• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024
کل اخبار 7138اخبار امروز : 0
13

سیدمحمدرضا مرتضوی در گفت و گو با اعتماد آنلاین: همیشه واردات منافع داشته است…

  • کد خبر : 22144
  • ۰۹ آبان ۱۳۹۷ - ۱۲:۵۴
سیدمحمدرضا مرتضوی در گفت و گو با اعتماد آنلاین: همیشه واردات منافع داشته است…

مجری برنامه رو در رو به عنوان سوال اول از آقای سید محمد رضا مرتضوی دبیرکل و عضو هیأت مدیره خانه صنعت و معدن ایران پرسیدند که تحریم های ۱۳ آبان ماه (۴ آوریل) چه میزان بر بخش صنعت و کشاورزی ایران تاثیر خواهد گذاشت؟ مرتضوی: به نظر بنده تلاش امریکا برای تحت فشار دادن […]

مجری برنامه رو در رو به عنوان سوال اول از آقای سید محمد رضا مرتضوی دبیرکل و عضو هیأت مدیره خانه صنعت و معدن ایران پرسیدند که تحریم های ۱۳ آبان ماه (۴ آوریل) چه میزان بر بخش صنعت و کشاورزی ایران تاثیر خواهد گذاشت؟
مرتضوی: به نظر بنده تلاش امریکا برای تحت فشار دادن ما امری طبیعی است و دراین راه از همه ابزارها استفاده کرده اند ، ما میتوانیم کاسه تحریمها را بشکنیم و در نهایت ما در بخش موفق سیاست قرار داریم . بایستی دانست که علی رغم وابستگی که اروپا به آمریکا دارد و همچنین وابستگی چین به آمریکا، ارزش معاملات چین نزدیک به ۲۰۰۰ میلیارد است ، ولی در صحنه سیاست آقای ظریف و خانم موگرینی اعلامیه ای خواندند که در روز شروع گردهمایی در سازمان ملل همه دستگاههای مختلف سیاسی غافلگیر شدند که از دید من خوب کار شده بود. ولی متاسفانه مشکل همه کشورها وابستگی به دلار هست ، ولی ما بایستی ساز و کاری در دنیا بوجود بیاریم که ختم به خزانه آمریکا نشود ، باید راهکاری پیدا کنیم که یک راهکاری باشد که خارج از خزانه داری آمریکا باشد و در حوزه اقتصاد آمریکا بنظر من بیش از این کاری نمیتواند بکند ، و آیا این همه توانایی ما است ؟ خیر. ما هم مشکل بزرگی داریم که کاهش ارزش پول می باشد که خیلی ها تلاش می کنند بصورت کامل به آمریکا ربط دهند، من اعتقادی ندارم و تغییرات قیمت دلار هیجانی می باشد و به نظر من پول در گردش که حجمش بالا میرود ، و این از عوامل اصلی کاهش ارزش ریال است و بنظر من بیش از اندازه کاهش یافته و این داستان باید ریشه یابی شود که چرا مردم به ما اعتماد ندارند .
مجری : تعامل اقتصادی با روسیه چطور می باشد؟
مرتضوی ( دبیر کانون انجمنهای صنفی صنایع آرد کشور): نزدیکی با روسیه باید درباره اش بحث شود . هر ملتی که تکیه به ابر قدرت کند حکمش نابودی است چون بدنبال منافع ملی ما نیستند. آمریکا با متحدین و شاه چه کرد ؟؟ اگر آنها در حوزه سیاست عقل سلیم داشتند شاه بزرگترین هم پیمانش بود و با مصر و لیبی هم ، چنین کرد ما باید متکی به مردم و توانایی اقتصادی و اجتماعی خودمان باشیم . شعار انقلابی این بود نه شرقی نه غربی ، و ما باید از خواسته های ابر قدرتها برای منافع خودمون استفاده کنیم. ما با همسایه شمالیمون که قدرت بزرگی هم هست باید رابطه خوبی داشته باشیم ، باید از ظرفیتهای اقتصادی استفاده شود ، ما یک کشور خشک هستیم ، از اوکراین روسیه و قزاقستان که انبار غله دنیا هستند باید بهره برد . اگر درست کاشت و برداشت بشود و آب درست استفاده شود و بطرف آبیاری مدرن برویم مصرف گندم در ایران ۹ میلیون تن می باشد اما موضوع غله است ! ما تقریبا ۲۲ میلیون تن غله نیاز داریم آیا داخل کشور میشود تولید کرد ؟ خیر .
زراعت در ایران خرده مالکی است ، منفعت ما در این است که از امریکا و کانادا استرالیا غله وارد کنیم ؟؟ باید زیر ساختهایی آماده شود تا از روسیه اوکراین که انبار غله جهان است وارد شود ، و آمریکا جهت منافع خود در این کشورها سرمایه گذاری کرده است. مصر تا ۴ سال قبل بزرگترین وارد کننده غله از امریکا بود اما الان از روسیه بخاطر قیمتها وارد میکند . از وزرای اسبق کشاورزی آقای کلانتری که معتقدند آنقدر برداشت کردیم که ایران کویر می شود و خشک خواهد شد و آقای حجتی وزیر دیگرکشورکه اعتقادات دیگری دارند و می گویند هر که دندان دهد نان دهد ، فاصله نگرشی بین این دو سیاستمدار است به زراعت ایران نشان می دهد به اجماع علمی در حوزه کشاورزی نرسیدیم ، دو نفری که طی این ۳۰ سال که هر کدام ۱۰ سال وزیر بودند و عقایدی مطرح میکنند که همدیگر رو نقض میکنند ، خب این تفکرات اشکال دارد . به نظر من به زراعت باید نگاه علمی داشت نه نگاه دلسوزانه .دو وزیر با دو نگاه متفاوت . نشاندهنده عدم وجود استراتژی است ، یکی می گوید تمدن ایرانی بزودی منقرض می شود ، دیگری می گوید ۲۰۰ میلیون سال غذا داریم ، هر دو اغراق دارند بجای اینکه به یک دکترین مشخص برسند.
ما ۳ دوره تاریخی را باید ارزیابی کنیم ، اول در دولت آقای خاتمی برای توسعه آبیاری و زراعت در دوره ایشان هزینه و رسیدگی بسیار شد و یکی از موفق ترین دولتها جهت رسیدگی به زیرساختها بود، در دوره آقای احمدی نژاد همه این طرحهای توسعه کشاورزی تعطیل شد و در این طرحها توسعه ای سکته ای ایجاد شد ، در دوره سالهای اولیه آقای دکتر روحانی تلاش شد که کشاورزی اولویت مهم بشود و بنظر من بحث زراعت ما متاسفانه خیلی سیاسی شده است. در غلات و گندم باید خود کفا بشویم، گندم از گندم بروید جو ز جو . ما در ۱۰ سال آینده ۱۷۰ میلیون تن باید کالا وارد کشور بکنیم . ما پتانسیل اینکه همه نیازهای غذایی از داخل کشور تامین بشود نداریم .ما در صنایع مرتبط با نفت و پتروشیمی مزیت داریم که متاسفانه تبدیل به یک رانت بزرگی شده و سر سفره مردم نمی آید ، و مردم بی بهره شدند . در ۶ ماه گذشته نحوه فروش مواد پتروشیمی در بورس کالا نشان داد بی عدالتی بزرگی در بخش صنعت پتروشیمی کشور وجود دارد .

لینک کوتاه : http://www.iranhim.ir/?p=22144

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.