• امروز : چهارشنبه - ۵ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Wednesday - 24 April - 2024
کل اخبار 7174اخبار امروز : 0
5

ظریف در نشست با وزیر خارجه روسیه خبر داد: ایران طی هفته‌های آینده به اتحادیه اوراسیا می‌پیوندد

  • کد خبر : 18282
  • ۰۸ اردیبهشت ۱۳۹۷ - ۱۳:۳۸
ظریف در نشست با وزیر خارجه روسیه خبر داد: ایران طی هفته‌های آینده به اتحادیه اوراسیا می‌پیوندد

محمدجواد ظریف  وزیر امور خارجه که برای حضور در نشست سه‌جانبه وزرای خارجه ایران ترکیه و روسیه صبح امروز به مسکو سفر کرده است، پیش از این نشست جلسات دوجانبه‌ای با همتایان ترک و روس خود در محل ویلای وزارت خارجه روسیه برگزار کرد. همچنین وزرای خارجه ترکیه و روسیه نیز نشست دوجانبه جداگانه‌ای برگزار […]

محمدجواد ظریف  وزیر امور خارجه که برای حضور در نشست سه‌جانبه وزرای خارجه ایران ترکیه و روسیه صبح امروز به مسکو سفر کرده است، پیش از این نشست جلسات دوجانبه‌ای با همتایان ترک و روس خود در محل ویلای وزارت خارجه روسیه برگزار کرد. همچنین وزرای خارجه ترکیه و روسیه نیز نشست دوجانبه جداگانه‌ای برگزار کردند.

ظریف در دیدار با لاوروف خبر داد که ظرف چند هفته آینده ظرف چند هفته آینده ایران روند عضویت ایران در اتحادیه اوراسیا کامل خواهد شد و ایران به عضویت این سازمان در خواهد آمد.

لاوروف نیز در این نشست ضمن استقبال از عضویت ایران در اتحادیه اوراسیا، خواستار افزایش همکاری های اقتصادی دو طرف بر اساس توافق میان روسای جمهور دو کشور شد.

اتحادیه اقتصادی اوراسیا (EAEU) یک اتحادیه اقتصادی است که اعضای آن بیشتر کشورهای شمال منطقه اوراسیا در شرق اروپا هستند. در حال حاضر کشورهای بلاروس، قزاقستان، قرقیزستان، روسیه، تاجیکستان و ازبکستان در مجمع اقتصادی اوراسیا عضویت دارند.

تسهیل تجارت میان کشورهای استقلال یافته از اتحاد جماهیر شوروی، ایجاد بازار مشترک در حوزه کشورهای مستقل هم سود عضو، حذف تدریجی قوانین گمرکی داخلی کشورهای عضو در داخل اتحادیه، برقراری تعرفه خارجی مشترک در میان کشورهای عضو و هماهنگ‌سازی تشریفات گمرکی کشورهای عضو از جمله اهداف اقتصادی اتحادیه اقتصادی اوراسیاست.

ایران در اکثر کشورهای عضو اتحادیه اوراسیا سرمایه‌گذاری قابل‌توجهی انجام داده است، درحالی‌که سرمایه‌گذاری در اکثر این کشورها یک‌طرفه بوده و آن‌ها سرمایه‌گذاری چندانی در ایران نداشته‌اند. پیش از این غلامحسین شافعی، رئیس اتاق ایران خبر داده بود که ایران به عضویت اتحادیه اوراسیا درمی‌آید. او عضویت ایران در اتحادیه اقتصادی اوراسیا را محور برنامه‌های اقتصادی اتاق ایران دانسته و معتقد است عملی شدن این تصمیم کمک بزرگی به صادرات کشور خواهد کرد.

پدرام سلطانی، نایب‌رئیس اتاق ایران نیز معتقد است اصلاح و تقویت زیرساخت‌های صادراتی به کشورهای اتحادیه اوراسیا و دیگر کشورها جزو وظایف دولت است و بخش خصوصی نقش سرمایه‌گذاری و تجارت را برعهده دارد.

او در این زمینه گفته است: «ایران در حال مذاکره نهایی برای پیوستن به اتحادیه کشورهای اوراسیاست و روسیه جزو کشورهای اصلی و تأثیرگذار در این اتحادیه در کنار بلاروس، ارمنستان، قزاقستان و دیگر کشورها به شمار می‌رود. اگر ایران به این اتحادیه بپیوندد از تعرفه ترجیحی در ارتباط با تجارت با این کشورها می‌توانیم بهره‌مند شویم، متأسفانه رویکرد ما در مذاکرات تجاری بر سر قراردادهای تعرفه ترجیحی مبتنی بر تجارت آزاد بسیار محتاطانه است و نظرات بخش خصوصی درخصوص این تعرفه‌ها دیده نمی‌شود.»

به گفته سلطانی بازار روسیه یک بازار بسیار بزرگ برای محصولات و صنایع لبنی و کالاهای کشاورزی ایران محسوب می‌شود و باید از این ظرفیت برای افزایش حجم تجارت خود با روسیه و دیگر کشورهای عضو اتحادیه اوراسیا استفاده کنیم.

لینک کوتاه : http://www.iranhim.ir/?p=18282

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.