدف در سازمان توسعه تجارت نهایی شده است، نخست، رمز دارایی که عامل انتقال و اعتبار میان صادرکننده و واردکننده باشد، و دیگری، رمزارزی که از سوی افراد استخراج شده و می‌تواند با دارایی خود واردات انجام دهد.

معاون وزیر صمت، همچنین در خصوص مشتری‌یابی در صنعت بلاکچین، بر ضرورت تلاش برای شناسایی چند گروه کالایی یا چند کشور با هدف اجرای این شیوه به صورت پایلوت تاکید کرد و خواستار همکاری اتاق تهران با سازمان توسعه تجارت در این زمینه شد.

پیمان‌پاک همچنین بر همکاری سازمان توسعه تجارت با اتاق بازرگانی تهران و انجمن‌های فعال در حوزه بلاکچین، در زمینه ایجاد پلتفرم‌ها و زیرساخت‌های پایگاه داده اطلاعات و نیز هوش مصنوعی در پیشبرد امور تجارت خارجی تاکید کرد.

احمد صالحی، مشاور رئیس سازمان توسعه تجارت نیز در سخنانی، تصویری کلی از اقدامات این سازمان در حوزه اقتصاد دیجیتال ارائه داد و با یادآوری اینکه تنظیم قوانین و مقررات مرتبط با رمزارزها و بلاکچین، در دولت و دستگاه‌های حاکمیتی به طور جدی در حال پیگیری است، گفت: پیش‎‌نویس آیین‌نامه استفاده از ابزارهای بلاکچین در تجارت خارجی نیز در حال تدوین الست و بر اساس این آیین‌نامه،  استفاده از این ابزارها در سه حوزه پرداخت، مبادله و استخراج مورد توجه قرار گرفته است.

وی با این توضیح که در حوزه پرداخت، استفاده از رمزارزها ممنوع شده است، افزود: در خصوص رفع تعهد ارزی در فرآیند استفاده از رمزارزها، قرار است سامانه‌ای مشابه سامانه نیما ایجاد شود.

صالحی سپس با ارائه گزارشی، از مدل طراحی شده از سوی سازمان توسعه تجارت برای تسهیل روند تجارت خارجی بنگاه‌های کشور رونمایی کرد.

این مکانیزم که سازمان توسعه تجارت از آن با عنوان «مدل دانکرک برای شکست حصر تجارت خارجی ایران» رونمایی کرد، بر استفاده از توان بنگاه‌های کوچک و متوسط کشور در گره‌گشایی در تجارت خارجی ایران تاکید دارد. عنوان انتخاب شده برای این مدل نیز، اقتباسی است از فیلم سینمایی «دانکرک» ساخته کرستوفر نولان در سال ۲۰۱۷ و داستان فیلم، در جنگ جهانی‌دوم اتفاق می‌افتد و درباره تخلیه نیروهای بریتانیا، فرانسه و بلژیک از شهر دانکرک در فرانسه است و. در جریان این عملیات تاریخی، بیش از ۸۰۰ قایق غیرنظامی جان دست‌کم ۳۳۵ هزار سرباز انگلیسی و فرانسوی را که در محاصره ارتش آلمان‌ها گرفتار شده بودند، نجات دادند.

صالحی با اشاره به اینکه در شرایط کنونی که استفاده از گشایش ال‌سی برای تجار و بازرگانان ایرانی در تبادلات بین‌المللی خود، فراهم نیست، افزود: بر اساس این مدل، استفاده از دفاتر تجاری ایران در برخی کشورها با هدف تسهیل در فرآیند تبادل کالا و پول میان صادرکننده ایرانی و مشتری خارجی در دستورکار قرار دارد و در عین حال، به کارگیری اسناد تجاری هوشمند نیز به عنوان یک ابزار مورد توجه قرار گرفته است.

در پایان این جلسه، مقرر شد تا با حضور نمایندگان اتاق تهران در نشست‌های بررسی ظرفیت‌های لاکچین و رمزارزها در تجارت خارجی، راهکارها و تصمیم‌گیری‌ها در این رابطه با مشارکت بخش خصوصی تببین شود.

لینک کوتاه : http://www.iranhim.ir/?p=36561

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.