• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024
کل اخبار 7138اخبار امروز : 0
13

مجلس برای «حمایت از کالای ایرانی» قانون تصویب می کند

  • کد خبر : 18024
  • ۲۷ فروردین ۱۳۹۷ - ۴:۵۳
مجلس برای «حمایت از کالای ایرانی» قانون تصویب می کند

تهران- ایرنا- رییس کمیسیون ویژه حمایت از تولید ملی مجلس شورای اسلامی گفت: قرار بود طرح یک یا دو فوریتی برای «حمایت از کالای ایرانی» در مجلس بررسی شود اما در نهایت مقرر شد موادی با این موضوع در «قانون حداکثر استفاده از توان تولیدی» تصویب شود. به گزارش خبرنگار اقتصادی ایرنا، «حمیدرضا فولادگر» امروز […]

تهران- ایرنا- رییس کمیسیون ویژه حمایت از تولید ملی مجلس شورای اسلامی گفت: قرار بود طرح یک یا دو فوریتی برای «حمایت از کالای ایرانی» در مجلس بررسی شود اما در نهایت مقرر شد موادی با این موضوع در «قانون حداکثر استفاده از توان تولیدی» تصویب شود.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایرنا، «حمیدرضا فولادگر» امروز (یکشنبه) در سی‌و‌پنجمین نشست هیات نمایندگان اتاق ایران افزود: حمایت از کالای ایرانی چهار الزام دارد که شامل بهبود فضای کسب و کار، اجرای اصل ۴۴ قانون اساسی، مبارزه با قاچاق کالا و جلوگیری از واردات بی رویه است.
وی ادامه داد: برای حمایت از این برنامه، مصرف کنندگان، تولیدکنندگان و حاکمیت باید به طور سه جانبه عمل کنند.
نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: در اجرای این برنامه، انتظار داریم مصرف کنندگان با حمایت از کالای ایرانی، با اهداف اقتصادی کشور همراهی کنند؛ از تولیدکننده نیز انتظار داریم تولیدی رقابت پذیر داشته باشند و بتواند رضایت مشتری را جلب کند.
فولادگر با تاکید بر اینکه حاکمیت باید شرایط رقابت پذیر را برای تولیدکنندگان فراهم کند، گفت: حمایت های حاکمیت هم از جنس بیمه ای، گمرکی، تعرفه ای و بانکی است و هم تصمیم هایی که در زمینه رفع موانع تولید و بهبود فضای کسب و کار گرفته می شود.
به گزارش ایرنا، ساماندهی واردات و صادرات و حمایت از خودکفایی در تولید کالاها از بندهای سیاست های اقتصاد مقاومتی است که در سال ۱۳۹۲ ابلاغ شد.
پس از آن، سال ۱۳۹۵ از سوی رهبر معظم انقلاب «اقتصاد مقاومتی؛ اقدام و عمل» نام گرفت و امسال نیز (۱۳۹۶) «اقتصاد مقاومتی؛ تولید- اشتغال».
رهبر معظم انقلاب اسلامی شعار سال ۱۳۹۷ را «حمایت از کالای ایرانی» اعلام کردند.
دولت نیز در بخشنامه ای، همه دستگاه های دولتی را از خرید کالاهای خارجی که مشابه خارجی دارند، منع کرد.
امروز «حمایت از کالای ایرانی» در کنار مساله «نوسان نرخ ارز» از مهمترین مباحث نشست فعالان بخش خصوصی بود که با حضور «محمدرضا پورابراهیمی» رییس کمیسیون اقتصادی و «حمیدرضا فولادگر» رییس کمیسیون ویژه حمایت از تولید ملی مجلس شورای اسلامی در اتاق ایران برگزار شد.
رییس اتاق ایران در این نشست ۱۰ راهکار عملیاتی را برای حمایت از کالای ایرانی تشریح کرد.
«غلامحسین شافعی» گفت: بحث حمایت از منظر تقاضا با خرید کالای ایرانی توسط مردم و نهادهای دولتی صورت می گیرد و انواع اصلاحات و بسترسازی نهادی و اعطای مشوق‌های مستقیم به بخش‌های تولیدی از قبیل کاهش مالیات‌ها، افزایش یارانه‌های بخش تولید، اعطای تسهیلات با نرخ بهره کمتر، کاهش حق بیمه و سایر موارد، به حمایت‌های غیرمستقیم و مستقیم از منظر عرضه مرتبط می شود.
شافعی اضافه کرد: ریشه مشکلات بخش تولید کالا در کشور بر اساس اولویت، نه از طرف تقاضا بلکه از طرف عرضه پدید آمده است. در اینجا باید نقش مصرف‌کنندگان و نقش حاکمیتی و تصمیم‌گیرندگان کشور در زمینه بحث حمایت از کالای ایرانی از یکدیگر تفکیک شود.
وی افزود: نباید بحث حمایت را فقط به حمایت از مصرف‌کننده، چه مردم و چه ارکان دولتی با خرید کالای ایرانی محدود کرد.

لینک کوتاه : http://www.iranhim.ir/?p=18024

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.