• امروز : پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 28 March - 2024
کل اخبار 7138اخبار امروز : 1
11

سال ۹۷ سال توسعه و عدالت اقتصادی خواهد بود

  • کد خبر : 17652
  • ۲۷ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۳:۲۴
سال ۹۷ سال توسعه و عدالت اقتصادی خواهد بود

امروز، حسن روحانی در حاشیه آخرین جلسه هیات دولت با اشاره به اینکه در سال‌های گذشته سرمایه‌گذاری همیشه منفی بوده است، گفت: سال ۹۶، نرخ سرمایه‌گذاری کشور مثبت بوده است و این به معنای تحرک اقتصادی است. همچنین رشد اقتصادی در چهار سال گذشته به طور متوسط ۴.۸ درصد بوده است که رشد متوسط دنیا […]

امروز، حسن روحانی در حاشیه آخرین جلسه هیات دولت با اشاره به اینکه در سال‌های گذشته سرمایه‌گذاری همیشه منفی بوده است، گفت: سال ۹۶، نرخ سرمایه‌گذاری کشور مثبت بوده است و این به معنای تحرک اقتصادی است. همچنین رشد اقتصادی در چهار سال گذشته به طور متوسط ۴.۸ درصد بوده است که رشد متوسط دنیا حدود ۲.۵ درصد است. مهمترین نکات گفته‌های رئیس‌جمهوری را در زیر بخوانید.

 

– کشور در مسیر توسعه و رشد در حال حرکت است، قبل از دولت یازدهم، متوسط رشد ۲.۳ درصد بوده است که این رقم به ۴.۸ درصد رسیده است. رشد اقتصادی امسال ما بالای ۴.۵ درصد است و رشد ۹ ماهه اول سال جاری بدون نفت ۴.۷ درصد است.

– حرکت ما حرکت مثبتی بوده است و در زمینه‌های مختلف، رکوردهای خوبی داشته‌ایم. به طور مثال در زمینه آبیاری تحت فشار و آبیاری نوین آنچه انجام شده است، یک رکورد است. در زمینه محصولات کشاورزی هم از ۹۷ میلیون تن تولید به ۱۲۲ میلیون تن رسیده‌ایم یعنی ۲۶ درصد رشد در تولید محصولات کشاورزی داشته‌ایم. ما در گندم به خودکفایی رسیده‌ایم و در شکر هم در حال حرکت به سمت خودکفایی هستیم.

– در سال ۹۶، شش فاز پارس جنوبی را افتتاح کردیم که کاری بزرگ بود. ما در پارس جنوبی به برداشت مشترک با کشور همسایه رسیدیم و حتی از آن پیشی گرفتیم.

– در تولید گاز در پارس جنوبی از ۲۸۵ میلیون متر به ۵۵۵ میلیون متر رسیده‌ایم، این رقم دو برابر شده است. ما امسال نیاز به خرید گاز از کشوری نداشتیم که آنها برای ما ناز کنند یا قیمت را بالا ببرند. پنج فاز پتروشیمی را امسال افتتاح کردیم و در سال ۹۷ هم پنج مجتمع دیگر پتروشیمی را افتتاح خواهیم کرد.

– ارزش رشد صادرات ما نسبت به پارسال پنج درصد داشته است اما واردات ما هم بیشتر شده است و نسبت به صادرات و واردات، نسبت به پارسال متفاوت است اما بعضی آمارهای ریز در این بین خوشحال‌کننده است.

– ما در پتروشیمی حدود یک میلیارد دلار کمتر صادرات داشته‌ایم اما همین مقدار را به تولیدات پایین دستی در کشور اختصاص داده‌ایم.

-در مواد معدنی هم صادرات ما کاهش داشته است اما ما از خام‌فروشی جلوگیری کردیم و اکنون سنگ به فولاد یا کنسانتره تبدیل می‌شود. در واقع کاهش صادرات ما مثبت بوده است.

-ما از افزایش واردات خوشحال نیستیم اما وقتی واردات به صورت کالاهای سرمایه‌ای انجام می‌شود خوشحال می‌شویم. واردات کالاهای سرمایه‌ای ما ۲۷ درصد رشد داشته است.

– تولید خودرو از یک میلیون و ۳۰۰ هزار دستگاه به یک میلیون و ۶۵۰ هزار دستگاه رسیده است، وقتی تولید خودرو بیشتر می‌شود یعنی واردات برخی قطعات هم بیشتر می‌شود زیرا این واردات ناراحت‌کننده نیست و به تولید کمک می‌کند در واقع واردات به نوعی نیست که نگران‌کننده باشد.

– ما در سال ۹۶ شرایط بهتری نسبت به گذشته در خصوص حمل و نقل ریلی داشتیم. راه‌آهن همدان افتتاح شد و امیدواریم تا روزهای آخر سال راه‌آهن کرمانشاه هم افتتاح شود. ان‌شاءالله در سال آینده راه‌آهن ارومیه، رشت و تبریز هم افتتاح می‌شود.

-در سفر فروردین ۹۷ به جمهوری آذربایجان، قراردادی را برای سرمایه‌گذاری مشترک راه‌آهن رشت ـ آستارا را نهایی می‌کنیم. در سفر به هند نیز درباره سرمایه‌گذاری مشترک راه‌آهن چابهار ـ زاهدان مذاکره داشتیم. در سال ۹۶، ۵۱۶ کیلومتر راه‌آهن جدید افتتاح شده است، ۷۰۰ کیلومتر هم راه‌آهن سطح دوم و سوم افتتاح شده است یعنی بیش از ۱۲۰۰ کیلومتر راه‌آهن افتتاح شده است که این یک رکورد در زمینه راه‌آهن در کشور است.

-در زمینه بنزین هم به سمت خودکفایی حرکت کردیم. یک فاز ستاره خلیج‌فارس افتتاح شد. در سال آینده فاز دوم هم افتتاح می‌شود و فاز سوم هم تکمیل خواهد شد یعنی ۳۶ میلیون لیتر بنزین و ۱۴ میلیون لیتر گازوئیل تولید می‌شود و ما در این زمینه خودکفا شده و حتی می‌توانیم صادرات هم داشته باشیم.

– فروش مسکن در تهران در سه ماه گذشته رشد ۱۹ درصدی داشته است و رونق بخش مسکن آغاز شده است، در سال آینده در خصوص بافت فرسوده هم حرکت جدیدی را آغاز می‌کنیم. همچنین با نوسازی ناوگان حمل و نقل شهری و بین شهری در زمینه محیط زیست نیز گام‌های خوبی بر می‌داریم.

– شرایط کشور ما در مقایسه با کشورهای دیگر در زمینه رشد و توسعه مناسب است. ما از لحاظ عدالت اجتماعی هم قدم‌های خوبی برداشته‌ایم. در این سال‌ها حقوق کارمندان و دستمزد کارگران همواره از تورم بیشتر بوده است این یعنی در مسیر عدالت حرکت می‌کنیم؛ البته همان‌طور که رهبر انقلاب اشاره کردند در این زمینه باید تلاش بیشتری کنیم.

– سال آینده سال سرمایه‌گذاری، رشد و توسعه اقتصادی و عدالت اقتصادی خواهد بود.

لینک کوتاه : http://www.iranhim.ir/?p=17652

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 1در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 1
  1. هر دم ازین باغ بری میرسد…

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.