• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024
کل اخبار 7138اخبار امروز : 0
5
فروردین ۳۱.۴ میلیون دلار کالا به ۲۳ کشور آفریقایی صادر شد

غنا، مقصد نخست صادرات ایران به قاره سیاه

  • کد خبر : 39509
  • ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۵:۰۷
غنا، مقصد نخست صادرات ایران به قاره سیاه
قائم مقام باشگاه تجار ایران و آفریقا گفت: فروردین امسال، ۷۱هزار و ۸۷ تن کالای ایرانی به ارزش ۳۱ میلیون و ۴۸۱ هزار و ۲۳۴ دلار به ۲۳ کشور آفریقایی صادر شدکه بیش از نیمی از این آمار مربوط به محصولات آهنی و فولادی بوده است.

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری آنا، سید روح اله لطیفی درباره تجارت ایران با کشور‌های آفریقایی در فروردین امسال اظهار داشت: در سبد صادراتی کالا‌های ایرانی به آفریقا در فروردین، ۲۹ هزار و ۶۰۲ تن محصولات آهنی به ارزش ۱۶ میلیون و ۲۰۱ هزار و ۱۶۲ دلار با سهم ۵۱.۵ درصدی از کل صادرات به آفریقا در صدر قرار گرفت.

وی ادامه‌داد: پس از آن، کود اوره با ۲۷ هزار و ۱۷۲ تن به ارزش هفت میلیون و ۸۸۰ هزار دلار (سهم ۲۵ درصدی)، مواد غذایی با سه هزار و ۳۴۶ تن به ارزش ۲ میلیون و ۷۹۳ هزار دلار (سهم ۹ درصدی)، انواع قیر با ۶ هزار و ۲۹ تن به ارزش یک میلیون و ۷۹۳ هزار دلار (سهم ۶ درصدی) و سایر مشتقات پترو پالایشگاهی با ۲ هزار و ۵۲۴ تن به ارزش یک میلیون و ۴۰۷ هزار دلار (سهم ۴.۴ درصدی) در رتبه‌های دوم تا پنجم صادرات به آفریقا قرار گرفتند.

لطیفی خاطرنشان‌کرد: محصولات شیمیایی و پلاستیکی، ماشین آلات صنعتی، کف پوش، سولفور سدیم، لاستیک موتورسیکلت، بنتونیت، سیمان سفید، گچ، دارو، اسباب بازی و ظروف شیشه‌ای از دیگر کالا‌های صادره از ایران به قاره آفریقا در فروردین بود.

قائم مقام باشگاه تجار ایران و آفریقا در خصوص پنج مقصد نخست صادراتی ایران به قاره آفریقا گفت: غنا با خرید ۱۵ میلیون و ۲۷۷ هزار و ۱۵۹ دلار (رشد ۱۳۳درصدی)، آفریقای جنوبی با ۹ میلیون و ۲۲۱ هزار و ۵۳۷ دلار (رشد ۹۶درصدی)، تانزانیا با یک میلیون و ۹۴۷ هزار و ۸۴۵ دلار (کاهش ۴۱درصدی)، کنیا با یک میلیون و ۲۰۳ هزار و ۹۰۲ دلار (کاهش ۶۰ درصدی) و سودان با یک میلیون و ۳۱ هزار و ۴۳۷ دلار (رشد ۷۳۹ درصدی) پنج مقصد نخست کالا‌های صادراتی ایران به آفریقا بودند.

وی درباره کالا‌های وارداتی از آفریقا توضیح داد: ۶۳۴ تن مواد غذایی شامل عصاره‌های نباتی، قهوه، چای، حبوبات و … به ارزش سه میلیون و ۲۰۵ هزار و ۹۴۶ دلار با سهم ۵۴.۵ درصدی از کل واردات از این قاره، ۴۹۸ تن روغن ترانسفورماتور به ارزش یک میلیون و ۳۴۶ هزار دلار (سهم ۲۳ درصدی)، سه هزار و ۱۵۰ تن منگنز به ارزش ۹۹۱ هزار و ۴۰۹ دلار (سهم ۱۷ درصدی)، ۳۶ تن تری اکسید کروم به ارزش ۱۵۲ هزار دلار همراه با تیغه تراش، ابزار صنعتی و هواکش و … به ترتیب کالا‌های وارده به کشور از قاره آفریقا در فروردین امسال بود.

واردات از آفریقا

لطیفی همچنین اظهار داشت: در فروردین امسال چهار هزار و ۳۲۹ تن کالا به ارزش پنج میلیون و ۸۷۹ هزار و ۴۸۲ دلار از ۹ کشور آفریقایی وارد کشور شد.

لطیفی در خصوص پنج کشور نخست طرف معامله با ایران برای واردات اظهار داشت: آفریقای جنوبی با فروش ۲ میلیون و ۵۴۰ هزار و ۴۳۵ دلار (رشد ۱۰۷ درصدی)، کنگو با یک میلیون و ۳۴۶ هزار و ۴۲ دلار، غنا با ۸۷۹ هزار و ۹۴۱ دلار، کنیا با ۳۹۵ هزار و ۸۳ دلار (کاهش ۳۴ درصدی) و تانزانیا با ۳۵۳ هزار و ۹۷۸ دلار (کاهش ۴۰ درصدی)، پنج کشور نخست فروش کالا به ایران در قاره آفریقا در فروردین بود.

وی در پایان تاکید کرد: واردات ایران از آفریقا در فروردین امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۹۸ درصد افزایش یافته و صادرات غیرنفتی به این قاره نیز با کاهش ۷۳ درصدی همراه بوده است که توجه سیاستگذاران تجارت خارجی و فعالان این حوزه به رفع موانع صادرات به این بازار ۱.۳ میلیارد نفری به‌سرعت باید در کانون توجه قرار گیرد.

قائم مقام باشگاه تجار ایران و آفریقا بیان‌داشت: روند روبه رشد صادرات به این قاره در ۲ سال اخیر نه تنها نباید متوقف شود، بلکه این بازار کشش خرید بیش از ۱۰ میلیارد دلار کالا‌های ایرانی را در سال دارد و باید در مسیر افزایش صادرات کالا‌های کیفی تلاش بیشتری داشت.

لینک کوتاه : http://www.iranhim.ir/?p=39509
  • نویسنده : محمد رضا فلاحی
  • منبع : https://ana.press/
  • 374 بازدید
  • بدون دیدگاه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.